Komentář: Dostane se Kalle Rovanperä až do F1?
Rallyeová superstar míří na okruhy s jediným cílem - dostat se až na samotný vrchol, tedy do formule 1.
Působí to jako šok a rána z čistého nebe. Dvojnásobný mistr světa v rallye Kalle Rovaperä letos končí ve WRC a od příštího roku se bude naplno věnovat okruhovým závodům. Začne to japonskou super formulí a pokud půjde vše dobře, bude to pokračovat přes F2 v roce 2027 a pokud to půjde ještě lépe, tak následně i v F1.
Kdo ale svět rallye sleduje ví, že Rovanperův odchod byl otázkou času. Nejmladší vítěz rallye a mistr světa v jednom byl za volantem rallyového speciálu již ve svých čtyřech letech – jeho otcem je totiž Harri Rovanperä, úspěšný rallyeový jezdec se 111 starty v mistrovství světa a jednou výhrou (Švédská rallye 2001).
Kroky mladého Fina tedy byly od začátku jasné. Již v roce 2019 se stal Rovanperä mistrem světa v kategorii WRC2 (ekvivalent F2) s vozem Škoda Fabia Rally2 evo. O rok později už závodil v nejvyšší kategorii s tovární Toyotou a v dalším roce se ve 20 letech stal nejmladším vítězem v historii WRC.
To byl ale jen začátek. Rovanperä v roce 2022 šampionátu dominoval a stal se nejmladším mistrem světa v dějinách tohoto sportu. Úspěch zopakoval také v následujícím roce a raketový vzestup finského mladíka měl pokračovat i v následujících letech.
Před startem sezóny 2024 ale Rovanperä překvapil – oznámil, že na úkor jiných sérií motorsportu neabsolvuje kompletní program ve WRC a tím pádem nebude obhajovat titul mistra světa. Zde Fin poprvé přiznal, že jeho kariéra v rallye možná nebude mít dlouhého trvání.
Pro rok 2025 se Rovanperä vrátil k plnému programu ve WRC, nicméně z jeho mimiky těla bylo poznat, že jeho zápal není takový, jaký by měl být. Zpráva o jeho konci rallyeové kariéry možná přišla o něco dříve, než se čekalo, ale není nečekaná.
V 25 letech odjel Rovanperä 83 závodů, 17 z nich vyhrál, získal 29 pódií a stal se dvakrát mistrem světa. Letos ho čekají ještě tři závody. Aktuálně je v šampionátu na třetím místě se ztrátou 21 bodů na vedoucího Sebastiana Ogiera, osminásobného mistra světa a legendu WRC. Rovanperä má tak stále šanci zakončit svou kariéru ve WRC na vrcholu, tedy ziskem světového titulu.
Jaký je cíl na okruzích?
Příprava Rovanpery k přechodu na okruhy začala již v minulém roce, kdy se zúčastnil série Porsche Carrera Cup Benelux, kde vyhrál tři závody a v konečném pořadí skončil čtvrtý. V příštím roce se Rovanpera pustí naplno do japonské super formule, za F1 jedna z nejrychlejších formulových sérií na světě.
Tato série je výsadou domácích závodníků, nicméně v posledních letech se v super formuli prosadili Liam Lawson, Pierre Gasly, Álex Palou nebo Nick Cassidy. Rovanpera bude mít v sérii plnou podporu Toyoty.
Pokud půjde všechno dobře, dalším cílem je v roce 2027 šampionát F2. Právě tady se bude lámat chleba. Právě tady se rozhodně, jestli si Kalle Rovanperä splní svůj sen stát se pilotem F1. Aby se mohl v nejvyšší kategorii Rovanperä objevit, bude muset v juniorské sérii bojovat o nejvyšší příčky, s jimiž přijde zisk potřebných bodů pro zisk superlicence.
Delší dobu se spekuluje o tom, že by Toyota, která je v současné době technickým partnerem stáje Haas, by mohla americkou stáj v budoucnosti odkoupit. A teď si představte, že se do F1 vrátí s Rovanperou s kokpitu. Cesta bude dlouhá, ale nic není nemožné.
















