Komentář: Letos přibude větší počet závodů s jedinou zastávkou. Pirelli se již nyní vymlouvá
Začínají se objevovat zvěsti, že dodavatel pneumatik Pirelli opět velmi výrazně zasáhne do průběhu velkých cen. Ještě více negativně než v předchozích sezonách. Je pro mě velmi obtížné, když mluvím o Pirelli negativně. Pirelli je silným partnerem formule 1. Nejen že mu dodává pneumatiky, ale také investuje hodně peněz do reklamy. Není čirým dodavatelem, je…
Začínají se objevovat zvěsti, že dodavatel pneumatik Pirelli opět velmi výrazně zasáhne do průběhu velkých cen. Ještě více negativně než v předchozích sezonách.
Je pro mě velmi obtížné, když mluvím o Pirelli negativně. Pirelli je silným partnerem formule 1. Nejen že mu dodává pneumatiky, ale také investuje hodně peněz do reklamy. Není čirým dodavatelem, je důležitou partnerskou značkou F1. Samozřejmě, když mluvím o Pirelli negativně v televizi nebo píši na webu, v příslušných kruzích se to nesetkává s pochopením. Ale jak celou situaci jinak pojmenovat?
Pirelli dostalo úkol vyvinout pneumatiky s uměle krátkou životností. To proto, abychom měli závody se dvěma nebo třemi zastávkami v boxech. Je to úkol sám o sobě náročný a relativně často to s těmi dvěma pitstopy také vyšlo. Ale také se nám pohříchu objevily závody jen s jedinou zastávkou. Je to proto, že Pirelli musí upřednostnit bezpečnost před cokoli jiného. Incidenty z Belgie, Silverstonu či Rakouska jsou velmi špatnou vizitkou.
VIDEO: Jaké budou hlavní výhody a nevýhody širších pneumatik? (CZ titulky)
Velmi frustrující je, že se situaci nezlepšila ani o píď s představením takzvané ultra-měkké fialové sady, kterou se Pirelli jednak bálo nasadit častěji a hlavně nepřinesla žádný rozdíl. Pět specifikací tvrdosti, extrémně složité pravidlo výběru a výsledek byl stejný jako o rok dříve.
Letos formule 1 představila širší formule a široké pneumatiky. Mají prý umožnit jezdcům více šlápnout do pedálů. Pirelli to pochopilo tak, že se od něj žádá sada trvanlivé, nikoli uměle omezené, životnosti. Skutečný cíl byl takový, že když pilot tlačí na pilu příliš a pneumatika takříkajíc měkne, měla by se probrat po jednom či dvou kolech odlehčené jízdy.
Jenomže již nyní šéf Pirelli Motorsport vyhrožuje větším počtem závodů, které bude zdobit jediný pitstop.
S opotřebením pneumatik nebyl problém. Byl to vítaný fenomén. Co se ve skutečnosti dělo, bylo to, že když pilot nedokázal zahřát sadu gum na patřičnou provozní teplotu, byly pneumatiky studené a ztuhlé příliš. Takže klouzaly jako na ledě. Ať se pilot snažil jak se snažil, nezačaly takzvaně ‚lepit‘. Vedení FIA chtělo, aby Pirelli umožnilo pneumatikám znovu začít fungovat. S opotřebením nebyl problém.
Mnozí předpovídají nudné závody, Pirelli už teď odmítá vinu. „Jen plníme pokyny,“ hájí se
Jenomže Pirelli, jak se z probíhajících testů v Barceloně zdá, vyřešilo problém právě tím, že zabránilo opotřebení gum. Pirelli tak vyvinulo sady pneu, které vydrží celý závod, stejně jako v nepovedeném roce 2005, kdy byly výměny pneumatik zakázány. Alespoň jednu výměnu tak garantují sportovní pravidla, které nařizují použití dvou různých směsí během velké ceny.
Problém je v chemickém a strukturálním složení pneumatiky. Pirelli nedokáže postavit takovou směs, aby ta patřičně změkla, když se nachází v rozmezí teplot, které jsou pro piloty reálně dostupné. Aby pneu ‚lepily‘. Jenomže když se o něco takové Pirelli pokusí, pneumatiky se mu rozpadají a explodují. Tak je udělá tvrdší.
