Kterého vyhazovu lituje Eddie Jordan nejvíce?

Za tým Eddieho Jordana jezdilo velké množství pilotů. Některé z nich neměl problém nekompromisně nahradit, i když toho nyní lituje.

Štítky: Eddie Jordan Heinz-Harald Frentzen Jordan Zveřejněno 20. 01 2025 — Dominik Kovář

Tým Jordan byl urputným bojovníkem ve startovním poli F1 v letech 1991 až 2005. Výčet pilotů, kteří za Jordan v průběhu své kariéry závodili, je působivý – Michael Schumacher, Damon Hill, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher, Jean Alesi, Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli nebo Heinz-Harald Frentzen.

Během 14 let ve formuli 1 vyhrála stáj čtyři závody, přičemž za dvěma z nich stojí poslední jmenovaný, Heinz-Harald Frentzen. Německý závodník s týmem podepsal pro rok 1999 po dvou letech ve Williamsu – v roce 1997 se Frentzen stal vicemistrem světa.

Málokdo čekal, jak moc bude Jordan v roce 1999 konkurenceschopný. Poté, co si Michael Schumacher při GP Velké Británie zlomil obě nohy to vypadalo, že si Mika Häkkinen dojde v poklidu pro obhajobu svého titulu.

Opak byl pravdou. V průběhu sezónu mu na záda dýchali pilot Ferrari Eddie Irvine a Heinz-Harald Frentzen z Jordanu. Frentzen vyhrál dva závody a při GP Evropy na německém Nürburgringu kráčel za dalším vítězstvím. Po zastávce v boxech ale udělal obří chybu a zapomněl deaktivovat anti-stall, kvůli čemuž musel odstoupit ze závodu i boje o titul.

Následující rok byl tvrdým vystřízlivěním, Jordanu se nedařilo a Frentzen získal pouhá dvě pódia. V roce 2001 to bylo ještě horší. Do týmu přišel Jarno Trulli, který Frentzena porážel. Před domácí GP Německa šéf týmu Eddie Jordan Frentzena vyhodil a to prostřednictvím faxu. To se závodníkovi samozřejmě nelíbilo a tak proti Jordanovi podnikl právní kroky.

Jordan později vysvětlil, že Frentzen byl obětovan na úkor Takuma Sata, kterého v týmu chtěl dodavatel motorů Honda. “Udělal jsem velkou chybu,” vzpomíná Jordan. “Měl jsem mít větší koule a neměl jsem ho vyhazovat. Ale když se za tím ohlédnu, tak to prostě funguje.”

“Vyhrál pro Jordan víc závodů než kdokoli jiný. Musel jsem ale myslet na dohodu o motorech, to bylo naprosto zásadní. Vzal jsem to na sebe. Nikdo kromě mě a jednoho nebo dvou lidí v Jordanu si neuvědomoval, proč musím udělat to, co jsem udělal. Byl jsem v pozici, kterou jsem nenáviděl. Chtěl jsem si Frentzena udržet, ale nešlo to.”

Samotný Frentzen však tvrdí, že Jordan mu nikdy pořádně nedokázal vysvětlit, proč ho tímto způsobem vyhodil. “Přišlo to z ničeho nic s dopisem od právníka. Byl to velký šok. Ale bylo to trochu očekávané, protože před Magny-Cours působil zvláštně, každým závodem to bylo podivnější.”

“Chci říct, že jsem žádné vysvětlení nedostal. Některé jeho komentáře jsem k tomu poslouchal, ale nikdy jsem nepochopil, co tím doopravdy myslel.”