Když tým přijde kvůli “dvojce” o titul
V historii formule 1 se několikrát stalo, že tým přišel o titul kvůli špatným výkonům druhého pilota. Jako poslední na to doplatil Red Bull, a to po tragické sezoně v podání Sergia Péreze. Ale kdo byl bezkonkurenčně nejhorším?
Pamatujete si na legendární cheaty v GTA San Andreas na jetpack nebo nesmrtelnost? Také týmy ve formuli 1 mají své “cheaty”, a to v podobě druhých pilotů, kterým se někdy přezdívá např. nosiči vody. V historii šampionátu se už několikrát stalo, že ve stájích ze špičky tito jezdci hráli klíčovou roli při boji o titul v Poháru konstruktérů.
Je pochopitelné, že všichni závodníci chtějí být v týmu jedničkou, ale to samozřejmě nejde a na někoho zkrátka musí nepopulární černý Petr padnout. A tím se dostáváme k Sergiu Pérezovi, potažmo Red Bullu, který musel tuto hořkou pilulku letos spolknout. V loňské sezoně byl obstojnou dvojkou, jenže pak přišel rok 2024 a mexický “cheat” najednou přestal fungovat.
Rodák z Guadalajary v letech 2021-2023 získal většinou 32-40% bodů z celkového bodového součtu stáje v Poháru konstruktérů, avšak tentokrát si z celkových 581 bodů připsal pouze 26,2%, kvůli čemuž se Red Bull propadl až na třetí místo. Odrazem celé sezony může být Grand Prix Las Vegas. Zatímco Verstappen ve městě hříchu slavil už čtvrtý titul a skončil pátý, tak Pérez se zmohl horko-těžko pouze na desáté místo, přičemž největší ostudou bylo, že jej porazil jak Yúki Tsunoda ve VCARBu, tak i Nico Hülkenberg s Haasem.
Technicky sice Pérez nezapadá do tabulky nejhorších týmových kolegů, protože Red Bull skončil třetí. Ačkoliv měl velmi silný start sezony, když z úvodních pěti závodů dovezl čtyři stupně vítězů, tak zbývajících 17 velkých cen bylo katastrofálních. Dokazuje to i fakt, že nezískal ani jedno pódium, ale za to u jeho jména svítí pět odstoupení. Z toho dvě přibyla v závěru sezony v Kataru a Abú Dhabí. Mexičanovi patřilo v konečném hodnocení osmé místo, což je nehorší umístění dvojky od roku 1994 v té samé sezoně, kdy lídr týmu získal titul. Tehdy to byl právě Verstappenův otec Jos, který za šampionem Schumacherem zaostal o 82 bodů a skončil až desátý.
O poznání lepší, ale přesto hodně špatná sezona byla pro Péreze ta, ve které Verstappen vyhrál svůj první titul. V roce 2021 Red Bull prohrál v boji o titul s Mercedesem, přičemž Mexičan přispěl pouze 32,5% bodů.
1972: Fittipaldi měl nejzbytečnější týmové kolegy v historii F1
Kdyby Lotus v sezoně 1972 nasadil pouze jeden vůz, ušetřil by spoustu peněz. Bezkonkurečně nehorší dvojkou byl David Walker. Už v úvodním podniku sezony byl Australan diskvalifikován, jelikož mu traťový maršálové pomohli s návratem do závodu. V dalších velkých cenách také nezářil, spíše naopak. Jeho maximem bylo deváté místo (dříve byli ohodnocováni pouze jezdci do šesté příčky) a poslední čtyři závody ani nedokončil. Pohořel rovněž Walkerův náhradník Wisell, který za něj naskočil do dvou závodů.
V Lotusu tak sehrál oneman show Emerson Fittipaldi, který vyhrál pět z celkových 12 grand prix. Přestože bodoval pouze Brazilec, tak stáj z Enstone brala oba tituly. Konstruktéry dokonce Lotus ovládl s 10 bodovým náskokem na druhý Tyrrell.
1963: Škatulata v Lotusu vedle Clarka
Ani v roce 1963 neměl Lotus šťastnou ruku při výběru dvojky. Zatímco Jim Clark s 54 body na kontě slavil svůj první ze dvou titulů poté, co triumfoval v sedmi z deseti závodů, přičemž sedmkrát startoval z pole position, tak se vedle něj vystřídala hned čtveřice závodníků – Britové Trevor Taylor, Peter Arundell a Mike Spence. Už tehdy se Mexičanům vedle mistrů nedařilo, své by o tom mohl vyprávět Pedro Rodríguez. Taylor si připsal pouze bod za šesté místo v Monaku, jenže tento bod byl naprosto irelevantní, protože v sezoně 1963 se do Poháru konstruktérů započítávaly pouze body týmové jedničky.
1994: Verstappen přišel o sedačku dva závody před koncem
Ano, čtete dobře. Před 30 lety byly karty obrácené. Maxův otec Jos tehdy zaujímal v Benettonu Pérezovu pozici a pro Schumachera byl přítěží. V týmu hrál po boku mladičkého Němce druhé housle, přestože to původně v plánu nebylo. Schumacherovo parťákem měl být JJ Lehto. Fin se ale před sezonou zranil, takže vedení muselo sáhnout po Verstappenovi.
