Komentář: V prohlášeních ne, ale v emocích má Mercedes týmovou jedničku a dvojku

Tím spíš, že to (paradoxně) ve světě sportu nebývá obvyklé, je samozřejmě Hamiltonův krok vrátit třetí pozici svému kolegovi Bottasovi pěkný a pozitivní. Většina lidí se nad ním rozplývá, skoro jako by Hamilton ukázal snad jinou tvář. Jenomže bezprostředně po dojetí do cíle začali u Mercedesu čelit konfliktním vnitřním pocitům. To ze strachu, že by toto džentlmenské gesto stojící tři mistrovské body mohlo Hamiltona připravit potenciálně a o titul mistra světa.

19 Štítky: GP Maďarska Mercedes Zveřejněno 31. 07 2017 — Tomáš Richtr

Tak v první řadě: Hamilton o žádné tři mistrovské body nepřišel. Nikomu je neodevzdal. Vypůjčil si je od Bottase tím, že jej Valtteri Bottas před sebe na třetí místo pustil ve 45. kole závodu. Finovi se totiž nedařilo předjet ani jeden z vozů Ferrari před sebou, a tak šanci dostal Hamilton s tím, že pokud se mu to nepovede, Bottasovi své půjčené místo vrátí.

Pokud se tedy mnozí rozplývají nad krásným Hamiltonovým gestem v závěru závodu, o kterém říkají, že ho řada lidí ani nečekala, proč se stejnými emocemi nezdobí Bottasův manévr? Když Hamilton a šéf Mercedesu Toto Wolff po závodě přiznávají složitost rozhodnutí odevzdat tři mistrovské body, proč stejnému dilematu nečelili při žádosti Bottasovi, aby před sebe Hamiltona pustil? Je to proto, že tři Hamiltonovy body mají větší cenu než tři Bottasovy body? Má snad Mercedes týmovou jedničku a týmovou dvojku? Nebo si Mercedes ani trochu nepřipouští možnost, že by to byl Bottas, kdo by také mohl vyhrát titul? Protože jemu by ty tři body mohly chybět úplně stejně jako Hamiltonovi.

Vrátit pozici Bottasovi? Nejtěžší rozhodnutí za posledních pět let

Rozvahy Lewise Hamiltona a Tota Wolffa jsou pochopitelné z té perspektivy, že si vlastně ani jinou možnost, než že Hamilton získá titul, moc nepřipouštějí. Jinak by totiž nebyl internet plný Tottových žalozpěvů, ale naopak slov o uvedení věcí na pravou míru: Hele, žádné těžké rozhodnutí. Hamilton dostal půjčku v podobě tří bodů, ale nezužitkoval ji (tím, že neporazil Ferrari). A tak je zase vrátil. Jakápak ztráta?

Nadšení některých médií o „fair play gestu“ má asi stejný význam, jak moc „fair play“ je splácet půjčky, které si pořídíte.

Snad jsem ukázal, že jsem týmový hráč a člověk, co drží slovo, doufá Hamilton

A nebo pokud se skutečně jedná o citelnou ztrátu a Mercedes chce pro Hamiltona body, tak ať si potom veřejně nehraje na nejférovější tým na světě z pohledu rovných šancí pro oba své jezdce. Protože maďarské dilema nebylo o ničem jiném, než zdali ty tři body, které by Mercedes měl tak jak tak, budou přiděleny Hamiltonovi nebo Bottasovi. Je-li pro Tota Wolffa na prvním místě tým a rovné šance pro jezdce, pak měl být spokojen s tím, že tým bude mít tři body. Ať si Bottas s Hamiltonem dojedou do cíle na jakém místě chtějí.

