Kdy dosáhne Räikkönen nového rekordu v počtu startů pilota F1
Statistika je disciplina, kterou jedni milují a druzí zatracují. Umí být totiž docela zavádějící, a nabízí vždy určitou perspektivu pohledu na věc. V jedné statistice se ale letos - pokud se nestane nic zvláštního - stane Kimi Räikkönen rekordmanem. A je to statistika úctyhodná: počet startů ve velkých cenách. Kdy přesně se tak stane, není ale zcela zřejmé.
Je lepším pilotem Daniil Kvjat, Romain Grosjean nebo Nico Hülkenberg? Možná byste řekli, že 1. Hülkenberg, 2. Kvjat a 3. Grosjean. Ale z pohledu počtu umístění na stupních vítězů je to 1. Grosjean (10), 2. Kvjat (3) a 3. Hülkenberg (žádné). Jeden z příkladu zákeřnosti statistik.
Ale zatímco u stupňů vítězů je vykazovat danou statistiku jednoduché, protože na bedně pilot buď byl, nebo nebyl, s počty startů ve velkých cenách už to tak jednoduché není.
Historické statistiky se v tomto směru snaží odlišovat mezi “účastí ve velké ceně” coby celého závodního víkendu, kdy se pilot objeví na soupisce alespoň některé z jízd (například první trénink), a “startem do velké ceny”, kdy pilot stál na startovním roštu, když se červená světla chystala ke zhasnutí.
Rubens Barrichello vévodí žebříčku v počtu startů (322). Ten svůj 300. start slavil při GP Belgie 2010. A teď si vezměte tu záhadu: GP Belgie roku 2010 byla ve skutečnosti jeho 297. startem. Rubens Barrichello totiž do svého životopisu počítal i velké ceny, na kterých byl, ale nedostal se na start: GP Španělska a GP Francie 2002 (neodlepil se do zaváděcího kola) a GP Belgie 1998, kde se nedostavil k opakovanému startu. No jo, ale podle stejné logiky bychom měli připočítat ještě čtvrtou absenci na startu: GP San Marina 1994.
To ale dělá z jeho přítomnosti na GP Belgie 2010 ve skutečnosti 301. účast. Jenomže zmiňovanou GP San Marina 1994 Barrichello do svých statistik jako start nezapočítává, protože z ní kvůli děsivé havárii vypadl už v pátek. Statistické databáze také nemají stejný pohled na Barrichellův seznam ‘ne-startů’. Forix Barrichellovi vykazuje čtyři ‘nestarty’, ale Stats F1 jen tři – jeho první start v GP Belgie 1998 počítá za legitimní start v závodě. Za oficiální můžeme vzít teprve vloni představenou oficiální databázi FIA, která Barrichelllovi přisuzuje 322 startů v kariéře (víkendové účasti, kterých je 326, nijak neřeší). Nejpřesnější interpretace je tedy ta, že Barrichellovým 300. startem byla GP Japonska 2010.
Kimi Räikkönen je před Velkou cenou Ruska 2020 v žebříčku počtu účastí i startů druhý: 324 vs. 321. Rozdíl způsobují ‘nestarty’ při GP Belgie 2001 (absence při opakovaném startu způsobeném nehodou, která do F1 přivedla Tomáše Engeho), GP USA 2005 a GP Malajsie 2017. Oslavy 300. účasti se proti Räikkönenově vůli konaly při loňské GP Monaka, ačkoli jeho 300. start proběhl v GP Rakouska 2019. (Protože ten někdo se rozhodl započítat Belgii 2001, USA 2005 a Malajsii 2017, do kterých oficiálně neodstartoval.)
Pět důvodů, proč ještě nejsou autonomní vozidla v provozu
V počtu účastí tedy Räikkönen na Barrichella ztrácí 2 velké ceny (vyrovná jej při GP Eifelu na Nürburgringu a překoná o závod později, Velké ceně Portugalska). V počtu startů už Räikkönenovi chybí jen jeden start k vyrovnání Barrichellova rekordu, který – pokud nebude mít smůlu – při Velké ceně Eifelu na Nürburgringu překoná.
A celá tahle diskuze by byla zbytečná, kdyby se Kimi Räikkönen uráčil nevynechat sezony 2010 a 2011 s celkem 38 velkými cenami. Účastmi i starty!
Článek byl aktualizován na základě nového kalendáře 2020.
Diskuse k článku