S takovou sadou se pak bez problémů dá odjet celý závod. Že máme na výběr pět specifikací tvrdosti, je irelevantní. Vedení Pirelli prostřednictvím Paula Hemberyho dostatečně před startem sezony upozorňuje na to, že není na vině. Protože jen prostě plní úkoly.
Uvidíme, jak často na tohle téma během nadcházející sezony přijde řeč.
Čtěte dále: Vrátí se závody s jedinou zastávkou v boxech? Nové pneumatiky Pirelli mají nižší degradaci
Já F1 nechápu.
V ostatních motorsportech se na gumy pohlíží uplně jinak. Tam jde o to aby to vydrželo co nejvíce. Nejde tam o žádnou show, jde o to aby se prostě mohlo jet naplno. Například DTM, WTCC, 24hLEMANS .. dokážete si představit, když by po nich chtěli aby gumy zlepšily show?
Podle mého názoru si F1 hraje na to co už není. Královna motorsportu .. !? Již dávno ne. Všelijaká omezení a nařízení toto přirovnáni uplně ruší. F1 je sakra o tom, aby byly technpologie na co nejvyšších a nejšpičkovějších úrovních. A to gumy zrovna nejsou. Já bych klidně udělal závody bez zastávek v boxech. Jen ať jezdci jedou naplno. Ždímou z vozu uplný maximum, tak jako bývalo. Já osobně nepotřebuji umělé závody díky gumám, který mají malou životnost. Dokážete si to představit u 24hLEMANS? Mít gumy co nic nevydrží a každých 45minut je měnit? Já tedy ne. Trend vysoké žifotnosti bych v F1 rád uvítal, i když by to dělalo závody takový bez show. Teď jak jsou pravidla, tak to odporuje celé filosofii závodění.. Inzenýři se snaží postavit auta, aby vydžela co nejvíce, ale na druhé straně se inženýři snaží dosáhnout toho aby se guma opotřebila neskutečně rychle. To já vážně nechápu.
Toto je první sezóna, kterou očekávám s „mírnou“ nervozitou, a docela se obávám, že po pár závodech (až týmy vyladí auta a najdou patřičná nastavení), to bude z pozice diváka katastrofa. Možná i hned od začátku, pokud budou všichni opatrní jako loni v Baku… (aby něco natestovali)
Na druhé straně doufám, že se mýlím….. A koneckonců lepší očekávat hrůzu a pak být mile překvapen, než naopak se těšit… a nakonec být zklamán, protože očekávaní byla větší než výsledek…
Souhlasím s Tomášem Richtrem, nesouhlasím s KulatyLenin(em). Jinak Pirelli jako dodavatel pneumatik se mi nelíbí a nejraději jsem měl Bridgestone. Howgh 😀
Ale v čem s Richtrem souhlasím v sezoně si najde mnoho důvodů proč kopat do Pirelli!
Richtr nemá Pirelli rád!!! To je celé!!! Kolik útoku jsme museli vyslechnout v minulé sezoně a za co? Jen za to že plní požadavky FIA. Jsem si 100% jistý, že kdyby stejnou práci odváděl jeho oblíbený Michelin byl by nadšen. Bohužel Richtr je opak profesionála a protěžuje své oblibence jak v jezdcích tak ve stájích a dodavatelích.
Nechci se zastávat Pirelli, ale otázka taky je, jestli by takové pneumatiky, uměl vyrobit i jiný výrobce. Nikdo z ostatních neměl „koule“ na to, aby do toho šel a možná věděli proč… Michelin sice chtěl, ale jen za podmínek, že pneu nebudou muset mít krátkou životnost…
Nemusi to byt az taky problem, ak budu mat vsetky zmesi ovela vyssiu zivotnost a rozdiely vykonnosti medzi jednotlivymi zmesami budu dostatocne velke. Potom sa oplati timom vzadu risknut agresivnejsiu strategiu a jednu zastavku naviac, ked maksia zmes vydrzi aspon 20 kol a zmazu 30 sekund naskoku.