Letící kolo = časovaná bomba
Již dvě zdánlivě přísné penalizace byly uděleny komisaři FIA za nedostatečně připevněné kolo. Nekompromisní přístup vyvolal vášnivé debaty, ale GPF1 v tomto textu vysvětluje, že přístup nulové tolerance má své opodstatnění.
Jean Eric Vergne z Toro Roso klesne na startu Velké ceny Španělska v důsledku uvolněného kola ve druhém tréninku o deset míst. Daniel Ricciardo z Red Bullu dostal penalizaci 10 sekund Stop & Go ve Velké ceně Malajsie a nádavkem pokles deseti míst na startu pro další závod v Bahrajnu. Penalizace navenek nesporně velmi přísné. FIA tím týmům ale dává jasný signál: absolutně nulová tolerance tohoto typu chyb.
Hlavním problémem je totiž skutečnost, že létající kola jsou dnes nejrizikovějším faktorem ve formuli 1. Sport může slavit, že v posledních 20 letech nepřišel o život žádný pilot. To ale neznamená, že se na okruzích za tu dobu neumíralo. Při Velké ceně Austrálie 2001 zahynul jednapadesátiletý traťový maršál Graham Beveridge. Byl zasažen kolem, které proletělo ochranným pletivem po hrůzostrašné havárii Jacquese Villeneuva a Ralfa Schumachera.
V září rok před tím byl letícím kolem z vozu Heinze-Haralda Frentzena zasažen dobrovolný hasič Paolo Gislimberti. Zemřel ve věku 33 let.
Po nárazu do svodidel během závodu F2 na britském Brands Hatch před pěti lety se uvolnilo kolo Jacka Clarkeho a trefilo do hlavy jeho soupeře Henryho Surteese, syna Johna Surteese, mistra světa na čtyřech i dvou kolech. Bylo mu pouhých 18 let.
Kameraman společnosti FOM Paul Allen byl zasažen letícím kolem při loňské Velké ceně Německa. Mechanici Marka Webbera jej špatně přidělali. Allen utrpěl vážná zrnění, ale naštěstí se z nich plně zotavil.
[colored_box color=”blue”]Vergne ztratí deset míst a Toro Rosso zaplatí pokutu 30 tisíc eur
Páteční verdikt: Rosberg má problém[/colored_box]
Pokud by FIA v této oblasti nezasáhla ostrou prevencí, bylo by jen otázkou času, než bychom se stali svědky další tragédie. Kolo i s ráfkem váží téměř 15 kilogramů a není problém, aby dosáhlo rychlosti mnoha desítek km/h. To je obří množství kinetické energie, proti které je lidské tělo absolutně bez šance.
FIA je takto přísná také proto, že ve skutečnosti je v moci týmů, aby se ujistily na 100 %, že je auto před odesláním na trať v pořádku. Že jsou jeho kola spolehlivě připevněna. Týmy mají různé typy ověřovacích a zabezpečovacích mechanizmů, ale snaha o dosažení co nejrychlejšího pitstopu někdy způsobí, že tyto mechanizmy nesplní svůj účel. FIA jednoduše říká, že nebude absolutně tolerovat honbu za půl sekundou na úkor bezpečnosti.
A týmy, které to nechtějí pochopit, budou tvrdě pykat.
FIA šla tak daleko, že sáhla před sobotním třetím tréninkem na Velkou cenu Španělska k mimořádné kontrole všech týmů.
Diskuse k článku