Když jsou sponzorské peníze ve skutečnosti úplatkem – aféra Airbus v F1

Každý tým formule 1 stojí o sponzorské peníze. Ale ty pro dnes již neexistující tým Caterham měly širší poslání: byly úplatkem.

Štítky: Caterham Zveřejněno 4. 02 2020 — Tomáš Richtr

V roce 2010 do formule 1 vstoupil nový tým, který si později začal říkat Caterham poté, co mu nevyšly dva pokusy licencovaného používání jména Lotus. Vlastnil jej malajsijský podnikatel Tony Fernandes. Zakladatel letecké společnosti AirAsia nebo majitel Queens Park Rangers. Ačkoli se Fernandes dokázal těsně před jeho zánikem týmu F1 kontroverzně zbavit, skupinu Caterham Group a Caterham Cars vlastní dodnes.

Pro tým Lotus/Catherham jezdili například Jarno Trulli, Heikki Kovalainen, Karun Chandhok, Markus Ericsson nebo Giedo van der Garde.

Fernandes založil v roce 1993 aerolinku, která včetně osmi sesterských firem má dnes letku přes 250 letadel. Ty provozují exkluzivně letouny značky Airbus. Airbus nyní zaplatí úřadům ve Francii, Británii a Spojených státech pokutu zhruba 3,6 miliardy eur (téměř 91 miliard Kč) za urovnání obvinění z korupce. Skrýval totiž platby, jimiž pak uplácel vlivné osoby mající možnost rozhodnout o nákupů letadel Airbus. Toky takových peněz byly zaranžovány třeba jako sponzorské platby.

Ostatně si během závodů velkých cen nešlo nevšimnout výrazné prezentace značky Airbus na vozech týmu Caterham během jeho působení ve formuli 1.

V dokumentech Justičního úřadu Spojeného království se uvádí, že manažerům AirAsia, tedy mimo jiné Fernandesovi a jeho kolegovi Kamarudinovi Meranunovi, formou sponzorských peněz Airbus zaplatil 50 milionů dolarů, což je přes miliardu korun. Další slíbenou platbu 55 milionů dolarů zastavily úřady, když pojaly podezření o úplatcích. Možná se nelze divit, že výsledky týmu byly, jaké byly, když získané peníze místo do investic šly úplně jinam.

Dokumenty jméno “sportovního týmu” ani jména manažerů přímo neuvádí, a ačkoli některá média mají za to, že špinavé peníze tekly skrze fotbalový tým Queens Park Rangers, Fernandesova veřejná obhajoba poukazuje spíše na to, že šlo o Caterham.

V nejnovějším prohlášení Fernandes totiž říká:

“Caterham F1, firma, která byla údajně nevhodně sponzorována Airbusem, byla svého času týmem formule 1, který cestoval po světě a promoval mimo jiné značky AirAsia, AirAsia X, GE a Airbus. Byli jsme v té době s Kamarudinem společníci a tým nevydělával, byl zlikvidován za jednu libru v roce 2014. Od začátku do konce to byla marketingová platforma, která neměla v úmyslu vydělávat.”

Fernandes upozornil, že Úřad pro vážné podvody nikdy neoslovil jej ani firmu AirAsia a že to považuje za porušení právních principů spravedlivého procesu.

Diskuse k článku

Napsat komentář