Komentář: Toyota Fernanda Alonsa nemá soupeře. Nezískat titul by byl trapas

Je to jako když vám ve formuli 1 budou závodit Mercedes coby jediný tovární tým, a pak už jenom Sauber, Williams, Toro Rosso, Haas, Force India. Vítejte ve světě vytrvalostních závodů ročníku 2018/19, ve kterém chce Fernando Alonso získat titul, nebo alespoň vítězství v závodě 24 hodin Le Mans. Jak velkou šanci bude mít, když si Alonso vybere tým Mercedes? Slovy cynika: formalita. Mercedesem v seriálu vytrvalostních závodů (WEC - World Endurance Championship) je Toyota. Není rychlejšího auta, ať se pořadatelé snaží jej škrtit, jak chtějí, aby dali - přinejmenším na oko - nezávislým týmům jakous takous šanci.

5 Štítky: Fernando Alonso Toyota WEC Zveřejněno 4. 05 2018 — Tomáš Richtr

Závody ve stylu ‘Le Mans’, tedy Mistrovství světa vytrvalostních závodů (WEC), má svou romantiku. Zaslouženou. Vlajková loď seriálu 24 hodin Le Mans je nejvíce elektrizující událost, kterou autor článku zažil. A platí to i dnes. A ačkoli se to zdá divné, hloubka problémů WEC je možná větší, než je tomu ve formuli 1. Královská kategorie jen s jedním továrnám týmem? V tomto případě Toyotou?

A nemyslíte si, že by privátní týmy neuvítaly, kdyby po Audi a Porsche závody WEC opustila i Toyota? To by byl tak trochu návrat ke klasice. Jenomže Toyota to potřebuje do korporátních archivů – nakonec se jí to v kategorii LMP1 nikdy nepodařilo. Historie se nebude ptát, že v té kategorii byla sama. Historie si bude pamatovat, že to bylo s dvojnásobným mistrem F1 Fernandem Alonsem. A byl by trochu trapas, kdyby se to nepovedlo.

Alonsova Toyota má výhodu dvanáctiválcového motoru

Hlavní zápletkou je, že privátní týmy kategorie LMP1 nemají proti hybridním prototypům Toyoty žádnou šanci. Mercedes versus Toro Rosso, například. Výkonnostní výhoda rekuperačních a elektrických pohonů TS050 HYBRID je nesrovnatelná. Vedení seriálu se snaží uškrtit potenciál Toyoty tak, aby vytvořila “rovné podmínky”, ale… který manažer závodní série umožní takovému týmu Sauber porazit v boji o titul mistra světa Mercedes skrze škrticí pravidla? Myslíte si, že by touto cestou měl Mercedes motivaci zůstat a pokusit se Sauber porazit příští rok?

Je objektivní říci, že záměr vyrovnat potenciál Alonsovy tovární Toyoty a privátních týmů v kategorii LMP1 je myšlen upřímně. Ale nelze jej reálně docílit. V této kauze není spravedlnost silnější než snaha udržet alespoň jednu továrnu v sérii, za podpory FIA. Pro WEC to tisíckrát reálnější riziko odchodu Toyoty z Le Mans, než Ferrari z F1. Pokud byly některé banky před finanční krizí v roce 2009 “příliš velké na to, aby se nechaly zbankrotovat”, Toyota je příliš důležitá na to, aby jí nebylo dovoleno vyhrát.

Toyota je ochotná umožnit privátním týmům dotáhnout se blíže její výkonnostní úrovni, ale ne se jí vyrovnat. Motorsport není sport. Je to šoubyznys v lepším slova smyslu, a byznys v tom cyničtějším. Když bude během závodu 24 hodin Le Mans některý z privátních týmů rychlejší, pravidla umožňují jej skrze ‘penalizace’ zpomalit. To proto, že omezující faktory na vyrovnání výkonu ‘zjevně nebyla nastavena správně’.

Jenson Button jde závodit do Le Mans proti Alonsovi

Privátní tým má v závodech Le Mans / WEC šanci vyhrát pouze tehdy, když se vozy Toyoty dostanou do výrazných problémů. Větší šanci od pořadatelů privátní týmy nedostanou: ‘Neučiníme vás rychlejšími, než je Toyota. Ale dáme vám šanci, když bude Toyota v potížích.’

Ve sportovní hantýrce bude stačit Toyotě neudělat chybu, což samo o sobě není snadné. Ale nejsou to rovné podmínky.

V takové konstelaci je Alonsův zisk titulu mistra světa WEC skoro až formalitou. Bylo by objektivním trapasem, kdyby se to jemu a Toyotě nepovedlo.

Diskuse k článku

Napsat komentář