Král závodů do vrchu, nepříliš úspěšný okruhový závodník. To byl Hans Stuck

Hans Stuck by dnes oslavil 119. narozeniny. Byl to závodník, který si připsal spoustu výher při závodech do vrchu, kde byl dokonce přezdíván „Bergkönig“ neboli „Král vrchů“. Němec také krátce nahlédl i do formule 1, ale dobré výkony v ní nezaznamenal.

Štítky: Hans Stuck Historie Zveřejněno 27. 12 2019 — Lukáš Podstata

Hans Stuck se narodil 27. prosince ve Varšavě během obchodní cesty jeho rodičů. Stuck za svůj život prožil nejtemnější období 20. století, a to obě světové války. Hans první světovou válku, do níž dostal povolávací rozkaz, přežil, ačkoliv jeho bratr takové štěstí neměl. V té druhé ho před potížemi (jeho žena Paula byla totiž židovského původu) zachránilo to, že se osobně znal s nacistickým vůdcem Adolfem Hitlerem, jehož potkal během honu v roce 1925. Po ukončení války se Hans Stuck rozhodl nasměrovat svůj život k závodění.

První vítězství Stuck získal při závodu do vrchu v Baden-Badenu v létě 1923 na upraveném monopostu Durkopp. Po stále zlepšujících se výkonech přišla nabídka od továrního týmu Austro-Daimler, ve kterém působil do konce sezony 1930. Toto období bylo pro Stucka úspěšné a odnesl si během něj několik nejcennějších vavřínů. Roku 1930 si Stuck od závodů do vrchu odskočil k rally a v Monte Carlu s vozem Steyr obsadil 23. místo. Ačkoliv tento počin nemusí být brán jako úspěch, pro Stucka jím určitě byl, protože s rally do této doby neměl žádné zkušenosti.

Hans Stuck po vítězství v závodě Zbraslav-Jíloviště.

S týmem Austro-Daimler si poprvé Stuck zazávodil také na okruzích. Jednalo se o tři závody, ale ani v jednom neviděl Němec cíl. Po sezoně 1930 se Stuck rozhodl opustit tým Daimler a přešel ke konkurenčnímu Mercedesu-Benz. S Mercedesem potvrzoval, že je opravdu dominantní při závodech do vrchu. Ovšem toto nové spojení přineslo ovoce i při okruhových závodech. První místo v této disciplíně si Stuck připsal 7. června v zakarpatském Lvově. Další pódium přišlo na Masarykově okruhu v Brně, kde skončil druhý za vítězem Louisem Chironem.

Stuck však od roku 1934 začal závodit ve vozech Auto Union. Jeho cenné zkušenosti ze závodů do vrchu hodně pomohli designérovi Ferdinandovi Porschemu a konstruktérovi Robertovi Eberanovi-Eberhostovi, kteří monopost Auto Union zkonstruovali. Stuck a Auto Union bylo spojení, které patří mezi nejúspěšnější. Hned během testování nového monopostu na okruhu Avus dokázal Stuck stanovit světový v rekord v maximální rychlosti na 100 mil a 200 km.

V monopostech Auto Union závodil Stuck až do sezony 1938. Poté se na soupisce týmu neobjevil a spekulovalo se, proč tomu tak je. Podle některých tehdejších zdrojů byl Stuck propuštěn, jiní zastávají názor, že Němec odešel dobrovolně. Během sezony 1938 však Auto Union nezažilo moc příjemných chvilek. Po zranění několika pilotů a úmrtí Bernda Rosemeyera byl po nátlaku tehdejší německé vlády Stuck najat zpět. Pilot se svému týmu odměnil několika vítězstvími při závodech do vrchu a při mistrovství Evropy na okruzích obsadil celkové páté místo.

Hans Stuck v monopostu Auto Union

Následovalo ovšem druhá světová válka a motorosport najednou nebyl jedním z hlavních témat. Po porážce Německa se Stuck k závodění chtěl vrátit. Ovšem Němci měli zakázáno se zúčastňovat automobilových závodů až do roku 1950. Hans Stuck se rozhodl přijmout rakouské občanství a znovu závodit. Nakonec se mu to povedlo, když společně s Alexem von Falkenhousenem založili tým formule 2, ačkoliv příliš velký úspěch nezažili.

Roku 1951 ale přišla premiéra ve formuli 1. Stuck závodil během GP Švýcarska a Itálie. V Itálii měl závodit v monopostu Ferrari, ale nakonec se nedokázal ani kvalifikovat. V ročníku 1953 nasadil Stuck do formule 1 svůj vlastní tým poháněný motorem Bristol BS1 2.0, ale během GP Německa nedokončil a při posledním závodů v Itálii dosáhl 14. místa. Tento výsledek je považován za největší úspěch, protože další závody v královně motorsportu Stuck nepřidal.

Po neúspěšné anabázi ve formuli 1 se Stuck vrátil ke své lásce, a to závodům do vrchu, kde spolupracoval s BMW. Na konci kariéry přišlo finální zúčtování Stuckových úspěchů. Celkem závodil přibližně v 700 závodech a dokázal si připsat úctyhodných 427 vítězství.

Diskuse k článku

Napsat komentář