Rovné šance pro oba jezdce týmu znamená, že pokud se Hamiltonovi útok na Ferrari nepovedl, odevzdání jeho pozice zpět Bottasovi (který ji předtím zapůjčil), je tak samozřejmé, že jakékoli emotivní pochybnosti kolem toho jsou pouze důkazem, že v týmu přece jen panuje určitá hierarchie mezi jezdci. Protože (emotivně) jsou současná prohlášení otevřeným přiznáním toho, že by Mercedes ty tři (Bottasovy) body měl raději u Hamiltona.

Diskuse k článku

19 komentářů: “Komentář: V prohlášeních ne, ale v emocích má Mercedes týmovou jedničku a dvojku”

  1. Mansell napsal:

    Fakt je ten, že v Monaku se ukazala týmova režie u ferrari. Nebo snaha potopit Kimiho a to je špatně pro fanouěky formule. v tom směru se Mercedes chova lepe

  2. Kordel69 napsal:

    ej_kej_ej : To víš, jen Mercedes je ten pravý Fair Play tým 😊

  3. ej_kej_ej napsal:

    Mansell:
    Dobře, spousta lidí a spousta preferencí. Názory některých nemusím, ale to bude oboustranné.
    Bottas ztraci na čelo asi 25 bodů, Hamilton a Vettel jsou na tom přibližně stejně, U Vettela se dá čekat, že přijdou hubenější časy vzhledem k limitum na výměny částí motoru a kde je řečeno, že Hamilton do konce sezony nebude mít problémy a co když by Bottasovi ty tři body schazely na titul. tohle někteří nepochopí.

    myslím že to chápou všichni, ovšem je tady eventualita že Bottas titul nezíská a Hamiltonovi na titul budou chybět tři body – jen tedy nevím jestli tohle dokážeš pochopit ty
    Krom toho šanci na titul má pořád i Räikkonen – sice matematickou, ale pořád ji má. A kdyby jej tým nezařízl v Monaku, nebo jako třeba v Rakousku nemusel jezdit na starých pneu jen proto aby mohl brzdit soupeře a připravovat půdu pro Vettela, nebo kdyby měl dovoleno posledně Vettela předjet, tak by bodově nebyl od něj tak daleko, protože by měl víc bodů a Vettel méně. A v kontrastu týmové práce Ferrari by se neměl nikdo divit, že Mergl možná bude litovat toho, že alespoň z času na čas neudělá něco, co jejich nejbližší konkurent dělá závod co závod…..jenže to zase nevadí těm, kteří se teď snaží zahojit moralizováním nad něčím, čeho Ferrari ani Vettel nejsou a nikdy nebudou schopni – tedy o fair play nejen mluvit, ale i dle toho jednat….

  4. Mansell napsal:

    Dobře, spousta lidí a spousta preferencí. Názory některých nemusím, ale to bude oboustranné.
    Bottas ztraci na čelo asi 25 bodů, Hamilton a Vettel jsou na tom přibližně stejně, U Vettela se dá čekat, že přijdou hubenější časy vzhledem k limitum na výměny částí motoru a kde je řečeno, že Hamilton do konce sezony nebude mít problémy a co když by Bottasovi ty tři body schazely na titul. tohle někteří nepochopí.

  5. Kordel69 napsal:

    Uzavřu to takhle: Ten, kdo četl vyjádření Tota Wolfa pochopil, že Hamilton je momentálně jezdec číslo jedna. Pokud to někdo nevidí, pak to není můj problém. Tak jako ve Ferrari je číslo jedna Vettel. Nikdo to oficiálně neřekne, ale je to prostě tak. Na tom není nic moc dalšího k diskuzi.

  6. ej_kej_ej napsal:

    Tomáš Richtr:
    Ale celkem hodně jej nyní litují

    právě, ovšem kdyby k navrácení pozice nedošlo, tak by možná litovali také…jde o to, že ať by udělali cokoli, litovali by tak jako tak…
    Když jsme u Bottase, tak v rádiu mu snad řekli jasně ať se drží u Hamiltona – právě kvůli zpětnému prohození pozic, kdyby k prohození pozic v poslední zatáčce nedošlo, tak by se to myslím dalo pochopit i ze sportovního hlediska, páč Hamilton byl už málem v nedohlednu a za zadkem měl Verstappena – minimálně jako výmluva by to zafungovalo. Ovšem Hamilton pozici vrátil a málem každý, s komentátorem v čele peletonu spílá jak je Hamilton protežovaná, nebo min. preferovaná týmová jednička….

