Novým šéfem týmu Alpine F1 je Davide Brivio – profil

Davide Brivio může být pro řadu fanoušků formule 1 neznámé jméno. Ve skutečnosti ale nejde o žádného zelenáče, Davide Brivio je v motoristickém světě považován za jednoho z největších manažerů. Na svém kontě má totiž značné úspěchy z MotoGP – na vrchol vytáhl dvě významné značky. Alpine F1 tým jej v neděli oficiáln potvrdil v roli závodního ředitele stáje. Kdo je Davide Brivio?

Štítky: Alpine Davide Brivio Zveřejněno 17. 01 2021 — Petr Čermák

Davide Brivio se v letošním roce stane významnou posilou manažerského týmu bývalého Renaultu, který od letošní sezony ponese název Alpine. Brivio se tímto krokem rozloučil s týmem Suzuki v MotoGP, u kterého působil od roku 2014.

Šestapadesátiletý Brivio není inženýr, jeho talent pochází zejména z oblasti managementu. Ví velmi dobře, co je potřeba pro to, aby tým začal vyhrávat. Byl to právě Davide Brivio, který přivedl k pomalé Yamaze superrychlého Valentina Rossiho. Pochopil, že Yamaha neuspěje, pokud pro ni nebude závodit nejlepší jezdec současnosti. Navíc tím zeslabil v tu dobu nejsilnější Hondu, pro kterou Rossi závodil.

Podcast: Proč Alpine F1?

Brivio se ujmul stejného úkolu i u Suzuki. Tentokrát ale neuvažoval o angažmá velkých jmen, místo toho podporoval mladé jezdce – u Suzuki se proslavil například Maverick Viñales, který po dvou sezonách přešel k Yamaze, kde závodí dodnes. Brivio dal ale příležitost také Álexi Rinsovi a Joanu Mirovi. Druhý jmenovaný vybojoval v roce 2020 mistrovský titul.

„Musíte mít dlouhodobý plán, pokud chcete uspět,“ prozradil vloni v listopadu Brivio, jehož značka ovládla šampionát týmů. „Co přijde v roce 2023 a 2024? Před několika lety jsme tu měli velkou generaci jezdců – řadili se tam Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Valentino (ačkoliv ten nikdy neskončí) a Andrea Dovizioso. Tihle jezdci brzy odejdou a zůstanou tu jen Marc Márquez a Maverick Viñales.“

„Proti komu budou tihle dva závodit? Chtěli jsme dva jezdce, kteří jim budou konkurovat, proto jsme podepsali s Álexem Rinsem a Joanem Mirem. Jsou to dva závodníci, kteří mohou bojovat pravidelně v top 6, takže mohou vyhrát, mohou ale být i čtvrtí a třetí, když je potřeba. S nimi přijedete na okruh a víte, že máte šanci stát na stupních vítězů. Poté začnete uvažovat o výhře. Tohle byla ta počáteční idea a podívejte se, kam jsme to dopracovali!“

Suzuki v roce 2020 zvítězilo jen ve dvou závodech (mistr světa Joan Mir zvítězil pouze jedinkrát), přesto se týmu díky konzistentním výsledkům podařilo ovládnout kompletní šampionát. Joan Mir stanul na stupních vítězů celkem sedmkrát, což se žádnému jinému jezdci nepodařilo.

Lucid Air je připraven porazit Teslu ve všech ohledech

Brivio má za sebou tři desetiletí manažerských zkušeností

Davide Brivio začal působit v roli šéfa nezávislého týmu Yamahy v šampionátu Superbiků v roce 1990. Po několika letech dostal nabídku od továrního týmu. V roce 2001 se přesunul do MotoGP, kde pokračoval s tovární Yamahou.

Yamaha se tehdy připravovala na novou éru – v roce 2002 došlo k oficiálnímu představení šampionátu pod novým označením (MotoGP) a nejvyšší kategorie (do té doby označována jako 500 ccm) přecházela z dvoutaktních motocyklů na čtyřtaktní. Tento skok se Yamaze vůbec nepovedl. Právě proto začal Brivio uvažovat o smlouvě s Valentinem Rossim.

„Pamatuji si, když jsme začali přemýšlet o Valentinovi,“ vzpomíná Brivio. „Hodně lidí v Yamaze nevěřilo, že je to možné. Byl to sen, šílený nápad. Musím jim poděkovat, protože mi umožnili tuhle šílenost vyzkoušet. Můj dobrý kamarád Marao Furusawa byl velmi důležitou součástí celého procesu, protože přesvědčil prezidenta Yamahy, aby se do Valentina nebál investovat peníze.“

Brivio začal s Rossim jednat už v únoru 2003, tedy ještě před začátkem sezony, kterou nakonec Rossi ovládl v barvách tovární Hondy. Yamaha tehdy nevyhrála ani jeden závod, přesto se Rossi coby trojnásobný šampion vrcholové kubatury rozhodl zariskovat. Sezonu 2004 nakonec ovládl a s Yamahou oslavil ještě tři mistrovské tituly v letech 2005, 2008 a 2009.

Po Rossiho odchodu od Yamahy v roce 2010 odešel z japonského týmu také sám Davide Brivio. Následně s Rossim spolupracoval u Ducati. V roce 2014 se připojil k Suzuki, které se rozhodlo opět zkusit své štěstí v MotoGP.

Zúčtování Cyrila Abiteboula

Valentino Rossi zůstává i nadále s Briviem v kontaktu. Podle devítinásobného motocyklového šampiona byl Brivio hlavní důvod, proč celý projekt Suzuki fungoval. Stmelil totiž celý tým, což se pro mnohé zdá být příliš náročný úkol.

Briviův odchod od Suzuki byl pro celý tým veliký šok. V současnosti není známé jméno Briviova nástupce, jak uvedl ředitel vývojového týmu Šiniči Sahara. „Pro všechny z nás je to šokující zpráva. Cítím se, jako by mi někdo ukradl část duše. Vždy jsem s ním diskutoval o dalších vývojových krocích, pracovali jsme spolu mnoho let,“ prozradil Sahara.

Proč Brivio odešel? Nikdo neví. Podle slov samotného Brivia se zdá, že nešlo o žádný dlouhodobý plán.

„Objevila se nová výzva a příležitost, kterou jsem se rozhodl přijmout,“ prozradil Brivio. „Bylo to obtížné rozhodnutí. Nejtěžším úkolem bude opustit tuhle skvělou skupinu lidí, s kterou jsem zahájil projekt návratu Suzuki do Mistrovství světa. Na jednu stranu jsme smutný, na druhou stranu cítím velikou motivaci do budoucna – což bylo klíčové v rozhodování mezi setrváním u Suzuki a upsáním se něčemu neznámému.“

Davide Brivio své manažerské zkušenosti bezpochyby využije naplno. Alpine je totiž třikrát větší tým než Suzuki v MotoGP. Navíc bude spolupracovat s velmi významnými osobnostmi – mezi jezdci například s dvojnásobným šampionem Fernandem Alonsem.

Nervozitu auta, kterou zvládá jen Verstappen, média přifoukla