Když Formule 1 zavítala do Československa
Formule 1 slaví své 70. narozeniny u příležitosti výročí pořádání první velké ceny na britském okruhu Silverstone 13. května roku 1950. Byl to první závod organizovaného mistrovství světa, ale specifikace vozů známá jako Formule 1 nebo Formule 1, byla zavedena o pár let dříve. V roce 1949 největší jména a značky tehdejší doby zavítaly do Brna.
Druhá světová válka vystavila velkou stopku vášnivým aktivitám automobilového závodění. K období před válkou se vrátíme brzy v chystaném projektu, který půjde až na samotný práh 20. století. Po válce se ale odehrálo relativně krátké čtyřleté období, které jsme nazvali Předvečerem formule 1.
Formule 1 se díky zrození Mezinárodní automobilové federace a ustanovení pravidel ‚new International Formula‘, neboli Formule 1 či Formule A začala rodit už před svým známým začátkem v roce 1950. O tři roky dříve.
Malému počtu závodů z jinak velkého množství v kalendářním byl přidělen statut „Grandes Épreuves“ – velká událost či zkouška. Jikry nebo pulci dnešních velkých cen formule 1. Vozy tehdejší specifikace formule 1 ale startovaly i v závodech, který tento statut velké zkoušky neměly. Jinými slovy: prezentovaly se nejprestižnější automobilové značky a jména těch nejslavnějších pilotů.
Velká cena Československa 1949
Závod navazoval na tradici meziválečných závodů na Masarykově okruhu a stal se největší motoristickou událostí u nás po skončení 2. světové války. Startovala zde řada předních světových jezdců, včetně některých dřívějších účastníků Masarykova okruhu. Na okruhu v délce 17,8 km startovalo v hlavním závodě na 20 kol 22 závodních vozů. Jelo se zčásti po původním Masarykově okruhu, zkráceném téměř o 12 km o část vedoucí přes Ostrovačice, ale v opačném směru (Nový Lískovec–Bosonohy–Veselka–Žebětín–Kohoutovice–Pisárky–Nový Lískovec). Proslulost si získala první zatáčka pod Žebětínem, kde postupně havarovali Giuseppe Farina, Reg Parnell a populární princ Bira, thajský automobilový závodník, člen siamské královské rodiny, vnuk krále Mongkuta (Rámy IV.). Zatáčka pak byla pojmenována jako Farinova. Bohužel zde bylo zraněno i hodně diváků a 2 z nich zemřeli.
Závod si vyžádal i oběti z řad domácích jezdců – v tréninku zahynul Václav Uher a krátce po startu závodu sportovních vozů Jaroslav Jonák.
Největšímu zájmu 300 tisíc diváků se těšil nejúspěšnější účastník Masarykova okruhu Louis Chiron, který však pro poruchu vozu Maserati odstoupil z vedoucí pozice. Z domácích pilotů to byl Bruno Sojka, který po 2. místě ve sportovních vozech startoval i v hlavním závodě s prototypem závodního monopostu Tatra a dojel na 9. místě. Závod dokončilo 11 jezdců z 22.
Velkou cenu Československa vyhrál anglický jezdec Peter Whitehead s vozem . Do cíle dojel za bezála tři hodiny. Druhé místo obsadil Francouz Philippe Étancelin s vozem Talbot-Lago T26C. Třetí byl Ital Franco Cortese s vozem Ferrari 166S.
Výsledky Velké ceny Československa 1949
P. | Pilot | Auto | Kol | Čas / poznámka |
1 | Peter Whitehead | Ferrari 125 | 20 | 2:48:41.0 |
2 | Philippe Étancelin | Talbot-Lago T26C | 20 | +35.6 |
3 | Franco Cortese | Ferrari 166S | 20 | +35.6 |
4 | Pierre Levegh | Talbot-Lago T26C | 19 | + 1 Kolo |
5 | Henri Louveau | Maserati 4CL | 19 | + 1 Kolo |
6 | Johnny Claes | Talbot-Lago T26C | 19 | + 1 Kolo |
7 | Piero Carini | Maserati 4CLT/48 | 19 | + 1 Kolo |
8 | Louis Rosier | Talbot-Lago T26C | 19 | + 1 Kolo |
9 | Bruno Sojka | Tatraplan | 18 | + 2 Kola |
10 | Jaroslav Vlček | Magda II-Fiat | 17 | + 3 Kola |
11 | František Dobrý | BMW 328 | 17 | + 3 Kola |
nedojel | Emmanuel de Graffenried | Maserati 4CLT/48 | 13 | Motor |
nedojel | David Murray | Maserati 4CLT | 13 | Motor |
nedojel | Maurice Trintignant | Simca-Gordini | 9 | Nehoda |
nedojel | Louis Chiron | Maserati 4CLT | 8 | Převodovka |
nedojel | Antonín Komár | Cisitalia D46 | ? | neznámé |
nedojel | Robert Manzon | Simca-Gordini | 4 | ventil |
nedojel | B. Bira | Maserati 4CLT/48 | 3 | Nehoda |
nedojel | Zdeněk Trejbal | Simca-Gordini | 2 | Motor |
nedojel | Aldo Gordini | Simca-Gordini | 1 | neznámé |
nedojel | Vladimír Formánek | Cisitalia D46 | 1 | neznámé |
nedojel | Reg Parnell | Maserati 4CLT | 1 | Nehoda |
nedojel | Giuseppe Farina | Maserati 4CLT/48 | 1 | Nehoda |
nestartoval | Luigi Chinetti | Ferrari 125 | – | neznámé |
nestartoval | Marc Versini | Delage | – | neznámé |
nestartoval | Jiří Pohl | MG K | – | neznámé |
nestartoval | Václav Uher | Maserati 6CM | – | zahynul při tréninku |
nestartoval | Karel Vlašín | Mono J.K. | – | kolize s náklaďákem |
nestartoval | Boško Milenković | Bugatti T51 | – | neoficiální start |
nestartoval | Yuri Sidorov | Tatraplan | – | nepřítomen |
Diskuse k článku