  7. INF_11 napsal:

    Ono objektivně vzato, ať se mi to líbí nebo ne, Ham měl ke konci závodu lepší tempo než Bottas, a měl tak aspoň jakous-takous šanci urvat druhé místo, či dokonce rovnou vyhrát (byť teda by k tomu potřeboval chybu soupeře, vzhledem k okruhu kde prakticky nejde předjíždět), čímž by urval bodů ještě více, a Sebovi je naopak sebral + vyhrál by Mercedes jako tým. Tahle příležitost podle mě stála za výměnou – a ano, uznávám, uhnutí Bottase je v této kauze přehlíženo (byť na druhou stranu moc na výběr neměl, je rád že je v top týmu, a chce se tam udržet, tak si moc nemůže vyskakovat, to je pochopitelné), Ham je jasná jednička (řek bych), ale zas to nechtěli tak okatě vytroubit do světa, tak se skřípajícími zuby pozici vrátili… Ale že to skous i Ham (a fakt pozici vrátil), to čumím, bych to do něj neřekl.

  8. domino4 napsal:

    No ale to je přece něco úplně jiného. Tohle je stejne jako když red bull měl jen jednu sadu novych dílu a dostal ji ten jezdec, který měl zrovna v šampionátu víc bodu. To přece není určení jasné jedničky. A jak píše ejkejej-jde o to, ze se muže stát, ze kvůli tomu nezíská titul ani jeden. (Samozřejmě, ze by se mohlo stát, ze by Hama nechali a na konci by o titul bojoval bottas a ty body by mu chyběly, ale z hlediska pravděpodobnosti má teď větší šanci proste ham)

    Kordel69:
    domino4 : No a tím jsi právě došel ke správnému závěru, že u Mercedesu, ač se o tom veřejně nemluví, je momentálně jednička Ham 😉

  9. Tomáš Richtr napsal:

    Ale celkem hodně jej nyní litují 🙂

    ej_kej_ej: zvažování nevrácení pozice neprošlo

  10. Kordel69 napsal:

    domino4 : No a tím jsi právě došel ke správnému závěru, že u Mercedesu, ač se o tom veřejně nemluví, je momentálně jednička Ham 😉

  11. ej_kej_ej napsal:

    Tomáš Richtr:
    Co je… PROBOHA (ať jsem taky trochu teatrální)… tak nepochopitelného na tom, že Hamiltonovi by ty body dali na Bottasův úkor?

    No ale vždyť to říká celkem jasně, nakonec upřednostnili druhou variantu – zvažování nevrácení pozice neprošlo, ovšem v konečném součtu když titul nezíská ani Bottas, ani Hamilton, tak to chybou prostě bude…..

  12. domino4 napsal:

    Souhlasím s Tomem, že stejnou chválu si zaslouží i Bottas, že bez řečí Hama pustil. Tohle u jiných týmů (Force India např.) není samozřejmost.
    Nicméně nesouhlasím s Tomem (a naopak souhlasím s Honza, INF_11, ej_kej_ej), že to co Ham udělal, je naprosto samozřejmé a tudíž není za co chválit. Dost pochybuju, že by Vettel v takové situaci, v jaké je teď šampionát (možná v jakékoliv situaci) přepustil pozici zpět Kimimu. To stejné u zmiňované Force Indie – proč se neprohodili jako Mercedesy? Protože jeden pilot druhému nevěří, že by ho pustil zpět.

