Konec velké éry. Motory Renault v F1 končí

Francouzská stáj Alpine se od roku 2026 stane zákaznickým týmem.

Štítky: Alpine Nepřehlédněte Renault Zveřejněno 1. 10 2024 — Dominik Kovář

Renault potvrdil, že ukončí vývoj motorů pro rok 2026 a z formule 1 se jako dodavatel motorů stáhne. V nejnovějším prohlášení bylo odhaleno, že továrna Viry-Chatillon se stane inženýrským centrem, které ponese název Hypertech Alpine. V tomto centru by se mělo pracovat na více projektech.

“Aktivity formule 1 ve Viry, s výjimkou vývoje nového motoru, budou pokračovat až do konce sezóny 2025,” uvedlo v prohlášení Alpine.

Viry bude s novým technologickým centrem pomáhat aktivitám Alpine ve WEC, zákaznickým projektům a také partnerům účinkujícím ve Formuli E a Rally Raid. Dále se bude oddělení Hypertech Alpine bude soustředit na vývoj nového supersportu a vývoj technologie elektromobilů.

Nadále v pozoru

I když motory Renault končí, automobilka zřídila monitorovací jednotka, která bude sledovat dráhu vývoje, kterou se motory ve formuli 1 budou vyvíjet: “Po konzultacích a dialogu se zástupci zaměstnanců ve Viry-Châtillon se Alpine rozhodla zřídit monitorovací jednotku F1. Tato jednotka bude mít za cíl udržovat znalosti a dovednosti zaměstnanců v tomto sportu a zůstat v popředí inovací pro různé projekty Hypertech Alpine.”

Alpine se zaručilo, že z Viry-Châtillon nebude na základě tohoto rozhodnutí nikdo propuštěn. Zaměstnanci proti kroku ukončení vývoje motorů pro F1 protestovali, ale neúspěšně. CEO Renaultu Luca de Meo a nový poradce Alpine Flavio Briatore se shodli na tom, že z dlouhodobého hlediska bude lepší cesta zákaznického týmu, než pokračovat ve vývoji vlastního motoru.

Bude to Mercedes?

Kdo bude Alpine dodávat motory? S největší pravděpodobností to bude Mercedes. Spolupráce s Ferrari nedává smysl, Red Bull si s Fordem půjde vlastní cestou, Honda bude mít Astonem Martin exkluzivní partnerství a Audi se netváří tak, že by chtělo s někým sdílet své motory.

K oficiálnímu oznámení zatím nedošlo. Tým z Enstone má s motory Mercedes zkušenosti – v roce 2015 dodávala německá automobilka motory tehdejšímu Lotusu.