Lidé jsou posedlí bateriemi, ale škodlivou váhou aut už ne, diví se Adrian Newey
Technický ředitel Adrian Newey zpochybnil strategii budoucnosti formule 1 a motorismu obecně.
Pravděpodobně nejslavnější konstruktér v historii tohoto sportu připouští, že životní prostředí a udržitelnost jsou „velké problémy“, kterým by se měla věnovat pozornost.
„Formule 1 v tom může a musí hrát určitou roli,“ řekl Newey, technický ředitel Red Bullu. „Všude se ale diskutuje o tom, odkud by měl pocházet zdroj energie – elektřina, biopalivo, syntetické palivo, vodík. Na toto téma koluje spousta dezinformací, zejména po elektrické stránce. Lidé si začínají uvědomovat, že uhlíková stopa výroby elektrického vozidla je mnohem větší než u vozidla na benzin,“ uvedl Newey. „Předpoklad, že elektřina z větrné nebo solární energie je bezemisní, prostě není správný.“
Newey také říká, že větrné turbíny vyžadují ke své výstavbě „obrovské množství betonu“, což je „jedna z největších příčin emisí C02“.
„Tyto konstrukce také obsahují velké množství hliníku a mědi, které jsou ve fázi výroby rovněž velmi znečišťující. Nejde tedy o nulové emise.“
Co se týče vozů formule 1, technologie hybridních „pohonných jednotek“ je mimořádně účinná, ale podle Neweyho velkou část z toho znevažuje vysoká hmotnost vozů.
„Zdá se, že nikdo nemluví o množství energie spotřebované na udržení vozu v pohybu,“ řekl.
A v odvětví silničních automobilů je podle Neweyho „nelogické“, že výrobci získávají uznání za větší a těžší automobily, pokud jejich výfukové plyny méně znečišťují životní prostředí.
„Řídí to vláda, která je ovlivňována výrobci automobilů, což je v dnešní době velmi podobné motoristickému sportu,“ zdůraznil. „Některé změny ve formuli 1 jsou také výsledkem lobbingu. Myslím, že potřebujeme menší, lehčí a energeticky úspornější vozy. Naše vozy se staly většími a těžšími a nejsou příliš aerodynamicky účinné, protože mají velký odpor vzduchu. Bohužel formule 1 nyní těmito novými pravidly dosáhla přesného opaku.
Je jasné, že pro F1 a automobilový průmysl obecně jsou větší a těžší vozy a posedlost lidí tím, zda jezdí na baterie nebo na benzín, přesně špatným směrem. Největším problémem je množství energie, které je potřeba k pohybu té zatracené věci, bez ohledu na to, odkud tato energie pochází.
Zdá se, že technická pravidla formule 1 to neberou v potaz, protože to samozřejmě velcí výrobci aut nechtějí. Takový je můj názor.“