Formule E: Hear it for New York!

“These streets will make you feel brand new / Big lights will inspire you / Hear it for New York,” zpívá Alicia Keys ve známém hitu. Hitu, který mnozí obyvatelé Velkého jablka vzali jako svou hymnu, a hitu, v němž se i zpívá o Brooklynu (i když jen o tamním mostu), kde se o víkendu znovu budou prohánět monoposty Formule E.

Text: Zdeněk Mika, komentátor přenosů formule E na programu Eurosport

Stane se tak už popáté. Elektrický šampionát se příjemně v legendárním městě usadil, i když pro příští sezónu se se sousedstvím Red Hook – prozatím – nepočítá. Sice vám tedy ulice New Yorku přivodí pocit, že jste jako noví, ale kalendář mistrovství světa už očividně nechce hrát na “jako”. Uvidíme, zda-li alespoň newyorská inspirace bude znovu fungovat.

Nejvíc ji zatím čerpal Sam Bird, který se stal vítězem tří místních e-Prix. Pravda, poprvé Brit vykradl double header v roce 2017 a zčásti tak zachránil čest týmu Virgin, který jinak v sezóně paběrkoval, naposledy to bylo loni, kdy odvedl svou část práce a splnil polovinu vytouženého doublu Jaguaru. Tu druhou (druhé místo) svým karambolem v závěru závodu zpackal Mitch Evans, a tak tým z Grove na double stále čeká. I když se toho během dvojzávodu může udát moc, nemyslím, že tentokrát se může tento sen splnit. Sam Bird podobně jako v roce 2017 výsledkově paběrkuje a zatím nesplnil svoji každoroční “kvótu” alespoň jednoho vítězství v ročníku, čímž se vždycky rád pyšnil…

Kvartet Mortara, Vergne, Vandoorne a Evans letos zatím válí a už se začíná spekulovat, že nejen u DS Techeetah přistoupí k týmové režii. U Mercedesu vysvětlili problém Stoffela Vandoorna v kvalifikaci na poslední jízdu nevyzpytatelným chováním brzd a slíbili pro New York nápravu. Paradoxně ale právě stříbrný šíp jednoznačně vyloučil jakékoliv zvýhodnění Belgičana, dokud loňský mistr Nyck de Vries nebude ze hry o titul venku. Což je docela legrační, uvážíme-li další vyjádření šéfa týmu Iana Jamese, který říká, že o titul se podle něj bude bojovat až do posledního závodu v Soulu. No jo, Vandoorne je na odchodu a i když de Vries v příštím roce bude pravděpodobně taktéž u konkurence, možná, že se peče něco nového.

Ostatně i když se Holanďan upsal Toyotě pro závody WEC, v příštím roce by obě série měly spolupracovat na podobě kalendáře, tak aby nedocházelo k termínovým kolizím. Podle odhadů pět až osm jezdců Formule E má mít v roce 2023 dvojí angažmá. Nebude mezi nimi ale Alex Sims, který oznámil, že se hodlá soustředit pouze na kariéru ve světě sportovních vozů, kde si letos užil divoké Le Mans v továrním týmu Corvette Racing. Ostatně příchod řady automobilek do třídy hypercar dává tušit, že i další piloti elektrických monopostů by mohli vzít do zaječích. Musíme dodat, že Sims vychválil všechny kolegy u Mahindry do nebes a přiznal, že důvodem odchodu je, že leckdy nedokáže pochopit, proč v závodech ztrácí, když rychlostně je na stejné úrovni jako v případě jiných klání, kde se mu daří. Jízlivě by se dalo poznamenat, že to je možná důvod toho, proč letos zatím vyjel pouhé dva body, ale trend odchodu zkušených závodníků do vytrvalostního šampionátu je zajímavou možností. Pokud by to znamenalo příchod vícero talentovaných mladíků – hovoří se o příchodu Sachy Fenestraze k Nissanu –, mohla by série dostat zajímavý impulz.

Zpátky ale do New Yorku. Věřím, že si piloti vychutnají pravděpodobně poslední pohled na Sochu Svobody v závodním tempu na výjezdu z desáté zatáčky, kde znovu bude aktivační zóna pro útočný mód. A že to bude stát za to. Vždyť: “Hear it for New York.”