Kolik stojí lístek do F1?

Kolik peněz potřebuje talentovaný mladík, aby se dostal do formule 1?

1 Zveřejněno 1. 08 2015 — Tomáš Richtr

Mnohý rodič (přinejmenším otec) si položil otázku, na kolik vyjde dostat své dítko do formule 1. Problémem není jenom určit, kterou cestou se po prakticky mandatorních motokárách vydat, ale zda-li se povede zajistit takové zázemí, které pomůže v silné konkurenci vedlejších zájmů uspět.

Bez zajímavosti není, že vezmeme-li si loňskou startovní listinu F1, 79,2 % jejích jezdců v minulosti závodilo ve formuli 3. Se seriálem juniorské formule Renault má zkušenosti 58,3 % loňských závodníků, s formulí GP2 je to 48,5 %. Ve své zprávě to uvádí magazín Raconteur. Světová série Renault 3.5 vychovala 37,5 % loňských pilotů, různé šampionáty formule BMW 41,7 %.

Vše ale začíná, jak jsme naznačili, u motokár.

“Pokud máte talentovaného, velmi talentovaného mladíka, pak potřebujete asi 27 milionů korun na to provést jej skrze juniorské, seniorské a mezinárodní motokárové závody,” řekl šéf Mercedesu Toto Wolff. “Pak potřebujete alespoň jednu sezonu v F4 nebo formuli Renault, což je 9,5 milionu korun. Potřebujete 17,5 milionu korun na F3, takže to už máme 54 milionů korun. Ve formuli 3 můžete potřebovat extra sezonu, takže jsme na 72 milionech. A to jste se nedostali ani do GP2 nebo formule Renault 3.5. Řekněme, že pokud jste mimořádný talent, potřebujete přes 80 milionů.”

A Toto Wolff pokračuje:

“Na sezonu GP2 potřebujete 40 milionů, takže s rezervou se dá jedna sezona GP2 získat za 120 až 135 milionů korun. Jste na prahu F1, ale to nestačí. Potřebujete 54 až 81 milionů, abyste se svezli v F1. Takže zhruba za 220 milionů korun se tam dá dostat.”

Cost-of-entering-F1

 

Toto Wolff dodává, že tyto náklady lze jen těžko ponížit, protože se v první řadě jedná o byznys. Musíte mít tedy “bohatého tatínka”. Přeci jen ale jeden způsob existuje: zapojit výjimečného talenta do akademického programu některé z automobilek. Získat ale takové místo je nesmírně náročné, protože konkurence je obrovská. Jmenujme například Sebastiana Vettela, Daniela Ricciarda nebo Lewise Hamiltona z těch, kteří takovou podporou ze strany automobilek prošli.

Jak odlišné mohou být cesty do F1, ukazují jezdci Toro Rosso, Max Verstappen a Carlos Sainz. Verstappen dal v roce 2013 titul v motokárách, o rok později celkově třetí místo v Euro F3 a letos už je v F1. Carlos Sainz si oproti tomu prošel formulí Renault 2.0, F3, GP3 a formulí Renault 3.5, jejímž se stal vloni šampionem.

Mercedes v současnosti akademický program nemá, ale v minulosti jeho absolventy byli Michael Schumacher nebo Heinz-Harald Frentzen. Důvodem, proč Mercedes zatím se školou pro nováčky váhá, je skutečnost, že nemá možnost nabídnout mladým talentům potřebnou praxi, podobně jako Red Bull nebo Ferrari. Přesto se Mercedes pokouší nabízet testovací jízdy Pascalu Wehrleinovi.

“Až identifikujeme někoho skutečně výjimečného, můžeme si pak dovolit zaplatit mu místo v F1 [u jiného týmu],” dodává Wolff.

GP2-typical-team-budget

 

Diskuse k článku

Napsat komentář