Klíčové momenty letošního boje o titul
Max Verstappen se v Japonsku stal dvojnásobným šampionem formule 1. Pilot Red Bullu celou sezonu předváděl skvělé výkony a na domácí půdě Hondy se dočkal zasloužené odměny. Jaké momenty se ale na Verstappenově cestě k druhé trofeji staly klíčovými?
Strašidelný úvod
Red Bull po loňské bitvě s Mercedesem, kvůli které i z části obětoval přípravy na letošní rok, vstoupil do šampionátu strašidelným způsobem. Hned od Bahrajnu bylo vidět, že Red Bull je sice rychlé auto, ale není dokonalé.
Monopost RB18 byl zkraje roku hodně nervózním a neposlušným autem. Sergio Pérez z toho chvíli dokázal těžit a držet s Verstappenem krok. Aby toho nebylo málo, nový Red Bull měl nemalé problémy se spolehlivostí.
Verstappen z prvních tří závodů dva nedokončil a jeho ztráta na lídra šampionátu Charlese Leclerca byla propastná. Krizi Red Bullu podtrhl i druhý tým AlphaTauri. Zpětně je možná fajn, že měl Red Bull ‚porodní bolesti‘, jinak mohlo být o titulu rozhodnuto už dávno.
Imola nabrala nový trend
Náznak slabosti Ferrari přišel na domácí půdě v Imole – do té doby se Maranello zdálo být konečně připravené na zisk titulů. S návratem do Evropy přijel Red Bull s velkými vylepšeními, které se okamžitě osvědčily a šampionát začínal nabírat jiný směr.
Na trati Enza a Dina Ferrariho dominoval Verstappen, vyhrál sprint i nedělní závod a z Itálie odjížděl se 34 body v kapse. Leclerc tehdy udělal svou první z několik letošních chyb a krátce před cílem roztočil své Ferrari.
Monačan se v závodě propadl ze třetího na šesté místo, což jeho psychice a bodové situaci v šampionátu rozhodně neprospělo. V následujícím závodě v Miami si Leclerc počínal velmi opatrně, čehož Verstappen opět využil a dojel si pro další cennou výhru.
Ferrari nedokončuje závody
Po Miami se F1 přesunula do Španělska. Okruh v Barceloně se stal prvním pomyslným bodem zlomu. Leclerc spolehlivě vedl závod, když najednou musel pro technické problémy odstavit své rudé a rychlé Ferrari.
Z vítězství se potřetí v řadě radoval Verstappen a stal se novým lídrem šampionátu. Problémy Scuderie pokračovaly – v Ázerbájdžánu přišlo dvojité odpadnutí červených vozů, v Kanadě se pak musel Leclerc vypořádat s penalizací za nové komponenty.
Suma sumárum, Leclerc se po sérii nešťastných závodů v šampionátu propadl na třetí místo, tabulce vévodily Red Bully. Poté navíc přišla další penalizace v Belgii. Rychlé a nespolehlivé auto tak vždy nemusí být ta správná cesta.
Nedokonalé strategie Ferrari
Když k nespolehlivému autu přidáme řadu špatných strategických rozhodnutí, úspěch jen tak nepřijde. I když mělo Ferrari problém se spolehlivostí, během evropské části sezony se našly závody, ve kterých mohla skupina z Maranella pomýšlet na vítězství.
Jenže, když přišlo na lámání chleba a vymyšlení té nejlepší strategie, Ferrari zaspalo. Časté nelogické příkazy, výměny pneumatik a nezvládnutí situace s piloty stály italskou stáj další velmi důležité body.
Krásné příklady jsou Velká Británie (režie s piloty), Maďarsko (tvrdé pneumatiky) či belgické Spa (snaha o nejrychlejší kolo). Zatímco se Ferrari hledalo, Max Verstappen s Red Bullem v poklidu vyhrávali závody a budovali náskok.
Leclerc dělá chyby
Aby se vše nespravedlivě hodilo jen na Ferrari, Charles Leclerc svému sokovi v letošní sezoně situaci dvakrát neztěžoval. Když už byla strategie dobrá, auto fungovalo, začala dělat chyby hlavní hvězda stáje.
O jedné chybě už jsme se zde zmínili (Imola), ale ta největší přišla ve Francii. Pilot Ferrari vedl závod před druhým Verstappenem. V 18. kole ale najednou Leclerc přišel o kontrolu nad svým vozem a poslal své Ferrari F1-75 do bariér, závod pro něj skončil.
