Kvalifikační závody neprošly. V bezradnosti je to jeden z mnoha zavržených nápadů

Že nápad pro uspořádání kvalifikačních závodů neprošel, se nelze divit. K tomu, aby byl schválen, si žádal souhlas všech týmů, a to je ve formuli 1 věc spíše nevídaná. Ostatně, kvalifikační závody jsou jen jedním tématem z mnoha, která byla diskutována a neprošla.

Štítky: 2021 FIA Pravidla Zveřejněno 19. 10 2019 — Tomáš Richtr

Za posledních mnoho měsíců byla ve veřejném prostoru probrána řada nápadů, o kterých se mělo za to, že by mohli přispět ke zvýšení nepředvídatelnosti průběhů a výsledků velkých cen. Ke škodě věci mnohdy byly tyto nápady prezentovány jako definitivní plány, ale už nebylo řečeno, že musí projít nejprve analýzou proveditelnosti a hlavně složitým schválením – což je ten největší kámen úrazu.

Nejnověji na něj narazil nápad u tří vybraných velkých cen příští sezony, Francie, Belgie a Ruska, nahradit klasickou kvalifikaci kratším závodem, do kterého by se startovalo v pořadí obráceném tomu v mistrovství světa. Podle očekávání ale plán neprošel u předních týmů a vedení F1 se s ohledem na jejich resistenci nejspíš vzdá plánů na kvalifikační závody i do budoucna.

Podobně to dopadlo s požadavkem prezidenta FIA Jeana Todta vrátit tankování, i když ten dopředu deklaroval, že by se tak mělo stát pouze tehdy, když analýzy potvrdí, že to má smysl. Ke hlasování ani nedošlo. Ale mluvilo se o tom hodně.

Velkou otočkou je také řada odřeknutých tendrů na díly nebo malé subsystémy. Ať už to byly ve snaze o redukci nákladů tendry na převodovkové skříně nebo nejnověji na brzdové systémy. Ukazuje se totiž, že vedle obavy o velkou nespolehlivost (vybavme si v této souvislosti velké technické problémy při představení nové generace monopostů formule 2) neumí externí dodavatel potřebné díly nebo subsystémy dodat za menší cenu, než za jakou si je vyrábí samotné týmy.

Ruší se velké, ale i malé nápady. Zahřívací dečky už neměly v garážích během velkých cen 2021 co dělat, protože s nástupem nových osmnáctipalcových kol je to pro Pirelli příliš velké sousto neumožnit jezdcům pneu předehřát.

A kdo si dneska vzpomene na velký nápad podstatně jednodušších pohonných jednotek, kterým měl být odebrán zbytečný systém hybridního motorgenerátoru? Je jednak velkým rozdílovým faktorem mezi automobilkami a je drahý. Jenomže plán zjednodušení nenalákal žádnou novou automobilku do formule 1, a tak motory, které do historie sportu vejdou jako jeden z jeho největších jeho omylů, zůstávají. To vše za situace, kdy není vůbec jistá budoucnost Hondy.

Připočítat můžeme ambiciozní nápad zrušit takzvané virtuální garáže – nákladné velíny v továrních základnách týmů, které v reálném čase zpracovávají velké množství dat. Plán na jejich zrušení byl zrušen. A myšlenka zavedení dvou povinných pitstopů měla spíše jepičí život.

A jak to bylo s rozpočtovými stropy? Původní cíl 150 milionů dolarů byl navýšen na 175 milionů, a z limitu byla dodatečně odstraněna řada položek. Čímž byl limit uvolněn odhadem na 250 milionů dolarů. Podle všeho se trochu budou muset přizpůsobit Ferrari a Mercedes, přičemž Red Bull bude plus minus na svém. Pro ostatní týmy je rozpočtový limit výše než jejich rozpočtové schopnosti.

Konec října, který je termínem pro zveřejnění kompletního souboru pravidel, se blíží a přední týmy silné trojky nejsou ochotné akceptovat ani současný návrh technických regulí. Ferrari si chystá veřejnou půdu pro to, aby mohlo změny využitím svého pochybného práva vetovat. S blížícím se koncem měsíce stoupá nervozita z očekávání toho, co se stane. A jakkoli to zní možná divně, to nejhorší, co se může stát, je, že se nestane nic.

Diskuse k článku

Napsat komentář