Které týmy projevují zájem dostat se do F1

Právě probíhající výběrové řízení na nové týmy F1 s plánovaným nástupem v sezoně 2026 vzbudí zájem několika firem. Které to jsou a které mají největší šanci?

Štítky: 2026 Andretti Hitech More than Equal Panthera Zveřejněno 29. 03 2023 — Tomáš Richtr

Na začátek nezapomeňme zmínit, že podle pravidel F1 je na startu velkých cen místo pro 13 týmů (26 vozů). Ale komerční dohody mezi FIA, FOM a týmy podle zákulisních informací limitují počet týmů na dvanáct. Ostatně to samé FIA uvádí v samotném tendru. Akceptujme tedy, že v roce 2026 se mohou přidat dva nové týmy.

Andretti – Cadillac

Nejhlasitějším zájemcem, kvůli kterému nakonec FIA musela proces výběrového řízení otevřít, je aliance Andretti – Cadillac. Bývalý technický ředitel týmů Renault, McLaren a Mercedes Nicholas Chester v březnu založil firmu Top Tier Motorsport Team, skrze kterou pro Andrettiho nabírá odborníky na aerodynamiku, konstrukci, plánování nebo materiálové inženýrství. Pro úvodní testování má využít infrastruktur týmu Alpinu (Renaultu).

Podcast: Bizarní překážky na cestě k 11. týmu F1

Formula Equal

Bývalý šéf ‘tabákového’ týmu BAR (později Honda, Brawn a nyní Mercedes) Craig Pollock prozradil, že pro některou ze zemí Středního východu připravuje projekt “Formula Equal”, který na všech úrovních, včetně inženýrských, chce mít 50 % mužů a 50 % žen. Podle zákulisních informací se jedná konkétně o zájemce ze Sudské Arábie, která chce posílit svou roli ve světě, ten formulový nevyjímaje.

Panthera Team Asia F1

Dalším zájemcem není v posledních letech neznámé jméno: Panthera Team Asia F1. Projekt založil bývalý závodník sportovních vozů Michel Orts a bývalý výkonný ředitel SMP Racing a BR Engineering Benjamin Durand. Novým CEO se stal Paul Fleming, bývalý globální ředitel strategických partnerství ve společnosti Barclays. V roce 2014 založil vlastní soukromou kancelář v londýnské čtvrti Mayfair a poskytuje “strategické poradenství a přístup k růstu mezinárodního podnikání klientům všech velikostí”. Zdroje financování by měly opět pocházet ze zemí Středního východu.

Z formule 2 do formule 1: Hitech

Do formule 1 chce povýšit tým formule 2, konkrétně Hitech Pulse-Eight, s kontroverzními konexemi. Tým v roce 2002 založili Dennis Rushen a David Hayle jako HiTech Racing Ltd. V roce 2015 Hayle ve spolupráci s Oliverem Oakesem vytvořili novou společnost HiTech Grand Prix Ltd., která se účastní evropského šampionátu FIA F3. V roce 2016 spojila společnost Hitech síly s ART Grand Prix, aby mohla absolvovat celou sezónu v evropském šampionátu FIA F3. Získali Nikitu Mazepina jako jezdce, získali také ruskou minerální společnost Uralkali jako sponzora a částečného vlastníka Dmitrije Mazepina. Během několika následujících let Mazepin prostřednictvím kyperské investiční společnosti Bergton Management Ltd. zvýšil svůj podíl na 75 %. V březnu 2022 po ruském vpádu na Ukrajine, byly akcie držené společností Bergton Management Ltd převedeny na Oakese, který nad společností převzal plnou kontrolu. 11. března 2022 Oakes založil novou společnost Hitech Global Holdings Ltd, která převzala kontrolu nad akciemi a vznikla pouhé tři dny poté, co byly na Mazepina a jeho syna uvaleny sankce ze strany vlády Spojeného království i Evropské unie.

Přípravy Hitechu na F1 probíhají skrze projekt s kódovým označením H26. Podle zákulisních informací tým už provádí aerodynamické testy v tunelu využívaném inženýrskou divizí Mercedesu. Jiné zákulisní informace mají za to, že Hitech / H26 tým má v plánu odebírat motory Mercedesu a že Aston Martin s majitelem Lawrencem Strollem už nemá tak silné vztahy s Totem Wolffem. H26 už údajně podalo přihlášku do výběrového řízení.

Uzávěrka přihlášek je oficiálně na konci dubna 2023.