Schumacher celou sezonu dominoval a dojel si pro jezdecký titul, přičemž Damona Hilla porazil pouze o bod poté, co oba piloti z posledního závodu sezony v australském Melbourne po vzájemné kolizi odstoupili. Pilot Benettonu byl obviňován za zinscenování nehody, aby o titul nepřišel.
Na druhé straně garáže se příliš neslavilo, jelikož kvůli malému počtu získaných bodů Verstappenem, resp. Herbertem, Benetton prohrál mezi týmy s Williamsem o 15 bodů. Dva závody před koncem dokonce Benetton udělal radikální krok, když se v naději na lepší výsledky rozhodli Verstappena nahradit Johnnym Herbertem. Ale byl to stejný průšvih, ne-li horší. Herbert totiž neviděl cíl ani v jedné velké ceně.
1993: Andretti se stejným počtem odstoupení jako bodů
Ayrton Senna i McLaren se v sezoně 1993 stali vicemistry. Zatímco Brazilec ztratil na Alaina Prosta 26 bodů, tak Prostův Williams porazil stáj z Wokingu s mnohem větším rozdílem – 168:84. Michael Andretti dal na bodové konto týmu jen nepatrný příspěvek. Se sedmi body skončil na konečném 11. místě, přičemž počet jeho odstoupení se rovnal počtu získaných bodů. Pro závěrečné tři závody sezony jej vyměnili za Miku Häkkinena. Změna přinesla své ovoce, jelikož Fin proložil dvě odstoupení v Japonsku skvělým třetím místem. Andretti se do formule 1 už nikdy nevrátil.
1994: Titul pro Williams zahalený smutkem
Sezona, která změnila pohled na bezpečnost monopostů formule 1. Williams vstoupil do ročníku s velmi silným duem: trojnásobným šampionem Ayrtonem Sennou a nadějným Damonem Hillem. Jenže Sennova smrt ve třetí grand prix sezony v italské Imole uvrhla svět do smutku a ve Williamsu nastal chaos.
Hill se uprostřed truchlení nad ztrátou Senny z nenadání stal kandidátem na titul. Historický boj s Michalem Schumacherem nakonec o bod prohrál. Ale Williams si mezitím zajistil titul mezi konstruktéry, za který vděčí výhradně Hillovi. V Sennově formuli se vystřídali David Coulthard a Nigel Manell. Oba jezdci dohromady získali 27 bodů a v šampionátu jezdců skončili na osmém, resp. devátém místě. Paradoxně oba aspiranti na titul v posledním závodě havarovali, zatímco si Mansell dojel z pole position pro vítězství. Toto vítězství označil jako “velkou úlevu”, protože od roku 1985 vyhrál v každé sezoně alespoň jeden závod.
2004: Nejhorší týmový kolega na začátku tisíciletí
Jenson Button a Takuma Sato zaznamenali největší bodovou propast mezi týmovými kolegy týmu ze špčiky ve 21. století. Ačkoliv Button nevyhrál v roce 2004 v monopostu BAR jediný závod, tak stál devětkrát na pódiu. Sato se na stupních vítězů objevil jen jednou, a sice v Grand Prix USA v Indianapolis, kde dojel třetí. Japonec posléze změnil závodní sérii a právě na trati v Idianě dvakrát opanoval legendární podnik Indy 500 (2017, 2020).
1984: Nejmenší bodový rozdil mezi týmovými kolegy v historii F1
Boj o titul v roce 1984 se zapsal do historie díky tomu, že se jednalo o nejvyrovnanější souboj pilotů z jednoho týmu. Rozhodovalo se mezi duem McLarenu Nikim Laudou a Alainem Prostem. Klíčový byl půlbod! Titul bral Lauda a paradoxně mohl poděkovat svému týmovému kolegovi, jelikož mu Francouz svými činy onen titul tak trochu daroval.
V propršené Grand Prix Monaka si Ayrton Senna chystal útok na vedoucího Prosta, Fracnouz naléhal na zkrácení závodu. Vedení závodu jeho přání vyhovělo a piloti dostali polovinu bodů. Prost tak za vítězsví obdržel 4,5 bodu namísto devíti. Kdyby se závod dokončil a Prost byl druhý, stále by získal více bodů (6).
Od roku 1984 mělo pár stájí double mezi jedzci, ale rozdíly už byly o poznání větší. O dva roky později byl mezi duem Williamsu jeden bod – Nigel Mansell 70 bodů, Nelson Piquet 69 bodů. V sezoně 2016 scházelo Nicovi Rosbergovi na Lewise Hamiltona zanedbatelných pět bodů.
Jeden milník nepokořen
Žádnému týmu, jejichž piloti obsadili v šampionátu jezdců na prvním a druhém místě, se nepodařilo, aby si body rozdělili 50 na 50. Ale nutno podotknout, že šéfové stájí se ani nesnaží o pokoření tohoto milníku, protože nikdy nebude fungovat myšlenka dvou jedniček, na což možná McLaren brzo narazí. Ale Red Bull by bez pochyby potřeboval mnohem vyváženější jezdecké složení než to, které měl v uplynulé sezoně.