Když Formule 1 zavítala do Československa

Formule 1 slaví své 70. narozeniny u příležitosti výročí pořádání první velké ceny na britském okruhu Silverstone 13. května roku 1950. Byl to první závod organizovaného mistrovství světa, ale specifikace vozů známá jako Formule 1 nebo Formule 1, byla zavedena o pár let dříve. V roce 1949 největší jména a značky tehdejší doby zavítaly do Brna.

Štítky: Historie Zveřejněno 12. 05 2020 — Tomáš Richtr

Druhá světová válka vystavila velkou stopku vášnivým aktivitám automobilového závodění. K období před válkou se vrátíme brzy v chystaném projektu, který půjde až na samotný práh 20. století. Po válce se ale odehrálo relativně krátké čtyřleté období, které jsme nazvali Předvečerem formule 1.

Formule 1 se díky zrození Mezinárodní automobilové federace a ustanovení pravidel ‚new International Formula‘, neboli Formule 1 či Formule A začala rodit už před svým známým začátkem v roce 1950. O tři roky dříve.

Malému počtu závodů z jinak velkého množství v kalendářním byl přidělen statut „Grandes Épreuves“ – velká událost či zkouška. Jikry nebo pulci dnešních velkých cen formule 1. Vozy tehdejší specifikace formule 1 ale startovaly i v závodech, který tento statut velké zkoušky neměly. Jinými slovy: prezentovaly se nejprestižnější automobilové značky a jména těch nejslavnějších pilotů.

Velká cena Československa 1949

Závod navazoval na tradici meziválečných závodů na Masarykově okruhu a stal se největší motoristickou událostí u nás po skončení 2. světové války. Startovala zde řada předních světových jezdců, včetně některých dřívějších účastníků Masarykova okruhu. Na okruhu v délce 17,8 km startovalo v hlavním závodě na 20 kol 22 závodních vozů. Jelo se zčásti po původním Masarykově okruhu, zkráceném téměř o 12 km o část vedoucí přes Ostrovačice, ale v opačném směru (Nový Lískovec–Bosonohy–Veselka–Žebětín–Kohoutovice–Pisárky–Nový Lískovec). Proslulost si získala první zatáčka pod Žebětínem, kde postupně havarovali Giuseppe Farina, Reg Parnell a populární princ Bira, thajský automobilový závodník, člen siamské královské rodiny, vnuk krále Mongkuta (Rámy IV.). Zatáčka pak byla pojmenována jako Farinova. Bohužel zde bylo zraněno i hodně diváků a 2 z nich zemřeli.

Závod si vyžádal i oběti z řad domácích jezdců – v tréninku zahynul Václav Uher a krátce po startu závodu sportovních vozů Jaroslav Jonák.

Největšímu zájmu 300 tisíc diváků se těšil nejúspěšnější účastník Masarykova okruhu Louis Chiron, který však pro poruchu vozu Maserati odstoupil z vedoucí pozice. Z domácích pilotů to byl Bruno Sojka, který po 2. místě ve sportovních vozech startoval i v hlavním závodě s prototypem závodního monopostu Tatra a dojel na 9. místě. Závod dokončilo 11 jezdců z 22.

Velkou cenu Československa vyhrál anglický jezdec Peter Whitehead s vozem . Do cíle dojel za bezála tři hodiny. Druhé místo obsadil Francouz Philippe Étancelin s vozem Talbot-Lago T26C. Třetí byl Ital Franco Cortese s vozem Ferrari 166S.

Výsledky Velké ceny Československa 1949

P. Pilot Auto Kol Čas / poznámka
1  Peter Whitehead Ferrari 125 20 2:48:41.0
2  Philippe Étancelin Talbot-Lago T26C 20 +35.6
3  Franco Cortese Ferrari 166S 20 +35.6
4  Pierre Levegh Talbot-Lago T26C 19 + 1 Kolo
5  Henri Louveau Maserati 4CL 19 + 1 Kolo
6  Johnny Claes Talbot-Lago T26C 19 + 1 Kolo
7  Piero Carini Maserati 4CLT/48 19 + 1 Kolo
8  Louis Rosier Talbot-Lago T26C 19 + 1 Kolo
9  Bruno Sojka Tatraplan 18 + 2 Kola
10  Jaroslav Vlček Magda II-Fiat 17 + 3 Kola
11  František Dobrý BMW 328 17 + 3 Kola
nedojel  Emmanuel de Graffenried Maserati 4CLT/48 13 Motor
nedojel  David Murray Maserati 4CLT 13 Motor
nedojel  Maurice Trintignant Simca-Gordini 9 Nehoda
nedojel  Louis Chiron Maserati 4CLT 8 Převodovka
nedojel  Antonín Komár Cisitalia D46 ? neznámé
nedojel  Robert Manzon Simca-Gordini 4 ventil
nedojel  B. Bira Maserati 4CLT/48 3 Nehoda
nedojel  Zdeněk Trejbal Simca-Gordini 2 Motor
nedojel  Aldo Gordini Simca-Gordini 1 neznámé
nedojel  Vladimír Formánek Cisitalia D46 1 neznámé
nedojel  Reg Parnell Maserati 4CLT 1 Nehoda
nedojel  Giuseppe Farina Maserati 4CLT/48 1 Nehoda
nestartoval  Luigi Chinetti Ferrari 125 neznámé
nestartoval  Marc Versini Delage neznámé
nestartoval  Jiří Pohl MG K neznámé
nestartoval  Václav Uher Maserati 6CM zahynul při tréninku
nestartoval  Karel Vlašín Mono J.K. kolize s náklaďákem
nestartoval  Boško Milenković Bugatti T51 neoficiální start
nestartoval  Yuri Sidorov Tatraplan nepřítomen

Diskuse k článku

Napsat komentář