Lidé jsou posedlí bateriemi, ale škodlivou váhou aut už ne, diví se Adrian Newey

Technický ředitel Adrian Newey zpochybnil strategii budoucnosti formule 1 a motorismu obecně.

Štítky: Adrian Newey Pohonné jednotky Zveřejněno 30. 12 2022 — GPF1.cz

Pravděpodobně nejslavnější konstruktér v historii tohoto sportu připouští, že životní prostředí a udržitelnost jsou “velké problémy”, kterým by se měla věnovat pozornost.

“Formule 1 v tom může a musí hrát určitou roli,” řekl Newey, technický ředitel Red Bullu. “Všude se ale diskutuje o tom, odkud by měl pocházet zdroj energie – elektřina, biopalivo, syntetické palivo, vodík. Na toto téma koluje spousta dezinformací, zejména po elektrické stránce. Lidé si začínají uvědomovat, že uhlíková stopa výroby elektrického vozidla je mnohem větší než u vozidla na benzin,” uvedl Newey. “Předpoklad, že elektřina z větrné nebo solární energie je bezemisní, prostě není správný.”

Newey také říká, že větrné turbíny vyžadují ke své výstavbě “obrovské množství betonu”, což je “jedna z největších příčin emisí C02”.

“Tyto konstrukce také obsahují velké množství hliníku a mědi, které jsou ve fázi výroby rovněž velmi znečišťující. Nejde tedy o nulové emise.”

Co se týče vozů formule 1, technologie hybridních “pohonných jednotek” je mimořádně účinná, ale podle Neweyho velkou část z toho znevažuje vysoká hmotnost vozů.

“Zdá se, že nikdo nemluví o množství energie spotřebované na udržení vozu v pohybu,” řekl.

A v odvětví silničních automobilů je podle Neweyho “nelogické”, že výrobci získávají uznání za větší a těžší automobily, pokud jejich výfukové plyny méně znečišťují životní prostředí.

“Řídí to vláda, která je ovlivňována výrobci automobilů, což je v dnešní době velmi podobné motoristickému sportu,” zdůraznil. “Některé změny ve formuli 1 jsou také výsledkem lobbingu. Myslím, že potřebujeme menší, lehčí a energeticky úspornější vozy. Naše vozy se staly většími a těžšími a nejsou příliš aerodynamicky účinné, protože mají velký odpor vzduchu. Bohužel formule 1 nyní těmito novými pravidly dosáhla přesného opaku.

Je jasné, že pro F1 a automobilový průmysl obecně jsou větší a těžší vozy a posedlost lidí tím, zda jezdí na baterie nebo na benzín, přesně špatným směrem. Největším problémem je množství energie, které je potřeba k pohybu té zatracené věci, bez ohledu na to, odkud tato energie pochází.

Zdá se, že technická pravidla formule 1 to neberou v potaz, protože to samozřejmě velcí výrobci aut nechtějí. Takový je můj názor.”