Komentář: Nová Concordská dohoda je velkým úspěchem Liberty Media. A tím pádem F1 samotné
Velká událost zasáhla svět formule 1. Byla přijata celkem vlažně. Nejspíš proto, že se jedná o zprávu velmi pozitivní. Podpisem takzvané Concordské dohody, skrze kterou se současné týmy F1 zavázaly k účasti v seriálu na dalších pět let, vyvrcholila série užitečných, byť bolestivých kroků, vedoucích k udržení nebo dokonce zlepšení prosperity formule 1. V čem úspěch vlastně spočívá?
Concordské dohody jsou stabilizačním prvkem formule 1 už od začátku osmdesátých let. Jak bylo vysvětleno v jednom z dřívějších textů, premiérová dohoda byla spíš mírovým paktem mezi znesvářenými stranami. Posloužila ale také jednak k zisku kontroly mediálních a marketingových práv Berniem Ecclestonem, avšak současně k vytvoření jednoho z nejúspěšnějších byznysů světa.
Ecclestone velmi chytře věděl, že tak obrovský byznys nemůže řídit sám. Už od konce 90. let se snažil o rozvoj sportu vstupem na burzu nebo prodejem práv silným mediálním skupinám. Jenomže tady neměl Mr. E vůbec šťastnou ruku ani správný čich. Série prodejů rychlým ztroskotancům EM.Entertainment a pak Kirch Group vyústily ve zkorumpovaný prodej práv F1 investiční skupině CVC Capital Partners. Šlo o období, ve kterém Ecclestone už formuli 1 v rozvoji škodil. Situaci zhoršilo Ecclestonovo nepochopení potenciálu digitálního prostoru nových médií.
Ecclestonova krize a snaha o zachování atraktivity šampionátu vyústila v roce 2009 v nebezpečnou situaci: Mr. E odevzdal ve velkém (a ve stínu tehdejší finanční krize) kontrolu nad seriálem týmům F1, a de facto automobilkám. Ty – a především Ferrari – si na svou stranu získal všelijakými finančními úlitbami, právem veta nebo hlavním slovem v tom, jak budou pravidla do budoucna vypadat. Současné – extrémně drahé, technicky velmi sofistikované tak, že pořadatelem F1 nekontrolovatelné – pohonné jednotky, jsou jedním z důsledku ztráty kontroly nad strategickým rozvojem šampionátu.
V takové atmosféře se chystal prodej práv F1 někomu jinému, a tak se Ecclestone a CVC Capital Partners snažily vyšroubovat hodnotu seriálu co nejvýš. Nesmyslné (protože neudržitelné) platby za hostování velkých cen, ústupky automobilkám výměnou za nemalé motivační poplatky, nulová prezentace v moderním digitálním prostoru, která nešla zpeněžit. A tak bylo zakázáno týmům i jezdcům pořizovat byť sebekratší videa na mobilní telefon a publikovat je na platformách sociálních sítí s dosahem k desítkám až stovkám milionů lidí. Automobilky si nejvyšší šéfy FIA a FOM (představitel držitele marketingových práv) prostě mazaly na chleba tak silně, až z toho zblbli.
A tohle si před více než třemi lety Liberty Media koupilo.
A jaká byla naděje, že se Liberty Media podaří dosáhnout následujícího?
- Zavést rozpočtové stropy, na kterých si vylámali zuby všichni před ní?
- Prosadit revoluční technická pravidla vedoucí k atraktivnějšímu závodění?
- Vyvážit distribuci prize money de facto tak, že bohatším týmům vezme, těm chudším dá, a všichni zůstanou pohromadě?
- Snížit vliv týmů (automobilek) zavedením nového principu schvalování pravidel tak, že už nebude nutný absolutní souhlas, ale souhlas takzvané super-většiny? (Tedy osm týmů z deseti.)
- Zavázat si týmy k účasti v seriálu na dalších 5 let, a tím podpořit stabilitu šampionátu?
Volkswagen plánuje vlastní výrobu bateriových článků v Americe
V Ecclestonově éře by se taková jednání vedla přes média a také ve stínu výhrůžek různých arbitráží a soudů. S výjimkou rozzlobeného šéfa Mercedesu Tota Wolffa, osočujícího nezávislé týmy z pokrytectví a říťolezectví, se vše dělo za zavřenými dveřmi, a tedy navenek v klidu a racionálně.
Liberty Media schytala hodně facek. Bylo to do velké míry nevyhnutelné, protože musela velice rychle investovat do široké škály aktivit souvisejících s promotérstvím formule 1 a jejím marketingem. Pro Bernieho Ecclestona neznámá slova. To sebou neslo řadu kiksů, ať už někdy ostudné Fan festivaly nebo dodnes velmi poruchová služba F1 TV Pro.
S přimhouřením oka nad takovými nedostatky jinak tým Charlese Careyho dosáhl pomalu zázraku. Jeho odhodlání začalo už zdánlivě prostou ochotou odstavit Bernieho Ecclestona z jakýchkoli rozhodovacích procesů. Předzvěst věcí budoucích a deklarace odhodlání vést boj za větší vyrovnanost v seriálu F1.
Jaký z toho bude mít fanoušek F1 přínos v následujících velkých cenách v Belgii nebo Itálii? Žádný. Jedná se o prosazení střednědobé strategie vývoje formule 1. Schválena a definována jsou novodobá:
- sportovní pravidla
- technická pravidla
- finanční pravidla
A jak už to tak bývá, bez špetky štěstí by se to možná nepovedlo. Paradoxně se jedná o pandemii nemoci Covid-19, která v plné nahotě všem zúčastněným demonstrovala, jak je F1 (a sport obecně) zranitelným byznysem. Což možná pomohlo otupit ostré lokty při krátkozrakém a sobeckém prosazování si svého, a zamyslet se trochu více nad prostým faktem, že když bude profitovat F1, budou profitovat i její účastníci.
Možná to bylo tím pověstným posledním impulsem pro to, aby byla nejnovější Concordská dohoda podepsána. Může to znamenat jen jediné. Že formuli 1 čekají světlé zítřky.
Samozřejmě: potenciálně jen do doby, než se začne vyjednávat Concordská dohoda nová!
Co je to Concordská dohoda a proč je důležitá pro budoucnost F1