Letošní GP Itálie bude bez diváků smutná. Ta v roce 2001 byla děsivá

V neděli odstartuje letošní GP Itálie, která se tradičně pojede na legendární Monze. Letos bude mít ale tato motoristická slavnost hořkou pachuť – pokud nepočítáme mizérii domácího Ferrari, pojede se před prázdnými tribunami. Zvláštních závodních víkendů bylo ale v Monze více – pojďme si připomenout závod, který se konal v září roku 2001.

Štítky: GP Itálie Historie Zveřejněno 3. 09 2020 — Petr Čermák

Letošní GP Itálie bude jednou z těch nejzvláštnějších v celé 98leté historii okruhu Autodromo Nazionale di Monza. Chrám rychlosti, jak se Monze přezdívá, hostí každoročně domácí závod nejoblíbenějšího týmu světa – Ferrari. Tribuny jsou přeplněné nadšenými tifosi, kteří stáj vzpínajícího se koně ženou dopředu.

Ne však v letošním roce – tribuny budou zet prázdnotou, nepočítáme-li 250 doktorů a sestřiček, kterým bylo jako poděkování za nasazení v boji proti pandemii covidu-19 umožněno okruh navštívit.

Letošní závod bude jednoduše řečeno odlišný – bude působit zvláštně. Možná podobně, jako tomu bylo v roce 2001 – tehdejší GP Itálie byla totiž závodem, který nám dodnes připomíná řadu nelibých událostí, jež proběhly v rychlém sledu za sebou.

První trénink na Grand Prix Itálie 2001 byl odstartován 14. září, necelé tři dny po sérii teroristických útoků na území USA. Celý paddock byl zděšen, netušilo se, o co se jedná a zda tím nebyla vyhlášena třetí světová válka. Jednalo se o něco neznámého – teroristické útoky byly sice páchány, nikdy však v srdci velkoměst a ne takových rozměrů, jako tomu bylo 11. září 2001 nejen v centru New Yorku.

Mnoho novinářů, kteří byli připraveni nasednout do letadel a letět na závod do Itálie, na celou situaci vzpomíná. „Bylo to zvláštní, špatné a znepokojující, přistát ve čtvrtek ráno na letišti v Miláně. Bylo děsivé usednout do letadla, musel jsem se zhluboka nadechnout a nad celou situací se kriticky zamyslet,“ popisuje své myšlenky ze 13. září 2001 novinář Damien Smith.

V paddocku ale jako by se nechumelilo – obchodní záležitosti se řešily i nadále, avšak ve vzduchu vlál strašák „nového způsobu války“, která byla tehdy 11. září takhle nelibě vyhlášena.

Pokud by se tehdy závod v Monze zrušil, ničemu by to neuškodilo. Stejně už nebylo o co hrát – titul ve formuli 3000 (dnešní formuli 2) získal několik závodů před koncem sezóny Justin Wilson a i ve formuli 1 bylo rozhodnuto. Michael Schumacher si zajistil svůj čtvrtý mistrovský titul a ve Spa-Francorchamps se stal nejúspěšnějším jezdcem v historii podle počtu vítězství. Tehdy nikdo netušil, že do konce své kariéry získá dalších 39 triumfů.

 

Rubens Barrichello ve voze Ferrari F2001 během GP Itálie 2001

Závodní víkend se ale ne a ne zastavit, všechny jeho části byly v plném proudu – jak je tomu v září a především v Monze zvykem, došlo k oznámení velkého přestupu. Kimi Räikkönen, talentovaný nováček jezdící pro Sauber, měl od roku 2002 usednout do kokpitu McLarenu, kde vystřídá dvojnásobného mistra světa Miku Häkkinena. Finský matador si měl dát přestávku a později se vrátit – ale jak dnes již víme, nikdy se do královny motorsportu nevrátil.

Odpoledne po kvalifikaci se paddockem začala šířit další děsivá zpráva. V závodě šampionátu CART na německém Lausitzringu tvrdě havaroval Alex Zanardi. Přitom to byl závod, který se konat neměl. Po děsivých událostech z 11. září začaly americké sportovní série rušit své eventy, aby se sportovci a všichni členové týmů mohli vrátit ke svým milovaným rodinám. CART k tomu přistoupil jinak. Jelikož se závodilo v Evropě, bylo by obtížné závod na poslední chvíli zrušit.

Během závodu bojoval o přední příčky výše zmiňovaný Alex Zanardi. Šampion série CART z let 1997 a 1998 měl za sebou doposud složitou sezónu – nejlepším výsledkem pro něj bylo 4. místo z kanadského Toronta. Lausitzring mohl být závodem, který by celý průběh sezóny zvrátil. Při výjezdu z boxů ale dostal smyk a sklouzl se na závodní trať, kde do něj narazil ve vysoké rychlosti Alex Tagliani.

Každý tým si v Monze pouštěl záznam nehody, všichni novináři byli na nohou a nikdo nevěděl, jak na tom Alex Zanardi bude. Ital byl sám bývalý pilot formule 1 z let 1991 až 1994 a 1999. Teď měl přijít o život? Jak na tom jsou jeho nohy, které byly po tvrdém nárazu bezpochyby zasažené? Zanardi byl v paddocku oblíbeným závodníkem, ačkoliv za své několikaleté působení v královně motorsportu získal jen jeden bod.

Celý paddock byl zahalen v mlze těžkých emocí. Myšlenky putovaly do Německa, kde Zanardi bojoval o život a také do USA, kde se závodem formule 1 v Monze zabýval pět dní po tragických událostech v New Yorku málokdo. Ani v samotném italském paddocku nebylo mnoho lidí, kteří se dokázali soustředit čistě na závod a na to, aby odvedli kus práce a získali co nejvíce možných bodů.

Je to škoda, závod to byl zajímavý. Poprvé v kariéře zvítězil Juan Pablo Montoya, kolumbijský závodník jezdící pro Williams. Byla to jeho třetí pole position v řadě, ale teprve tentokrát ji proměnil ve vítězství. Ferrari na domácí trati vítězství neobhájilo. Vzpínající se kůň se rozhodl startovat v čistě červených monopostech zbavených log sponzorů a čumák předního křídla zabarvil tým do černa. Jezdci dostali jednobarevné overaly – kromě vlajky a jména jezdce na nich nebylo vůbec nic. Michael Schumacher dojel do cíle na čtvrtém místě, jeho týmový kolega Rubens Barrichello skončil druhý. Brazilského závodníka a vítězného Montoyu doplnil na pódiu Ralf Schumacher.

Tomáš Enge si v Itálii odbyl debut ve formuli 1, na fotce zachycen během GP Japonska 2001

 

Grand Prix Itálie 2001 byla složitým závodním víkendem. V srdci českých a slovenských fanoušků ale byla důležitým milníkem. I přes řadu tragických, smolných událostí jsme se ve střední Evropě radovali, konečně jsme měli svého závodníka ve formuli 1. U týmu Prost totiž debutoval Tomáš Enge. Český závodník se kvalifikoval na 20. místě, překonal dvojici jezdců Minardi (mezi nimiž byl i Fernando Alonso) a do cíle závodu dojel na dvanáctém místě. Na vítězného Montoyu ztratil jedno kolo.

Stejně jako GP Itálie, která se konala před 19 lety, bude i tato GP Itálie odlišná od těch tradičních. I přesto lze říci, že nás čeká nabitý závodní víkend plný zajímavých událostí, o kterých se bude v následujících týdnech hovořit.

Elektrická Škoda ENYAQ iV odhaluje české ceny, které nezní vůbec špatně