Lidé chtějí ‘válku pneumatikářů’. Když byla, chtěli ji zrušit

Tu a tam se objeví zvolání po zavedení konkurence mezi dodavateli pneumatik F1. V aktuálním hlasování fanoušků je to dokonce nejžádanější změna. V současné době existuje monopol: jediným dodavatelem je italská firma Pirelli, která navíc dostala úkol držet životnost pneumatik záměrně krátkou tak, abychom v závodech viděli jezdce formule 1 stavět dvakrát nebo třikrát pro výměnu.

2 Štítky: Bridgestone Michelin Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 6. 06 2017 — Tomáš Richtr

Tenhle nápad vznikl po Velké ceně Kanady 2010. Jediným dodavatelem byla japonská firma Bridgestone, kterou překvapil velmi agresivní povrch dráhy v Montréalu. To mělo za následek rychlé opotřebení, nutnost většího počtu zastávek v boxech a následně vzrušující závod. Od roku 2011, kdy Bridgestone odmítl filozofii záměrně krátké životnosti pneumatik a F1 opustil, úlohu naplnění této filozofie drží Pirelli. Ale na rozdíl od Kanady 2010 to má jeden velký háček: v Montréalu se sice také jednalo o krátkou životnost pneumatik, ale ne uměle řízenou. Ta byla dána vnějšími podmínkami. Jinými slovy: i mezi jednotlivými pitstopy závodníci F1 jeli naplno. To do sezony 2016 nemohli. Jinak by v boxech stavěli ne dvakrát nebo třikrát, ale desetkrát, kdyby to udělali.

To bylo dáno konstrukcí pneumatiky, která způsobuje, že ve velmi sofistikovaném autě schopném jezdit závratnou rychlostí si pilot F1 připadá jako obsluha velmi výkonného bagru se lžící z umělé hmoty. Jezdci chtějí, aby pneumatiky takříkajíc ‚lepily‘. A fanoušci volají po otevření konkurenčního prostředí v oblasti pneumatik. Jako kdyby zapomněli, že to tady už bylo. I na to, že fanoušci volali po zrušení takzvané ‚války pneumatik‘. Válčili Michelin a Bridgestone v letech 2001 až 2006. Michelin se charakterizoval jako ten s agresivnějším přístupem. Vyhrával kvalifikace, ale v závodech stabilnější Bridgestone až do roku 2004 měl navrch. Pak přišlo velmi úspěšné kombo Renault R25/26 – Michelin, než mu FIA zakázala to, čemu se tehdy říkalo ‚hmotové tlumiče‘.

anketa-budoucnost-f1

Bylo to období, kdy se také nehovořilo o ničem jiném než o pneumatikách. „Pneumatiky jsou klíčovým důvodem naší dominance,“ řekl Rubens Barrichello v srpnu 2002. „Jsou pneumatiky hlavní příčinou trápení McLarenu?“ ptají se novinové titulky. „Závod v Sepangu rozhodnou pneumatiky,“ předpovídá Ross Brawn v březnu 2003 a Michael Schumacher se po prohře v Monaku zlobí: „Tohle nemá s autem nic společného, mohou za to pneumatiky.“

V srpnu 2003 pak přišla obrovská aféra, která dopadla na Michelin. FIA se rozhodla měřit šířku pneumatik ne před závodem, kdy je pneu čerstvá, ale po závodě. Michelin musel upravit konstrukci svých pneumatik – vlastně je zúžit. Vztah mezi Michelinem a FIA se dostal do vážné krize. Ve snaze co nejlépe pochopit fungování pneumatik stoupal počet testovacích kilometrů do šílených čísel. V roce 2011 bylo najeto 238 tisíc testovacích kilometrů, v roce 2006 (poslední rok války Michelin – Bridgestone) dokonce 411 tisíc. Šestkrát více než v roce 2014. Ročně se přitom odzávodí ‚jen‘ 100 tisíc kilometrů. Tento konkurenční boj vyvrcholil jedním z největších skandálů v historii formule 1: odstoupením čtrnácti aut po zaváděcím kole před startem Velké ceny USA 2005. Michelin dovezl pneumatiky, které si neuměly poradit s upraveným povrchem okruhu v Indianapolisu. V průběhu celého víkendu nebyly zúčastněné strany (týmy F1, dodavatelé pneumatik a FIA) schopny najít kompromisní řešení. Ostuda o rok později nejen vyhnala Michelin z F1, ale pak také celou F1 z Ameriky.

Tahle hutná zkušenost přivedla do F1 období jediného dodavatele pneumatik a od roku 2011 pneumatik, které mají uměle zkrácenou životnost, byť tato filozofie se počínaje letošní sezonou mění. Dnes lidé chtějí zpátky souboj ‚pneumatikářů‘. Na straně jedné by se dalo říci, že lidé mají krátkou paměť, nebo nevědí, co chtějí, když volají po tom, co chtěli zrušit, když to tu bylo! Na straně druhé je ale asi objektivní říci: ano, zkusili jsme si to. Chtěli jsme tuto změnu, před patnácti lety jsme po ní volali. Pirelli plní inženýrské zadání na jedničku a období jediného dodavatele pneumatik jsme si užili dosyta. Nyní je možná čas na změnu. Ne proto, že bychom nevěděli, co chceme, ale prostě proto, že změna je život. Chceme ‚lepivé‘ pneumatiky od různých dodavatelů a sledovat, co to s formulí 1 udělá. I za cenu toho, že za pět nebo deset let budeme volat po změně. Třeba… zavedení principu jediného dodavatele pneumatik!

Diskuse k článku

Napsat komentář