Kdo je závodním inženýrem každého pilota F1

Slyší je v uších. Jsou jejich jedinou podporu a rádcem. Závodní inženýr. Pojďme si představit, kdo je závodním inženýrem u každého z pilotů.

Štítky: 2023 Zveřejněno 5. 03 2023 — GPF1.cz

Red Bull

Spolupráce Maxe Verstappena a Gianpiera Lambiase, kteří vyhráli 140 závodů, pokračuje osmým rokem, a pokud v roce 2023 odstartují vítězně, bude to poprvé, co Verstappen vyhraje úvodní závod sezony. Když se daří méně, Verstappen se “nedrží zpátky”, jak přiznal po loňském úvodním závodě sezony.

Přestože se kalendář F1 letos rozrostl na rekordních 23 podniků, pro Verstappena bude obtížné zopakovat nebo vylepšit jeho bilanci 15 vítězství z roku 2022, protože to byl nový rekord v počtu vítězství v sezóně. Je to nejen jedna z nejúspěšnějších kombinací jezdce a závodního inženýra na startovním roštu, ale také jedna z nejdéle trvajících.

Jeho týmový kolega Sergio Perez pokračuje s Hughem Birdem, který byl jeho inženýrem v obou dosavadních sezonách v Red Bullu. Společně vyhráli tři závody, ačkoli v minulé sezóně museli zvládnout i několik ošemetných výzev k plnění týmových příkazů.

Ferrari

Xavier Marcos Padros se během svého působení v roli inženýra Charlese Leclerca občas ocitl pod drobnohledem, ale toto partnerství bylo natolik úspěšné, že vydrželo po celou Leclercovu dosavadní kariéru ve Ferrari. Španěl se svým jezdcem vždy komunikuje anglicky a před nástupem do Ferrari měl za sebou dlouhou kariéru v juniorských formulových vozech.

Riccardo Adami vstupuje do své třetí sezony jako inženýr Carlose Sainze, který jej zdědil po bývalém jezdci Ferrari Sebastianu Vettelovi. To znamená, že všechny pozice na této straně garáže se od roku 2020 do roku 2021, kdy Sainz nastoupil, nezměnily a jedinou novou součástí byl jezdec.

Mercedes

V týmech F1 není mnoho lidí, kteří by zůstali ve stejné funkci tak dlouho jako Pete Bonnington, který je závodním inženýrem Lewise Hamiltona od jeho příchodu k Mercedesu v roce 2013. Bonnington byl do práce s Hamiltonem nasazen teprve ve svém druhém roce jako inženýr F1, ale v týmu si pro tuto roli odsloužil “učednickou praxi”, když byl v roce 2012 závodním inženýrem Michaela Schumachera.

Bonnington a Hamilton spolu vyhráli 82 závodů a získali šest titulů mistra světa, přičemž během jejich společného působení vzniklo několik známých frází včetně “hammer time” a Bonnington má na kontě více umístění na stupních vítězů v F1 než mnoho jiných jezdců. Letošní sezóna bude jejich jedenáctou společnou.

George Russell debutoval u Mercedesu s Bonningtonem v uchu, když nahradil Hamiltona při Velké ceně Sakhiru 2020, než se loni připojil k týmu na plný úvazek a jeho inženýrem se stal Riccardo “Riki” Musconi.

Poprvé spolu stanuli na stupních vítězů při loňské listopadové Velké ceně Brazílie, kdy Russell zvítězil, a Musconi byl v letech 2019 až 2021 inženýrem svého předchůdce Valtteriho Bottase, který do této funkce povýšil poté, co Bottasův předchozí inženýr Tony Ross přešel do programu Formule E týmu Mercedes. Nyní však tým opustil i on a na jeho místo nastoupil Marcus Dudley.

Dudley, který si vysloužil povýšení z dlouholeté pozice Hamiltonova výkonnostního inženýra, byl na vyšší pozici zastupován již dříve, mimo jiné při Velké ceně Mexika 2019, kde byl Hamiltonovým inženýrem kvůli Bonningtonově nepřítomnosti.

Alpine

Esteban Ocon se s Joshem Peckettem poprvé setkal během své nováčkovské sezóny v F1 v týmu Manor v roce 2016, i když v té době pracoval pro svého týmového kolegu Pascala Wehrleina. Oba však přesto navázali vztah a znovu se setkali v roce 2020, kdy Ocon nastoupil do Renaultu. V té době byl Peckett výkonnostním inženýrem, ale v následujícím roce se stal Oconovým závodním inženýrem a bylo to povýšení, které jezdce potěšilo. Vrcholem jejich dvou společných sezón bylo Oconovo vítězství ve Velké ceně Maďarska 2021 a v roce 2023 budou usilovat o návrat na stupně vítězů, protože budou pokračovat ve spolupráci.

Pierre Gasly zdědí v týmu závodního inženýra po svých předchůdcích: Karel Loos před příchodem nejnovějšího člena týmu připravoval Kevina Magnussena, Jolyona Palmera, Sainze, Daniela Ricciarda a nakonec Fernanda Alonsa.

