Klíčový posun v diskvalifikaci: Aston Martin už netvrdí, že ve Vettelově autě je dost benzinu
Aston Martin neuspěl ve své snaze přesvědčit sportovní komisaře GP Maďarska, aby přehodnotili svůj postoj k diskvalifikaci Sebastiana Vettela ze druhého místa v cíli závodu na Hungaroringu. Žádost o přehodnocení výroku sportovních komisařů, kterou nabízí Mezinárodní sportovní řád, uspěje jen tehdy, když se objeví nové skutečnosti, které nebyly v době rozhodování známé. Aston Martin si myslel, že takové skutečnosti nabídl. Ale komisaře nepřesvědčil. Poslední možností Aston Martinu je odvolání k Mezinárodnímu odvolacímu soudu. To je ale běh na dlouhou trať a s ohledem na známé skutečnosti jsou naděje týmu mizivé.
Každý vůz musí mít po skončení kvalifikace či závodu k dispozici litr benzinu za účelem kontrol. Vettelovi se v závěru GP Maďarska nedostávalo paliva a tým jej během cesty do boxů po projetí cílem zastavil. To vzbudilo pozornost technického delegáta FIA, který nechal Vettelův vůz překontrolovat. Konvenčními prostředky z něj nebylo možné vyčerpat litr benzinu, a tak byl po několika hodinách Vettel ze druhého místa diskvalifikován. Povedlo se získat pouze 0,3 litru.
Aston Martin si hned po diskvalifikaci vyhradil právo odvolat se k Mezinárodnímu odvolacímu soudu, nezávislému právnímu panelu. Ještě před tím požádal sportovní komisaře o přehodnocení ‘rozsudku’ s tím, že tým má k dispozici “nové skutečnosti”.
Ty spočívaly v selhání palivového systému takovém, že vůz čerpal více paliva, než měl, a současně jej všechen nevyužil. Jinými slovy že došlo k úniku paliva. A proto v cíli závodu nezbyl dostatečný litr pro kontrolní vzorek.
Jenomže sportovní komisaři dali jasně najevo, že příčina toho, proč v autě není v cíli závodu alespoň litr paliva, je vlastně nezajímá.
“Argumenty Aston Martinu nijak nemění nic na skutečnosti, že v autě má být jeden litr paliva,” rozhodli. “A nijak neřeší, za jakých podmínek či okolností má být tento litr paliva dostupný.” A to, že palivový systém formule Aston Martin pracoval v nějakém vadném režimu, tak není podle komisařů relevantní.
Tým, který vznikl jako Jordan a pak závodil chvili jako Spyker nebo Midland a dlouho jako Force India, tak změnil taktiku přístupu. Sportovním komisařům GP Maďarska totiž tvrdil, že v autě je přinejmenším 1,44 litru paliva, jen se nedaří jej dostat ven. V žádosti o přehodnocení už ale připouští, že v palivovém systému auta není dostatek benzinu, a jen vlastně zdůvodňuje, proč tomu tak je.
Pokud nějakým zázrakem z Vettelovy formule, která je nyní pod zámkem FIA, Aston Martin nevykouzlí alespoň 0,7 litru benzinu (dodatečně k 0,3 litru, které se vytáhlo už v Maďarsku), pak bude i řízení u Mezinárodního odvolacího soudu v podstatě jen formalitou. Pokud na něj vůbec dojde.