Kdo je nový šéf McLarenu Andrea Stella?
Náhlé vypuknutí prosincové „silly season“ pro šéfy týmů způsobilo, že čtyři týmy formule 1 se snažily najít náhradu. Nejrychleji jmenoval svého nového lídra McLaren, který okamžitě nahradil odcházejícího Andrease Seidla Andreou Stellou.
Jejich práci usnadnila skutečnost, že Stella již zastával jednu z jejich nejvyšších funkcí: výkonný ředitel závodů. V této pozici byl jedním ze tří členů manažerského týmu, který byl podřízen vedoucím zaměstnancům generálních ředitelů Zaku Brownovi a Seidlovi.
Brown potvrdil Stellovu zkušenost s McLarenem a další z nejlepších týmů F1 z něj udělal kandidáta číslo jedna na místo Seidla.
„Andrea má samozřejmě bohaté zkušenosti nejen s McLarenem, ale také bohatou historii s Ferrari,” řekl Brown.
„Takže je to někdo, kdo, jak jsme věděli, znal tým naruby, je velmi praktický člověk v závodním týmu. Mě i akcionáře to velmi zajímalo, aby tým vedl někdo, kdo si špiní ruce, abych tak řekl.”
Stella se svým povýšením na šéfa týmu poprvé posouvá do vedoucí role, ale od absolvování univerzity Sapienza v Římě s titulem v oboru letectví a kosmonautiky již získal obrovské množství zkušeností v F1 a přijal práce s odpovědností napříč společnostmi. Strojírenství před více než 22 lety.
Zůstal ve své rodné zemi, aby poprvé ochutnal práci v F1, v roce 2000 se připojil k testovacímu týmu Ferrari jako výkonnostní inženýr. Když na testovací tým udělal dojem, v roce 2002 dostal stejnou roli o závodních víkendech a pět sezon pracoval na voze Michaela Schumachera.
Když Schumacher opustil tým na konci roku 2006, byl nahrazen Kimi Räikkönen. Stella se stal jeho výkonnostní inženýrem a v roce 2009 byla povýšen do role závodního inženýra Räikkönena. V této roli pokračoval se svým nástupcem Fernandem Alonsem, kterého v roce 2015 doprovázel do McLarenu.
McLaren podepsal Stellu jako vedoucího závodních operací a v roce 2018 ho povýšil na výkonnostního ředitele. Na konci sezony 2019 byl přesunut na novou pozici, kterou zastával až do Seidlova odchodu.
Stella přiznal, že se „zdráhal“ převzít v McLarenu veřejnější roli, „takže to chtělo trochu přemýšlet“, aby přijal povýšení na šéfa týmu. Brown řekl, že se „více nakloní“, aby Stellu podpořil například v obchodních záležitostech s týmem a zvýšených mediálních závazcích. Pro McLaren to nebude úplný odchod, protože Brown se často objevuje v mediálních relacích při velkých cenách.
Kromě úzké spolupráce s několika mistrovskými jezdci posledních desetiletí měla Stella také příležitost učit se od dalších úspěšných šéfů týmu, zejména Jeana Todta z Ferrari. Stella poznamenala, že Todtova „neuvěřitelná oddanost týmu a své roli“ ve Ferrari v něm zanechala otisk odhodlání, které je nutné k vedení týmu F1.
Todtova nástupce Stefana Domenicaliho popsal jako „lidského člověka“, jehož styl vedení pomohl Stelle pochopit, jak zlepšit svůj vlastní způsob práce s ostatními lidmi v týmu.
Jeho předchůdce ve vedení McLarenu si také získal obdiv za zlepšení, ke kterým v týmu došlo během jeho působení ve funkci šéfa týmu, navzdory tomu, že v posledních dvou sezónách klesl ze třetího místa v šampionátu na páté. Stella řekl, že se Seidlem „spolupracoval blíže“ než kterýkoli jiný šéf týmu.
„Přinesl si také nějaké inženýrské zkušenosti z předchozích zkušeností, takže si myslím, že to pro mě bylo velmi užitečné také při formování závodního týmu a pokroku v některých oblastech, jako jsou zastávky v boxech. Když mluvíme o pokroku, kterého McLaren dosáhl v oblasti zastávek v boxech, rád bych z tohoto pohledu vzdal hold Andreasovu příspěvku.”