Když piloti měnili série jako ponožky… Mario Andretti uspěl v USA i F1
Nedávno své 80. narozeniny oslavil Mario Andretti, první ze slavného rodinného klanu, který závodil ve formuli 1.
Dnes jsme zvyklí, že jezdci jsou vychovávání pro jeden cíl, kterým je formule 1. Není tomu však tak dávno, kdy piloti střídali své monoposty doslova jako ponožky. Jeden víkend například závodili ve formulích a pár dní potom ve sportovních vozech.
Své by o tom mohli vyprávět například Jim Clark nebo Jackie Stewart. Největším „měničem“ monopostů se však stal Mario Andretti. SuperMario, jak se mu později začalo přezdívat, se narodil na Istrii, konkrétně ve městě Aldem, které v dnešních letech nese název Motovun. V roce 1940 však rodiště Andrettiho bylo obsazeno Itálií a po její porážce bylo toto území anektováno Jugoslávií. Celá rodina utíkala před zkázami tehdejší doby. Zlom přišel až roku 1955, kdy konečně všichni dostali víza a mohli vyrazit za svým snem do Spojených států amerických.
Andretti se společně s rodinou usadil ve městě Nazareth, který by pro většinu lidí neměl příliš velký význam. Ovšem závodní ovál, který byl tvořen pouze z hlíny, Maria a jeho bratra Alda uchvátil natolik, že se rozhodli pro započetí závodní kariéry. Díky práci ve strýcově dílně byl tento sen reálně uskutečnitelný, protože Aldo a Mario získali hodně technických informací a dokázali ušetřit taktéž spoustu financí, aby si mohli koupit svůj první závodní vůz. Byl jím legendární Hundson Hornet. Mario začal závodit ve svých osmnácti letech, ale již za tři roky se nesmazatelně zapsal do historie závodů stock cars, protože ve více než polovině absolvovaných závodů nenašel přemožitele.
Andrettiho to však spíše táhlo k otevřeným monopostům. Přesedlal proto do vozů kategorie Midget a Sprintcars, tedy menších formulí. Největší posun však přišel v roce 1964, kdy se Mario Andretti konečně dočkal amerického občanství, se kterým přišel i přesun do největší formulové ligy v USA a tím je IndyCar. Hned ve při své premiéře v legendárním závodě Indy 500 skončil třetí a stal se nováčkem roku. Nakonec se za svoji kariéru stal vítězem celé série i Indy 500. Nutno podotknout, že mimo IndyCar Andretti stále závodil v NASCAR, Stock cars, či se pravidelně účastnil závodu do vrchu Pikes Peak.
Pak ale ve věku třiceti let přišel zásadní přesun. Andretti se setkal s legendárním Colinem Chapmanem šéfem Lotusu, který mu nabídl, že se může svézt v jeho monopostu. Mario neváhal, a tak jsme mohli jméno Andretti vidět poprvé na startu GP USA roku 1969. Rodák z Alda se blýskl první startovní pozicí, ale jinak se do roku 1975 objevoval ve formuli 1 spíše sporadicky. Zlom však přišel při druhém navázání spolupráce s Chapmanem a s monopostem, který využíval přísavného efektu, získal v sezoně 1978 mistrovský titul. Andretti v Evropě závodil po zisku titulu ještě tři sezony a splnil si v nich svůj sen, závodit ve Ferrari na italské Monze. Poté ale následoval přesun USA, kde byl i v pokročilejším věku velmi úspěšný.
Diskuse k článku