Další kiksy následovaly… zbytečná agrese v Belgii (5sekundový trest), zablokování pneumatik v Singapuru, kde Leclerc pokukoval po další výhře, nakonec dojel druhý – i když to bylo asi maximem. Nejnovější případ přišel na Suzuce – výlet mimo trať v posledním kole.
Mercedes v mixu
Třetím občasným hráčem na špičce pole byl Mercedes, který nabral solidní tempo v závodech, které se uskutečnily v letních měsících. Lewis Hamilton získal pět podií v řadě a Russell střídal stupně vítězů s umístěním v nejlepší pětce.
I když se stříbrné šípy zlepšovaly, pořád jim hodně chybělo na rozjetý vlak Red Bull. Zároveň ale byla lepší forma Mercedesu dostatečná na boj s Ferrari, které naopak začalo stagnovat. Více než silný Red Bull s Verstappenem ze situace těžili.
Stáj pod vedením Tota Wolffa dokázala během svých nejlepších dní na konci první poloviny sezony okrádat o body druhé Ferrari. Na špici tak zůstali jen rudí býci s Verstappenem v čele. Pérez měl během léta taktéž horší formu.
Max v silném letním režimu
Max Verstappen dokázal v létě vyhrát pět závodů v řadě. Vše začalo ve Francii, kde z prvního místa nečekaně odpadl Leclerc po své vlastní chybě. Následovalo Maďarsko a poté hned Belgie. Verstappen do těchto závodů startoval z hloubi pole.
I přes těžké situace v kvalifikacích, dokázal Nizozemský závodník obě velké ceny vyhrát, čímž jen potvrdil svůj talent a dal jasně najevo, že letošní titul mistra světa bude obsazen právě jím samotným. Následovaly další dva závody – Nizozemsko a Itálie.
Ani zde 25letý závodník nezaváhal a dojel si pro další triumfy a důležité body. Charles Leclerc místo toho mohl jen závistivě přihlížet a doufat, že se každý závod u Verstappena něco pokazí, ale to mu úplně nevyšlo.
Ferrari bez půdy pod nohama
K Ferrari se musíme vrátit ještě jednou. Po sérii letních závodů, které pro Maranello nebyly vůbec jednoduché, ztratila italská stáj pevnou půdu pod nohama. Jako kdyby snad Ferrari pořád věřilo a doufalo v zázrak v podobě zisku titulu.
Italská mašinérie proto v dalších závodech zkoušela experimentovat s nastavením svých aut, snažila se přivézt nová vylepšení. Bohužel, do cesty jim vstoupily i nechvalně známé finanční stropy, které situaci nenahrávaly.
Ferrari zkrátka nemohlo nasadit několik vylepšení na své vozy, podobně jako Mercedes. To samozřejmě hrálo do karet Red Bullu, který si tak se svým monopostem RB18 už jen mohl hlídat tempo a v poklidu vyhrávat závod za závodem.
Proměna Red Bullu
V F1 je úspěch pilota z velké části závislý na výkonu vozu. Jak už jsme zmínili, Red Bull byl na začátku roku sice rychlým autem, ale Ferrari mělo navrch. Stáj z Milton Keynes navíc trpěla výraznými problémy se spolehlivostí.
Jak ale sezona pokračovala, Red Bull přicházel s novými vylepšeními, které více a více seděly jezdeckému stylu Maxe Verstappena. Ten s předělaným vozem RB18 skoro srostl v jeden celek, který od léta dominuje sportu.
Síla Red Bull je krásně vidět ve výsledcích. Posledním pilotem, který letos vyhrál závod a nebyl jezdcem rudých býků, je Charles Leclerc ve Velké ceně Rakouska! Od té doby nevyhrál dnes už dvojnásobný šampion pouze jednou, a to v Singapuru, kde slavil Pérez.
Japonská kouzla s čísly
Poslední moment, který rozhodl o letošním šampionovi, je také Velká cena Japonska. Do té Verstappen startoval z pole position a následně ji vyhrál. Pilot Red Bullu udělal vše, co musel a pomohla mu další penalizace pro Leclerca.
Kvůli zkrácené délce závodu se však očekával nižší příděl bodů, což by pro definitivní konec bylo pro Verstappena málo. Aniž by to někdo tušil, vedení F1 v Japonsku udělilo plný počet bodů, a to už byl dostatečný příděl, zvlášť po propadu Leclerca.
Verstappen se tak stal staronovým šampionem a připojí se do klubu, ve kterým figuruje také Fernando Alonso či Mika Hakkinen. Do konce roku je ale pořád o co bojovat a každý závod má svůj jedinečný a neopakovatelný příběh.