Konec nudného Monaka. F1 plánuje zavést více povinných pitstopů

Monako je klenotem formule 1 a nedílnou součástí kalendáře. Ale ruku na srdce, závody jsou zpravidla nemastné neslané. Vedení šampionátu se proto rozhodlo zakročit, aby závod zatraktivnili.

Štítky: 2025 GP Monaka Zveřejněno 20. 02 2025 — Bára Goldmannová

Široké monoposty a úzké uličky monackého knížectví. To zkrátka nejde příliš dohromady, pokud by se mělo mluvit o akcí nabitém závodě. Pro předjížděcí manévry tam není prostor, takže se jede prakticky celou velkou cenu ve vláčku. Jelikož dochází k nízkému opotřebení pneumatik, tak ani strategicky toho nejde s jednou povinnou zastávkou v boxech příliš vykouzlit.

Na posledním zasedání komise Mezinárodní automobilové federace se projednávala možnost navýšení povinných pitstopů během GP Monaka. Členové komise se shodli, že právě tento krok by byl nejlepší pro zatraktivnění velké ceny. Přesné detaily zatím známy nejsou. O kolik pitstopů se přesně jedná a zda bude například nutné využít třetí směs pneumatik.

“Návrhy budou dále projednány v následujících týdnech v poradním orgánu pro sportovní otázky,” stojí v oficiálním prohlášení komise pod vedením šéfa F1 Stefana Domenicaliho a ředitele FIA pro monoposty Nikolase Tombazise.

Předjíždění v Monaku bylo jednodušší

Co na plánovanou změnu říkají piloti? “Záleží, z jaké pozice startujete. Když stojíte uprostřed, pak potřebuje hodně zastávek. Když jste na startu druzí nebo třetí, potřebujete jeden nebo dva pitstopy. A když startujete z chvostu, může jich být i deset nebo dvanáct,” popisuje Fernando Alonso. Stejného názoru je i Max Verstappen, protože Monako je jednou z tratí, “kde je předjíždění velmi obtížné.”

Čtyřnásobný šampion zdůrazňuje, že za to mohou i rozměry současných monopostů: “A samozřejmě: čím větší auta, tím je to v závodě obtížnější. V roce 2016 nebo tak nějak byly šance trochu větší. Teď už to tak samozřejmě není. Uvidíme, jestli pomohou dvě zastávky v boxech.”

“Unikátní” pravidlo pouze pro Monako

Také šéf Red Bullu Christian Horner podporuje navrhovanou změnu, kterou by ještě vylepšil. Nařídil by dvě povinné zastávky i za deště.

Jednalo by se však o “unikátní” pravidlo, které by se vztahovalo pouze na podnik v domovině Charlese Leclerca, protože tamní trať je specifická. “Nemůžeme změnit rozložení okruhu a většinou se málo předjíždí. V zásadě se hodně z toho, co se stane v závodě, určí už v sobotu (v kvalifikaci).”

Loňská velká cena ukázala další úskalí. Většina pilotů totiž dostala pitstop zadarmo kvůli přerušení závodu, čímž si svoji povinnost odbyli, aniž by tratily. “Během přerušení můžete vyměnit pneumatiky a tím je závod prakticky rozhodnutý,” kritizuje Horner, jehož slova cituje portál Motorsport.com. “Pokud ale máte dvě povinné zastávky, má to jinou dynamiku, i když je trochu umělá. Ale snižuje to pravděpodobnost nudného závodu, jak tomu v Monaku často bývá.”