Automobilist.com

Kouzlo zvané foukaná náprava

Poslední dobou jste mohli ve světě F1 častokrát zaslechnout relativně nový termín foukaná náprava. Čemu ale tento technický prvek vlastně přesně pomáhá? Rozdíly v detailech jsou to jediné, v čem se přední týmy mohou lišit. Aerodynamické úpravy mohou přinést až několik desetin vteřiny na kolo a foukaná náprava je jedním z takto ‚výnosných‘ prvků. Normální náprava funguje tak,…

1 Štítky: Brzdy Technika Zveřejněno 28. 04 2016 — Lukáš Štěrovský

Poslední dobou jste mohli ve světě F1 častokrát zaslechnout relativně nový termín foukaná náprava. Čemu ale tento technický prvek vlastně přesně pomáhá?

Rozdíly v detailech jsou to jediné, v čem se přední týmy mohou lišit. Aerodynamické úpravy mohou přinést až několik desetin vteřiny na kolo a foukaná náprava je jedním z takto ‚výnosných‘ prvků.

Normální náprava funguje tak, že vzduch putuje přes brzdové kanálky na kotouče a kolem třmenu. Přes přední kolo pak jde dál. Děje se tak z důvodu snížení dopadu turbulentního vzduchu na náběžnou hranu podlahy vozu a také to pomáhá dostat více vzduchu mezi přední kola.

Existují dva způsoby, jak zlepšit chlazení brzd. Jedním z nich je větší vstup, ale pokud kanálek nemůže vést více vzduchu, vytváří pouze tlak a nadbytečný vzduch proudí kolem, čímž vytváří změny vzduchu pro další komponenty a ovlivňuje tak jejich fungování.

Druhý způsob spočívá ve snížení tlaku na konci brzdového potrubí. To umožní, aby do něj proudilo více vzduchu a celý proces tak byl konstantnější. Musíte si ale dávat pozor na to, aby nedošlo k přílišnému poklesu tlaku.

A teď k jádru věci. Foukaná náprava pomáhá čistému vzduchu, který je přiváděn právě přes nápravu, aby s sebou přes kolo ‚vytáhl‘ i turbulentní vzduch, což umožňuje důslednější a efektivnější chlazení brzd a brzdových třmenů například při jízdě za jiným vozem.

To mimo jiné nabízí týmům možnost zmenšení vstupu na brzdovém potrubí při zachování stejné účinnosti, a tak vzniká výkonnostní výhoda.

Čtěte dále: Brzdy F1

Foukaná náprava umožňuje zlepšení vedení vzduchu kolem brzd a kola a snazší chlazení brzd

Foukaná náprava umožňuje zlepšení vedení vzduchu kolem brzd a kola a snazší chlazení brzd

Diskuse k článku

Jeden komentář: “Kouzlo zvané foukaná náprava”

  1. Petr H. napsal:

    „Druhý způsob spočívá ve snížení tlaku na konci brzdového potrubí. To umožní, aby do něj proudilo více vzduchu a celý proces tak byl konstantnější. Musíte si ale dávat pozor na to, aby nedošlo k přílišnému poklesu tlaku, protože pak by nedocházelo k prakticky žádnému proudění vzduchu a tím pádem i chlazení.“

    Cože??
    To je zase nějaký špatný překlad už v originále neodborného článku?

Napsat komentář