Komentář: Letos přibude větší počet závodů s jedinou zastávkou. Pirelli se již nyní vymlouvá
Začínají se objevovat zvěsti, že dodavatel pneumatik Pirelli opět velmi výrazně zasáhne do průběhu velkých cen. Ještě více negativně než v předchozích sezonách. Je pro mě velmi obtížné, když mluvím o Pirelli negativně. Pirelli je silným partnerem formule 1. Nejen že mu dodává pneumatiky, ale také investuje hodně peněz do reklamy. Není čirým dodavatelem, je…
Začínají se objevovat zvěsti, že dodavatel pneumatik Pirelli opět velmi výrazně zasáhne do průběhu velkých cen. Ještě více negativně než v předchozích sezonách.
Je pro mě velmi obtížné, když mluvím o Pirelli negativně. Pirelli je silným partnerem formule 1. Nejen že mu dodává pneumatiky, ale také investuje hodně peněz do reklamy. Není čirým dodavatelem, je důležitou partnerskou značkou F1. Samozřejmě, když mluvím o Pirelli negativně v televizi nebo píši na webu, v příslušných kruzích se to nesetkává s pochopením. Ale jak celou situaci jinak pojmenovat?
Pirelli dostalo úkol vyvinout pneumatiky s uměle krátkou životností. To proto, abychom měli závody se dvěma nebo třemi zastávkami v boxech. Je to úkol sám o sobě náročný a relativně často to s těmi dvěma pitstopy také vyšlo. Ale také se nám pohříchu objevily závody jen s jedinou zastávkou. Je to proto, že Pirelli musí upřednostnit bezpečnost před cokoli jiného. Incidenty z Belgie, Silverstonu či Rakouska jsou velmi špatnou vizitkou.
http://gpf1.cz/video-jake-budou-hlavni-vyhody-a-nevyhody-sirsich-pneumatik-cz-titulky/
Velmi frustrující je, že se situaci nezlepšila ani o píď s představením takzvané ultra-měkké fialové sady, kterou se Pirelli jednak bálo nasadit častěji a hlavně nepřinesla žádný rozdíl. Pět specifikací tvrdosti, extrémně složité pravidlo výběru a výsledek byl stejný jako o rok dříve.
Letos formule 1 představila širší formule a široké pneumatiky. Mají prý umožnit jezdcům více šlápnout do pedálů. Pirelli to pochopilo tak, že se od něj žádá sada trvanlivé, nikoli uměle omezené, životnosti. Skutečný cíl byl takový, že když pilot tlačí na pilu příliš a pneumatika takříkajíc měkne, měla by se probrat po jednom či dvou kolech odlehčené jízdy.
Jenomže již nyní šéf Pirelli Motorsport vyhrožuje větším počtem závodů, které bude zdobit jediný pitstop.
S opotřebením pneumatik nebyl problém. Byl to vítaný fenomén. Co se ve skutečnosti dělo, bylo to, že když pilot nedokázal zahřát sadu gum na patřičnou provozní teplotu, byly pneumatiky studené a ztuhlé příliš. Takže klouzaly jako na ledě. Ať se pilot snažil jak se snažil, nezačaly takzvaně ‘lepit’. Vedení FIA chtělo, aby Pirelli umožnilo pneumatikám znovu začít fungovat. S opotřebením nebyl problém.
Mnozí předpovídají nudné závody, Pirelli už teď odmítá vinu. “Jen plníme pokyny,” hájí se
Jenomže Pirelli, jak se z probíhajících testů v Barceloně zdá, vyřešilo problém právě tím, že zabránilo opotřebení gum. Pirelli tak vyvinulo sady pneu, které vydrží celý závod, stejně jako v nepovedeném roce 2005, kdy byly výměny pneumatik zakázány. Alespoň jednu výměnu tak garantují sportovní pravidla, které nařizují použití dvou různých směsí během velké ceny.
Problém je v chemickém a strukturálním složení pneumatiky. Pirelli nedokáže postavit takovou směs, aby ta patřičně změkla, když se nachází v rozmezí teplot, které jsou pro piloty reálně dostupné. Aby pneu ‘lepily’. Jenomže když se o něco takové Pirelli pokusí, pneumatiky se mu rozpadají a explodují. Tak je udělá tvrdší.
S takovou sadou se pak bez problémů dá odjet celý závod. Že máme na výběr pět specifikací tvrdosti, je irelevantní. Vedení Pirelli prostřednictvím Paula Hemberyho dostatečně před startem sezony upozorňuje na to, že není na vině. Protože jen prostě plní úkoly.
Uvidíme, jak často na tohle téma během nadcházející sezony přijde řeč.
Čtěte dále: Vrátí se závody s jedinou zastávkou v boxech? Nové pneumatiky Pirelli mají nižší degradaci
Diskuse k článku