Které nové lokality můžeme očekávat v kalendáři F1?
S novou smlouvou pro GP Belgie se nabízí otázka, kterým lokalitám se otevře prostor pro vstup do kalendáře F1 v příštích letech.
Před týdnem přišla F1 se skvělou zprávou pro fanoušky tradičních okruhů. Belgické Spa si zajistilo budoucnost v kalendáři F1 až do roku 2031. Má to však jeden háček. Po roce 2027 se bude GP Belgie konat pouze v litých letech.
Došlo tak na to, na co již vedení seriálu dlouho upozorňovalo – u vybraných destinací bude docházet k rotacím, díky kterým se uvolní místo pro zcela nové destinace. Rozšíření stávajícího kalendáře ze 24 na závodů na větší počet aktuálně nepřipadá v úvahu. Proti jsou jak jezdci a týmy, tak dokonce i samotná formule 1.
Je dost pravděpodobné, že se ke GP Belgie přidají další závody. My se nyní podíváme na to, kterým destinacím se tak otevírá cesta do světa formule 1.
Jižní Afrika
Ani si nepamatuji, kdy se v rámci rozšíření kalendáře F1 nespekulovalo o zařazení závodu na území Afriky. Nejvíce se nabízel okruh Kyalami v Jihoafrické republice, kde se již v minulosti ve formuli 1 závodilo – naposledy v roce 1993.
Ministr sportu Jihoafrické republiky Gayton McKenzie tvrdí, že vedení okruhu dělá vše pro to, aby se F1 vrátila do Johannesburgu: “Závod se bude konat v Kyalami. Dělají, co je třeba. Toby a Willie Venter (majitelé okruhu) odvádějí skvělou práci, aby Kyalami splnilo standardy F1. Vložili do toho velké peníze.”
Rwanda
Jihoafrická republika ale není jedinou africkou zemí, o které se v rámci formule 1 spekuluje. Galavečer předávání cen FIA v prosinci uplynulého roku hostila Rwanda. Poblíž hlavního města Kigali a nového letiště Bugesera se plánuje výstavba okruhu, který navrhuje bývalý pilot F1 a současný prezident GDPA Alexander Wurz.
Wurz spolupracuje s místní vládou a představiteli. Prezident Rwandy Paul Kagame na prosincovém předávání cen FIA oficiálně požádal o vstup Rwandy do F1.
Thajsko
O zapojení Thajska do kalendáře F1 se spekuluje již delší dobu. Smysl by to dávalo hned z několika důvodů. Většinový podíl v Red Bullu má thajský miliardář Chalerm Yoovidhya a pilot Williamsu Alexander Albon závodí pod thajskou licencí.
S thajskou vládou se pracuje na městském okruhu v Bangkoku. K prvnímu závodu v ulicích thajského hlavního města by mohlo dojít v roce 2028. Projekt však stále nedostal zelenou.
Malajsie
GP Malajsie se na okruhu Kuala Lumpur konala v letech 1999 až 2017. Na začátku loňského roku se začalo spekulovat, že petrolejářský gigant a sponzor Mercedesu Petronas chce Malajsii vrátit do kalendáře F1. Společnost to v následujícím prohlášení ihned popřela, ale jak se říká – na každém šprochu..
Argentina
Franco Colapinto pobláznil celou Argentinu. Doslova. Pobláznil ji natolik, že argentinská vláda začala mluvit o návratu Argentiny do kalendáře mistrovství světa. V jihoamerické zemi se naposledy závodilo v roce 1998 na okruhu Autódromo Oscar y Juan Gálvez.
Do oficiální žádosti a plánů je zatím sice daleko, ale podpis Colapinta s Alpine dává naději tomu, že se mladý Argentinec naplno prosadí v F1. Pokud se tak stane, věříme, že Argentina se začne snažit o pořádání vlastního závodu.
Německo
Dávno pryč jsou doby, kdy Německo žilo formulí 1. Po dominantních mistrech světa má naše sousední země na startovním roštu jediného zástupce, kterým je Nico Hülkenberg. Od roku 2026 bude Hülkenberg závodit za Audi, které vstupuje do F1.
Německo tak bude mít ve formuli 1 dvě automobilky a to by mohl být pádný argument pro návrat Německa na mapu formule 1. Alespoň ve formě střídání s jiným evropským okruhem.
Francie
Na rotaci by údajně slyšela i Francie, která naposledy hostila závod formule 1 v roce 2022 na okruhu Paul Ricard. Tento okruh však neopěvoval zrovna skvělou návštěvností a napínavými závody. Mohla by Francie využít jiného okruhu? Nabízí se Magny-Cours, kde se v rámci GP Francie závodilo naposledy v roce 2006.