Kdy dosáhne Räikkönen nového rekordu v počtu startů pilota F1

Statistika je disciplina, kterou jedni milují a druzí zatracují. Umí být totiž docela zavádějící, a nabízí vždy určitou perspektivu pohledu na věc. V jedné statistice se ale letos - pokud se nestane nic zvláštního - stane Kimi Räikkönen rekordmanem. A je to statistika úctyhodná: počet startů ve velkých cenách. Kdy přesně se tak stane, není ale zcela zřejmé.

1 Štítky: 2020 Kimi Räikkönen Rubens Barrichello Zveřejněno 23. 09 2020 — Tomáš Richtr

Je lepším pilotem Daniil Kvjat, Romain Grosjean nebo Nico Hülkenberg? Možná byste řekli, že 1. Hülkenberg, 2. Kvjat a 3. Grosjean. Ale z pohledu počtu umístění na stupních vítězů je to 1. Grosjean (10), 2. Kvjat (3) a 3. Hülkenberg (žádné). Jeden z příkladu zákeřnosti statistik.

Ale zatímco u stupňů vítězů je vykazovat danou statistiku jednoduché, protože na bedně pilot buď byl, nebo nebyl, s počty startů ve velkých cenách už to tak jednoduché není.

Historické statistiky se v tomto směru snaží odlišovat mezi „účastí ve velké ceně“ coby celého závodního víkendu, kdy se pilot objeví na soupisce alespoň některé z jízd (například první trénink), a „startem do velké ceny“, kdy pilot stál na startovním roštu, když se červená světla chystala ke zhasnutí.

Rubens Barrichello vévodí žebříčku v počtu startů (322). Ten svůj 300. start slavil při GP Belgie 2010. A teď si vezměte tu záhadu: GP Belgie roku 2010 byla ve skutečnosti jeho 297. startem. Rubens Barrichello totiž do svého životopisu počítal i velké ceny, na kterých byl, ale nedostal se na start: GP Španělska a GP Francie 2002 (neodlepil se do zaváděcího kola) a GP Belgie 1998, kde se nedostavil k opakovanému startu. No jo, ale podle stejné logiky bychom měli připočítat ještě čtvrtou absenci na startu: GP San Marina 1994.

To ale dělá z jeho přítomnosti na GP Belgie 2010 ve skutečnosti 301. účast. Jenomže zmiňovanou GP San Marina 1994 Barrichello do svých statistik jako start nezapočítává, protože z ní kvůli děsivé havárii vypadl už v pátek. Statistické databáze také nemají stejný pohled na Barrichellův seznam ‚ne-startů‘. Forix Barrichellovi vykazuje čtyři ‚nestarty‘, ale Stats F1 jen tři – jeho první start v GP Belgie 1998 počítá za legitimní start v závodě. Za oficiální můžeme vzít teprve vloni představenou oficiální databázi FIA, která Barrichelllovi přisuzuje 322 startů v kariéře (víkendové účasti, kterých je 326, nijak neřeší). Nejpřesnější interpretace je tedy ta, že Barrichellovým 300. startem byla GP Japonska 2010.

Kimi Räikkönen je před Velkou cenou Ruska 2020 v žebříčku počtu účastí i startů druhý: 324 vs. 321. Rozdíl způsobují ‚nestarty‘ při GP Belgie 2001 (absence při opakovaném startu způsobeném nehodou, která do F1 přivedla Tomáše Engeho), GP USA 2005 a GP Malajsie 2017. Oslavy 300. účasti se proti Räikkönenově vůli konaly při loňské GP Monaka, ačkoli jeho 300. start proběhl v GP Rakouska 2019. (Protože ten někdo se rozhodl započítat Belgii 2001, USA 2005 a Malajsii 2017, do kterých oficiálně neodstartoval.)

Pět důvodů, proč ještě nejsou autonomní vozidla v provozu

V počtu účastí tedy Räikkönen na Barrichella ztrácí 2 velké ceny (vyrovná jej při GP Eifelu na Nürburgringu a překoná o závod později, Velké ceně Portugalska). V počtu startů už Räikkönenovi chybí jen jeden start k vyrovnání Barrichellova rekordu, který – pokud nebude mít smůlu – při Velké ceně Eifelu na Nürburgringu překoná. 

A celá tahle diskuze by byla zbytečná, kdyby se Kimi Räikkönen uráčil nevynechat sezony 2010 a 2011 s celkem 38 velkými cenami. Účastmi i starty!

Článek byl aktualizován na základě nového kalendáře 2020. 

Diskuse k článku

Jeden komentář: “Kdy dosáhne Räikkönen nového rekordu v počtu startů pilota F1”

  1. Jirka_1 napsal:

    Závod sem, závod tam, na druhé straně proti Barykovi vyhrál aspoň jeden titul, i když se štěstím

Napsat komentář