Komentář: Proč si Ferrari nechalo Räikkönena?

Ještě před podpisem nové smlouvy pro sezonu 2017 napsal novinář britského Autosportu Edd Straw, že pokud se tak stane, bude to „spektakulární demonstrace absence jakéhokoli odhodlání“ ze strany Ferrari. Dodal, že Räikkönenovy výsledky a výkony prostě nejsou takové, jaké v Maranellu očekávají. Například po jeho návratu k Ferrari v roce 2004 prohrál Räikkönen kvalifikaci s…

12 Štítky: Ferrari Kimi Räikkönen Zveřejněno 20. 07 2016 — Tomáš Richtr

Ještě před podpisem nové smlouvy pro sezonu 2017 napsal novinář britského Autosportu Edd Straw, že pokud se tak stane, bude to „spektakulární demonstrace absence jakéhokoli odhodlání“ ze strany Ferrari. Dodal, že Räikkönenovy výsledky a výkony prostě nejsou takové, jaké v Maranellu očekávají. Například po jeho návratu k Ferrari v roce 2004 prohrál Räikkönen kvalifikaci s týmovým kolegou ve 35 případech ze 44 relevantních velkých cen.

Statistik, které Räikkönenovi nelichotí, je celá řada. Je to ale současně nejpopulárnější pilot v celém startovním poli. Zejména pro jeho „nechte mě na pokoji“ přístup. Ferrari je pod velmi silným tlakem. Za pět sezon nedokázalo s Fernandem Alonsem získat titul, v některých případech velmi bolestivě. Letošní sezona už měla být podle všech předpokladů ta, ve které bude drtit Mercedes. Ale není tomu tak. Ba naopak. Jako druhým nejsilnějším týmem se teď jeví Red Bull a trend kvalifikačních rychlostí ukazuje, že Ferrari se Mercedesu naopak vzdaluje, než aby se mu přibližovalo.

Nejen v takové situaci potřebuje tým dva velmi silné závodníky. Že je Sebastian Vettel pomyslnou týmovou jedničkou, o tom se asi bude přít málokdo. Vettel by potřeboval, aby měl týmového kolegu mezi sebou a svými soupeři. Často se podceňuje nutnost brát protivníkům body. Vloni byl Rosberg 59 bodů za Hamiltonem, Räikkönen na Vettela ztrácel bodů 128. Rosberg bere 88,5 % bodů, kolik jich má Hamilton za sezony 2014 a 2015. Räikkönen jich měl 54 % (Vettelových bodů) vloni a o rok dříve dokonce jen 33 %. (Letos je Kimi Räikkönen bodově před Vettelem, který se potýkal zejména s technickými problémy.)

Není tedy divu, že řada odborníků očekávala příchod někoho nového po bok Sebastiana Vettela. Například Valtteriho Bottase, Nika Hülkenberga, Sergia Péreze případně Romaina Grosjeana. Zazněla i taková jména jako Daniel Ricciardo či Carlos Sainz. Ale právě tento přehled největších kandidátů na sedačku u Ferrari skrývá asi nejsilnější odpověď na otázku, proč zůstal Kimi Räikkönen: protože nikdo lepší není.

Ferrari je ultra-konzervativní při výběru vlastního jezdeckého složení. Mnoho let nechá své potenciální jezdce závodit v jiných týmech (například Sauber, Haas) než se prověří jejich schopnosti. Fundamentální otázkou tedy v případě Räikkönena je, kdo by odvedl lepší práci než on? Jaké by byl přínos? Rozhodování Ferrari tak, jak jej světu přinesli italští novináři, vypadalo asi následovně: Romain Grosjean, který jezdí pro ‚béčko‘ Ferrari, tým Haas, nepřesvědčil Maranello o tom, že by byl lepším pilotem než Räikkönen. Proč jej tedy měnit? Stejné je to pro Estebana Gutiérreze, který navíc ještě nedosáhl úrovně zkušeností Ferrari požadovaných, stejně jako Carlos Sainz. Zajímavé je rozhodnutí ohledně Sergia Péreze: jako kdyby chybějící ‚chemie vztahu‘ stála za tím, že Pérez prý prostě tak nějak není pro Ferrari to ‚pravé ořechové‘. Vzpomeňte na jeho super-ambiciózní přístup u McLarenu, který mu spíše uškodil.

Je Valtteri Bottas lepším pilotem než Kimi Räikkönen? Těžko zodpověditelná otázka, ale viz výše: co by touto výměnou Ferrari získalo? Panuje obecné přesvědčení, že Nico Hülkenberg je super-talentovaný pilot. Jde ale spíš o jakési módní přesvědčení, než aby to byla pravda. Hülkenberg je ‚jen‘ velmi dobrý pilot. Což je Kimi Räikkönen také. Ostatní jezdci, jmenovitě Daniel Ricciardo, jsou smluvně vázáni jinde.

A tak volba Räikkönen – Ferrari pro příští rok se jeví jako nejvíce logickou. Nebo je všechno jinak a Ferrari čeká na někoho, kdo příští rok nebyl volný, ale bude v roce 2018?

Čtěte dále: Räikkönen může zůstat u Ferrari i v roce 2018

Diskuse k článku

Napsat komentář