Když Formule 1 zavítala do Československa

Formule 1 slaví své 70. narozeniny u příležitosti výročí pořádání první velké ceny na britském okruhu Silverstone 13. května roku 1950. Byl to první závod organizovaného mistrovství světa, ale specifikace vozů známá jako Formule 1 nebo Formule 1, byla zavedena o pár let dříve. V roce 1949 největší jména a značky tehdejší doby zavítaly do Brna.

Štítky: Historie Zveřejněno 12. 05 2020 — Tomáš Richtr

Druhá světová válka vystavila velkou stopku vášnivým aktivitám automobilového závodění. K období před válkou se vrátíme brzy v chystaném projektu, který půjde až na samotný práh 20. století. Po válce se ale odehrálo relativně krátké čtyřleté období, které jsme nazvali Předvečerem formule 1.

Formule 1 se díky zrození Mezinárodní automobilové federace a ustanovení pravidel ‚new International Formula‘, neboli Formule 1 či Formule A začala rodit už před svým známým začátkem v roce 1950. O tři roky dříve.

Malému počtu závodů z jinak velkého množství v kalendářním byl přidělen statut „Grandes Épreuves“ – velká událost či zkouška. Jikry nebo pulci dnešních velkých cen formule 1. Vozy tehdejší specifikace formule 1 ale startovaly i v závodech, který tento statut velké zkoušky neměly. Jinými slovy: prezentovaly se nejprestižnější automobilové značky a jména těch nejslavnějších pilotů.

Velká cena Československa 1949

Závod navazoval na tradici meziválečných závodů na Masarykově okruhu a stal se největší motoristickou událostí u nás po skončení 2. světové války. Startovala zde řada předních světových jezdců, včetně některých dřívějších účastníků Masarykova okruhu. Na okruhu v délce 17,8 km startovalo v hlavním závodě na 20 kol 22 závodních vozů. Jelo se zčásti po původním Masarykově okruhu, zkráceném téměř o 12 km o část vedoucí přes Ostrovačice, ale v opačném směru (Nový Lískovec–Bosonohy–Veselka–Žebětín–Kohoutovice–Pisárky–Nový Lískovec). Proslulost si získala první zatáčka pod Žebětínem, kde postupně havarovali Giuseppe Farina, Reg Parnell a populární princ Bira, thajský automobilový závodník, člen siamské královské rodiny, vnuk krále Mongkuta (Rámy IV.). Zatáčka pak byla pojmenována jako Farinova. Bohužel zde bylo zraněno i hodně diváků a 2 z nich zemřeli.

Závod si vyžádal i oběti z řad domácích jezdců – v tréninku zahynul Václav Uher a krátce po startu závodu sportovních vozů Jaroslav Jonák.

Největšímu zájmu 300 tisíc diváků se těšil nejúspěšnější účastník Masarykova okruhu Louis Chiron, který však pro poruchu vozu Maserati odstoupil z vedoucí pozice. Z domácích pilotů to byl Bruno Sojka, který po 2. místě ve sportovních vozech startoval i v hlavním závodě s prototypem závodního monopostu Tatra a dojel na 9. místě. Závod dokončilo 11 jezdců z 22.

Velkou cenu Československa vyhrál anglický jezdec Peter Whitehead s vozem . Do cíle dojel za bezála tři hodiny. Druhé místo obsadil Francouz Philippe Étancelin s vozem Talbot-Lago T26C. Třetí byl Ital Franco Cortese s vozem Ferrari 166S.

Výsledky Velké ceny Československa 1949

P.PilotAutoKolČas / poznámka
1 Peter WhiteheadFerrari 125202:48:41.0
2 Philippe ÉtancelinTalbot-Lago T26C20+35.6
3 Franco CorteseFerrari 166S20+35.6
4 Pierre LeveghTalbot-Lago T26C19+ 1 Kolo
5 Henri LouveauMaserati 4CL19+ 1 Kolo
6 Johnny ClaesTalbot-Lago T26C19+ 1 Kolo
7 Piero CariniMaserati 4CLT/4819+ 1 Kolo
8 Louis RosierTalbot-Lago T26C19+ 1 Kolo
9 Bruno SojkaTatraplan18+ 2 Kola
10 Jaroslav VlčekMagda II-Fiat17+ 3 Kola
11 František DobrýBMW 32817+ 3 Kola
nedojel Emmanuel de GraffenriedMaserati 4CLT/4813Motor
nedojel David MurrayMaserati 4CLT13Motor
nedojel Maurice TrintignantSimca-Gordini9Nehoda
nedojel Louis ChironMaserati 4CLT8Převodovka
nedojel Antonín KomárCisitalia D46?neznámé
nedojel Robert ManzonSimca-Gordini4ventil
nedojel B. BiraMaserati 4CLT/483Nehoda
nedojel Zdeněk TrejbalSimca-Gordini2Motor
nedojel Aldo GordiniSimca-Gordini1neznámé
nedojel Vladimír FormánekCisitalia D461neznámé
nedojel Reg ParnellMaserati 4CLT1Nehoda
nedojel Giuseppe FarinaMaserati 4CLT/481Nehoda
nestartoval Luigi ChinettiFerrari 125neznámé
nestartoval Marc VersiniDelageneznámé
nestartoval Jiří PohlMG Kneznámé
nestartoval Václav UherMaserati 6CMzahynul při tréninku
nestartoval Karel VlašínMono J.K.kolize s náklaďákem
nestartoval Boško MilenkovićBugatti T51neoficiální start
nestartoval Yuri SidorovTatraplannepřítomen

Diskuse k článku

Napsat komentář