Když se vozu Le Mans uvolnila pravidla, stal se rychlejším než F1

V rivalitě mezi Mistrovstvím světa vytrvalostních závodů a vozy formule 1 zavládla nová pře: rychlost aut obou seriálů na nejpopulárnější trati v belgickém Spa-Francorchamps.

1 Štítky: GP Belgie Motorsport Zveřejněno 22. 04 2018 — GPF1.cz

Na začátku tohoto měsíce zajel Švýcar Neel Jani s prototypem Porsche 919 Hybrid Evo čas 1:41,770. Vtip je ale v tom, že auto neodpovídalo Le Mans regulím. Porsche se totiž z šampionátu vytrvalostních závodů na konci loňské sezony stáhlo, a tak se rozhodlo zjistit, jaký potenciál má jejich auto, když není omezeno všelijakými výkonnostními pravidly. Porsche upravilo nejen fungování pohonné jednotky, ale také aerodynamiky, aby vytvořilo co nejrychlejší 919.

Zadní náprava dostala směrem od hybridního dvoulitrového V4 turbo motoru 536 Kw místo 372 kW, zatímco elektrický motor dodával přední nápravě 328 kW. Zadní spojler byl větší a účinnější a vybaven obdobou systému DRS. Auto tak dosáhlo větší maximální rychlosti a většího přítlaku v zatáčkách, než by bylo v seriálu WEC možné.

„Byl to takový splněný inženýrský sen,“ řekl šéfinženýr Porsche Stephen Mitas. „Navzdory našim úspěchům jsme nikdy neměli možnost ukázat plný potenciál auta. Tady nás nic neomezovalo a jsme rádi, že se nám podařilo překonat rekord formule 1!“

Čísla jsou skutečně ohromující. Pole position loňského závodu WEC má hodnotu 1:54,097. To je o více než 12 sekund pomaleji, než co zajel Neel Jani s „nekontrolovaným“ Porsche. Formule 1 si drží nejrychlejší čas z loňské kvalifikace, kdy Lewis Hamilton zajel 1:42,553 – je to o 0,783 sekundy pomaleji než Janiho čas. Je to malý rozdíl a jak se dá očekávat, F1 zrychlí hned během své návštěvy v Belgii letos v srpnu.

„Ten rekord nevydrží,“ předpovídá Nico Hülkenberg z továrního Renaultu. „Bude překonán. Jsem si vědom toho, jak omezující pravidla WEC jsou, aby byla auta pomalá. Dalo se očekávat, že je tam schováno daleko více výkonu, tím spíš, když máte více paliva. Měli jsme elektrický motor, který byl tak moc omezený na výkonu. To kolo, které zajeli, je moc pěkné.“

Otázkou nyní je, jak rychlý by byl monopost F1, kdyby ten nebyl svázán restriktivními pravidly.

Diskuse k článku

Jeden komentář: “Když se vozu Le Mans uvolnila pravidla, stal se rychlejším než F1”

  1. RonniePetersson napsal:

    Jenom tech 150 hrebcu navic, kteri by byli k mani po zvednuti limitu sekundoveho prutoku paliva treba na 32 g (a to by se porad vesli pod max.povoleny limit otacek 15 tisic) by udelalo divy.

Napsat komentář