Kvalifikace v Soči odhalila, že piloti nedokážou restartovat motor Mercedes
Situace během zdivočelé kvalifikace na Velkou cenu Ruska přinesla jedno zajímavé odhalení: Mercedes nemá svou pohonnou jednotku zkonstruovanou tak, aby mohl motor nastartovat sám pilot.
Pro start motoru F1 se používá externí startér. To znamená, že když jezdci zhasl motor kdekoli na dráze, měl jednoduše smůlu. To se ale změnilo s příchodem hybridních pohonných jednotek. Kinetický motorgenerátor MGU-K, pokud je v akumulátorech nějaká energie, totiž slouží také jako startér. Mít takovou funkci se ukázalo ve výjimečné situaci na konci druhé části kvalifikace Q2 jako klíčové.
Část Q2 kvalifikace na GP Ruska byla zastavena kvůli havárii Sebastiana Vettela 2 minuty a 15 sekund před koncem. Velmi unikátní hodnota, která pro jednoho závodníka je postačující pro to, aby stihl vyjet z boxů a najet do rychlého měřeného kola. Hodně těžké už je to ale pro 14 závodníků. Proto se jeví logické přijet na konec boxové uličky jak první. Jenomže když tam bude vůz stát dlouho, začne se přehřívat. Monopost F1 není konstruován na to, aby stál delší dobu v klidu s nastartovaným motorem.
Valtteri Bottas byl ke konci Q2 v pohodě, protože už měl zajetý čas, který jej posunul do Q3. Ale Hamiltonovi byl jeho čas odebrán kvůli porušení limitů tratě. Musel tedy zajet něco solidního. Ale Mercedes jej nemohl poslat na konec pitlane před restartem kvalifikace jako prvního, protože by se mu přehřál motor.
Ostatní piloti s motory Honda, Ferrari a Renault jednoduše dojeli na konec boxů, vypnuli motor, a pak si jej zase zapnuli.
“Tohle neumíme,” přiznal šéf Mercedesu Toto Wolff. Jiný závodník s motorem Mercedes, Lance Stroll na voze Racing Point, se nedokázal k restartu dostavit právě kvůli problémům s přehřátým motorem.
Bylo tedy jasné, že Hamilton bude při restartu Q2 jedním z posledních. Právě proto neměl Mercedes jinou možnost, než mu nasadit nejměkčí červenou sadu pneumatik, která je na startu závodu tou méně výhodnou. Nakonec stihl do rychlého kola najet pouhé 1,1 sekundy před samotným koncem Q2!