    A to že teď lamentují, jestli to bylo z hlediska šampionátu správně nebo ne taky chápu – Cílém je získat titul mezi jezdci, jezdec Mercedesu v tuto chvíli šampionát nevede a z hlediská bodů má teď k němu blíž Ham. Proto ty 3 body můžou mrzet – protože tým jako celek tím prostě snižil šanci na zisk titulu. Pokud by byli Jezdci Mercedesu před Vettelem – tudíž by oba měli větší šanci na titul než Vettel, tak ty 3 body tolik řešit nebudou.

  13. Itimi napsal:

    No samozrejme že Ham je v mcdse jednotka a Bott dvojka, tu len ide o to že tu 2jka nie je odpad ako v konkurenčnom tíme 🙂

  14. Tomáš Richtr napsal:

    Co je… PROBOHA (ať jsem taky trochu teatrální)… tak nepochopitelného na tom, že Hamiltonovi by ty body dali na Bottasův úkor?

    ej_kej_ej: kdežto u Hamiltona když mu ty tři body budou chybět, tak si můžou sypat popel, protože mu ty tři body navíc dát mohli – co je proboha na tom nepochopitelného?

  15. Kordel69 napsal:

    ej_kej_ej : Slepý prostě neuvidí 😉

  16. ej_kej_ej napsal:

    U Bottase Wolf žádné obavy o chybějící body v závěru šampionátu nemůže mít, vždyť v Maďarsku mu žádné body nikdo nesebral a víc mu taky nikdo dát nemohl – kdežto u Hamiltona když mu ty tři body budou chybět, tak si můžou sypat popel, protože mu ty tři body navíc dát mohli – co je proboha na tom nepochopitelného?
    Jestli se hrají nebo jen chtějí hrát na nejférovější tým nevím, ale ve srovnání s Ferrari jsou s duchem fair play o tři patra někde jinde….pro jistotu dodám že výše. Mimo to že Wolf mluvil de facto o Sophiině volbě, tak by se nemělo zapomenout taky na to, že Hamilton tu pozici vrátit prostě nemusel, třeba u Vettela po malajsijské multi21 mám jistotu že ten by ji nevrátil i kdyby mu to tým nařizoval do aleluja.

    Kordel69 – „Toto Wolf jasně ukázal, že Ham je jasná jednička týmu.!“
    Tak jestli dle tebe u Merglu dokazují Hamiltonovu pozici jasné týmové jedničky příkazem vrácení pozice, tak jsi taky něco právě prokázal a taky docela jasně…

  17. INF_11 napsal:

    Nevím, podle mě pointa je, že stát se to v jiném týmu, tak se nic nevrací.
    A to je ten rozdíl.

  18. Honza napsal:

    Jestli Mercedes prohraje o 3 body rozhodne to nebude diky Madarsku – spatne upevnena ochrana hlavy, vymena prevodovky,…atd dohromady 20 bodu.

    Otazkou je, pokud by byl Kimi 1 a mel problem s autem nechalo by Ferrari Vettela blokovat Mercedesy?? Muj nazor je ze ani nahodou a Kimi by byl opet obetovan ve prospech Vettela (nejvic do oci bijici to asi bylo pri VC Rakouska). Takze v tomto ma Mercedes sympatie (prepousteni pozic v ramci boje o lepsi misto) a zaroven kazdy vi ze Ferrari jede na titul pro Vettela protoze na PK si neveri, ale proc to verejne nepriznaji, nebo naopak nepriznaji to za zavrenymi dvermi aby Kimi vedel na cem je.

    Za me strategicky spickove zvladnute ze strany Ferrari, pomryli double – otazkou je zda-li by Hamilton dokazal ptedjet Vettela, myslim si ze ne, ta rovinka v Madarsku je na to moc kratka….

  19. Kordel69 napsal:

    Naprostý souhlas Tome! Na konkurenčním webu jsem to přesně takhle řešil s těmi, co nadávali jak má Ferrari jedničku a dvojku, a že u Mercedesu nic takového není. Toto Wolf jasně ukázal, že Ham je jasná jednička týmu.

Napsat komentář