Lidé začali brát Red Bull vážně až po příchodu Adriana Neweyho, vzpomíná šéf týmu

Když v roce 2004 odkoupil tým Jaguaru Dietrich Mateschitz, magnát a spoluvlastník nápojové firmy Red Bull, stylizovala se jeho nová stáj do podoby párty týmu. Skoro to vypadalo, jako by Red Bullu tehdy šlo především o zábavu, a ne o závodění. Jak to bylo ve skutečnosti, to vysvětluje Christian Horner, šéf stáje, který na této pozici setrvává až doteď.

Štítky: Adrian Newey Christian Horner Red Bull Zveřejněno 23. 11 2020 — Lukáš Štěrovský

Možná právě uvolněnější atmosféra uvnitř týmu se odrazila na slabších výsledcích – i přes slušnou jezdeckou základnu čítající jména jako David Coulthard, Mark Webber, Vitantonio Liuzzi a Christian Klein získal Red Bull v prvních čtyř sezonách jen tři umístění na stupních vítězů.

První výhra přišla až v Číně 2009, kde triumfoval Sebastian Vettel. Podle šéfa stáje Christiana Hornera byl ale zlom angažování technického guru Adriana Neweyho tři roky předtím. „Jakmile Adrian nastoupil na pozici technického šéfa, ostatní nás začali brát vážně,“ vzpomíná Horner.

„Pomysleli si: ‚Kriste, jeden z nejúspěšnějších návrhářů všech dob odchází z McLarenu – který jen těsně nezískal oba tituly kvůli potížím se spolehlivostí. Pokud je připraven to udělat, musí mít nějakou fakt dobrou nabídku!‘. Takže přijetí Adriana byl rozhodně bod zlomu, kdy jsme se z párty týmu dostali do fáze: ‚Páni, ti kluci myslí to, co dělají, fakt vážně‘.“

Milník v historii formule 1 aneb den, kdy vzniknul tým Red Bull

Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat, Red Bull nakonec zvítězil v sezonách 2010 až 2013. K tomu dost možná pomohl i fakt, že tým nebyl ze strany majitelů pod extrémním tlakem. „Nebylo stanoveno víc než to, že se musíme stát konkurenceschopnými tak rychle, jak to jen bude možné,“ vzpomíná dále Horner.

„Dietrich Mateschitz je velmi vášnivým sportovním fanouškem. Sponzoroval týmy, měl podíl v Sauberu, ale tohle bylo poprvé, co byl v čele stáje jako majitel. Motivoval nás k přijetí filozofie Red Bullu – nebát se převzít vedení, dělat věci odlišně a užít si u toho trochu zábavy.

V začátcích jsme získali pozornost tím, že jsme v garáži měli nahlas puštěnou hudbu.  V Energy Station (motorhome týmu, pozn. red.) jsme měli všechny možné aktivity. Myslím, že nás lidé nebrali vážně, protože si mysleli, že k nám chce každý jít jen proto, aby mohl pařit. Ale pod tím vším bylo skutečné odhodlání zajet závod nejlépe, jak jen bylo možné,“ objasňuje Christian Horner.

Romeo Ferraris odhaluje elektrickou Alfu pro ETCR