McLaren

Lando Norris má od svého debutu v F1 v roce 2019 v uších hlas Williama Josepha a bude tomu tak i nadále. Tato dvojice se stala známou díky některým komediálním rozhlasovým výstupům, ale Joseph měl také zásadní podíl na Norrisově vzestupu v F1. Stálicí na druhé straně garáže je bývalý veslař, držitel olympijské medaile Tom Stallard, který od roku 2014 spolupracuje s Jensonem Buttonem, Stoffelem Vandoornem, Sainzem a Ricciardem. Letos se stejně jako v roce 2017 s Vandoornem vrátí ke spolupráci s nováčkem, když bude inženýrem šampiona formule 2 z roku 2021 Oscara Piastriho.

Vztah, který se jim podařilo navázat mimo sezónu, může být rozhodující pro to, jak si Piastri letos povede, protože smluvní spory mu umožnily začít spolupracovat s McLarenem až ke konci loňského roku.

Alpine

Když Valtteri Bottas loni přišel do Alfy Romeo, spolupracoval s Alexem Chanem, což byl v pořadí druhý Fin, s nímž Chan pracoval, protože předtím pomáhal v týmové garáži Kimimu Räikkönenovi jako výkonnostní inženýr. Po Bottasově příchodu dostal další povinnosti jako závodní inženýr. Tato kombinace fungovala dobře, ale Alfa Romeo se v průběhu sezony stala méně konkurenceschopnou a po sedmi bodech z prvních devíti závodů pak jen dvakrát skončila v první desítce.

Guanyu Zhou začal své působení v týmu i jako závodník F1 s inženýrem Jornem Beckerem. Ten předtím dělal inženýra Antoniu Giovinazzimu, který na konci roku 2021 přišel o místo, a pomáhal Zhouovi s adaptací na nové prostředí. Alfa Romeo je rozumně ponechala pohromadě i pro rok 2023.

Aston Martin

Závodní inženýr Lance Strolla Ben Michell nastoupil na konci září 2021, kdy byl povýšen z pozice senior performance engineer poté, co se Strollův předchozí závodní inženýr Brad Joyce stal šéfem traťového inženýrství Aston Martin. Od té doby u Kanaďana zůstal, ale díky kolísavé formě týmu získal od začátku spolupráce pouze 10 bodů ve 29 závodech. Aston Martin je přesvědčen, že je na vzestupu, a původně provedl změnu toho, kdo byl zodpovědný za Strollův vůz, protože se domníval, že Joyce by mohl pomoci týmu dostat se na vyšší pozici.

Chris Cronin si ponechal práci inženýra sesterského vozu, který nyní bude řídit Alonso. Cronin pracoval s Pérezem až do jeho odchodu z týmu na konci roku 2020, poté dvě sezony podporoval jeho nástupce Vettela a po jeho odchodu do důchodu se nyní bude starat o dalšího několikanásobného šampiona F1.

Haas

Kevin Magnussen a jeho nový inženýr Mark Slade se již dostali na titulní stránky novin, protože začali spolupracovat na konci minulé sezóny. Ve Velké ceně Brazílie získali pole position a šéf týmu Guenther Steiner připsal na vrub vztahu mezi jezdcem a inženýrem, že se jim podařilo dosáhnout tohoto průlomového výsledku. Magnussen a Slade spolu dříve pracovali u Renaultu v roce 2016 a Magnussen začínal v roce 2022 s Edem Reganem jako svým inženýrem, než se přesunul do kanceláře. Dominic Haines sloužil jako dočasná náhrada předtím, než ho převzal velmi zkušený Slade – který v roce 2000 pracoval například s Räikkönenem v McLarenu.

Jeho novým týmovým kolegou pro Nica Hülkenberga bude inženýr Gary Gannon, který pracoval s Romainem Grosjeanem a Magnussenem od vstupu Haasu do F1 v roce 2016 až do konce roku 2020, poté byl dvě sezony inženýrem Micka Schumachera.

AlphaTauri

Yuki Tsunoda a Mattia Spini vstupují do třetího roku spolupráce v týmu AlphaTauri a nechtějí jen získat první pódium, ale také dostatečně přesvědčit Red Bull, aby si Tsunodu ponechal i pro rok 2024. Několik let předtím Spini podporoval Gaslyho, který nyní odešel do Alpine.

Nováček F1 a mistr světa Formule E Nyck de Vries dostane za inženýra Pierra Hamelina. Ten strávil poslední dvě sezony jako inženýr Gaslyho a s jezdci AlphaTauri spolupracuje už deset let. Po Gaslym také zdědí jeho výkonnostního trenéra Pyryho Salmelu.

Williams

V posledním týmu F1 z roku 2022 je na inženýrské frontě kontinuita. James Urwin vstupuje do druhé sezony, kdy vede vůz Alexandra Albona, předtím strávil tři roky jako inženýr Russella a dvě kampaně se Strollem.

Partnerem nováčka týmu Logana Sargeanta je Gaetan Jego, který byl u Williamsu hlasem v uchu Nicholase Latifiho od poloviny sezony 2020 až do posledního závodu Kanaďana u týmu na konci roku 2022.

Credit: Racefans