Když Spa vypadlo z kalendáře… dvakrát během čtyř let

I tak legendární okruh, jakým je belgické Spa-Francorchamps, nemá své místo v kalendáři formule 1 jisté. Vždyť v letech 2003 a 2006 se na trati poblíž Ardénského lesa vůbec nejelo!

Štítky: GP Belgie Historie Zveřejněno 7. 03 2020 — Lukáš Štěrovský

Důvody pro to byly do jisté míry bizarní. V roce 2003 totiž Belgie zavedla zákaz tabákové reklamy. Byly to právě tabákové firmy jako Marlboro (Ferrari), West (McLaren) či British American Tobacco (BAR-Honda), které tehdy sponzorovaly týmy a jejichž reklamy zdobily monoposty. A zatímco některé státy jako Monako, Itálie nebo Německo dovolily závodit týmům pod podmínkou, že na vozech a kombinézách nebudou propagovat tabákové společnosti, Belgie k takovému kompromisu nepřikročila a z kalendáře tak byla tamní velká cena toho roku vyškrtnuta.

V roce 2006 procházel okruh úpravami (mj. boxové uličky a zatáčky Bus stop), které se však kvůli finančním potížím tehdejšího majitele protáhly na neúnosnou dobu. Závod, který by se tak nestihl odjet v původním termínu, byl zrušen a s Grand Prix Belgie to nevypadalo dobře. Naštěstí pro všechny fanoušky motorsportu se v dalších letech situace uklidnila a závod je od té doby v kalendáři pravidelně rok co rok.

Problémy ale měli v Belgii už několikrát v minulosti, dávno před lety 2003 a 2006. Například v roce 1985 organizátoři okruh přeasfaltovali s cílem zvýšit přilnavost na mokru. Učinili tak ale pouhé dva týdny před červnovou Grand Prix! Asfalt tak nestihl pořádně uzrát a během pátečních tréninků začal praskat a drolit se. V sobotu byla situace tak špatná, že se vozy musely vyhýbat nejhorším místům a byly o 25 sekund na kolo pomalejší než v pátek! Následně FISA (dnešní FIA) závod odložila na září a organizátory pokutovala.

V roce 1994 zase následkem několika nehod z předchozího roku, úmrtí Ayrtona Senny a obecně obav o bezpečnost jezdců organizátoři rozhodli o instalaci šikany do zatáčky Eau Rouge /Raidillon. Pro příští rok už ale šikana zmizela a došlo na rozšíření únikových zón a přidán bariér. V roce 1999 pak došlo k odsunutí zdi a zatáčka dostala svoji současnou podobu.

Diskuse k článku

Napsat komentář