Obsese kolem modrých vlajek

Piloti podléhají obsesi kolem modrých vlajek. Ty mají za cíl uvolnit prostor závodníkovi, který dojede chvost startovního pole a jezdci o kolo zpět aby bojům na čele nepřekážely. Jenomže posedlost modrými vlajkami je v současné době tak veliká, že jezdci na čele by pomalu chtěli, aby závodníci o kolo zpět vůbec neexistovaly. Což trochu popírá princip okruhového závodění.

3 Štítky: FIA Pravidla Zveřejněno 17. 09 2018 — GPF1.cz

Systém modrých vlajek je vyladěný na úroveň velmi komplexního řešení. Pilot, který je o kolo zpět, nejprve dostane informaci, že se k němu blíží ‘rychlík’ z čela startovního pole. Když se přiblíží na sekundu rozestupu, dostane pomalejší pilot informaci na volant, kde mu začne modře blikat LED světýlko. Současně je mu mávnuto modrou vlajkou a začne blikat LED panel digi vlajky, a to dokonce se startovním číslem pilota, na kterého je modrá vlajka mířena.

V nedělní GP Singapuru jel Valtteri Bottas za Nikem Hülkenbergem, ale nedostal se k němu tak blízko, aby aktivoval systém modrých vlajek. Bottas si stěžoval, že sekundový rozestup (letos přesně 1,2 sekundy) je na dráhu v Singapuru příliš malý.

Jenomže tak jak je rozestup příliš malý pro piloty na čele, je dost velký pro piloty o kolo zpět, kteří ale také jedou vlastní závod, a není důvod jejich situaci považovat za méně důležitou než těch pilotů, kteří bojují o stupně vítězů. Singapur je svým charakterem dráha, kde se velmi těžko uhýbá a při konstantní aktivaci systému modrých vlajek by vlastně pomalejší piloti nedělali skoro nic jiného, než pořád někde uhýbali a zastavovali.

S tím souhlasí i ředitel závodů Charlie Whiting, podle kterého je systém nastaven správně. I když podle něj v neděli Romain Grosjean zapomněl, že při signalizaci modrou vlajkou prostě musí přestat bojovat a začít pouštět. Whiting modré vlajky nazval “zlatým pravidlem”, což je škoda, protože je v důsledku toho závodění o hodně sterilnější, než by muselo být.

“Kdybychom rozestup navýšili na 1,4 nebo 1,6 sekundy, nebylo by to vůči pomalejším pilotům fér,” řekl Whiting, podle kterého jediný Bottas měl problémy dostat se na rozestup 1,2 sekundy. “Nechci znít neuctivě, ale pokud měl Valtteri problémy s pneumatikami nebo se stabilitou auta, které mu v tom zabránily, pak to není náš problém. Není možné mu udělit výjimku.”

Diskuse k článku

Napsat komentář