Kde jsou? Osudy posledních 10 pilotů vyhozených během sezony

Posledních 10 jezdců F1, kteří byli propuštěni v průběhu sezóny

Štítky: Historie Zveřejněno 28. 08 2024 — GPF1.cz

Nyck de Vries (2023)

Nyck de Vries byl šokujícím přírůstkem do sestavy týmu AlphaTauri pro rok 2023, kde měl šampion Formule 2 a Formule E závodit po boku Yukiho Tsunody. Bohužel nikdy nedokázal naplnit vysoká očekávání, která do něj tým vkládal, a za své výkony byl silně kritizován. Po deseti závodech získal nula bodů oproti Tsunodovým dvěma a po Silverstone byl de Vries propuštěn a nahrazen Danielem Ricciardem.

De Vries se vrátil do Formule E v sezóně 2023-24, kde s týmem Mahindra Racing skončil v celkovém pořadí šampionátu na 18. místě. V současné době závodí s týmem Toyota Gazoo Racing ve vytrvalostním mistrovství světa; s jedním vítězstvím a druhým místem na kontě je jeho tým aktuálně celkově třetí v šampionátu.

Jolyon Palmer (2017)

Jolyon Palmer, syn bývalého jezdce F1 Jonathana Palmera, nastoupil do Formule 1 s Renaultem na plný úvazek v roce 2016 a část roku 2017. V seriálu se však těžko prosazoval a nikdy se mu příliš nedařilo – což vedlo k tomu, že Renault před Velkou cenou Spojených států oznámil, že tým opouští. Místo něj by měl tým opustit jezdec Toro Rosso Carlos Sainz Jr. a zaujmout Palmerovo místo.

Od doby, kdy Palmer opustil Formuli 1 jako jezdec, však udělal úspěšnou kariéru jako mediální komentátor. Nastoupil do rádia BBC 5 a nyní je jedním z hlavních komentátorů v televizi F1 TV, kde má vlastní pořad s názvem Jolyon Palmer’s Analysis.

VYŠLO NOVÉ ČÍSLO MAGAZÍNU KOLO NA KOLO 17/2024

Daniil Kvyat (2017)

Jako juniorský jezdec Red Bullu bylo jen otázkou času, kdy se Daniil Kvyat dostane do Formule 1. V roce 2017 se stal členem týmu Red Bull. Jako juniorský jezdec Red Bullu však musel podávat dobré a rychlé výkony, aby si své místo udržel. V roce 2014 nastoupil do týmu Toro Rosso, v roce 2015 byl povýšen do Red Bullu a v roce 2016 degradován zpět do Toro Rosso.

Koncem roku 2017 však Toro Rosso oznámilo, že Kvjat z týmu úplně vypadává a nahradí ho Pierre Gasly – jenže pak muselo Kvjata povolat zpět na Velkou cenu USA, když Carlos Sainz Jr. odešel z Toro Rosso k Renaultu a když Gasly musel dokončit své povinnosti v Super Formuli.

V letech 2019 a 2020 se Kvyat do Toro Rosso vrátil, ale bez většího efektu. Místo toho nyní na plný úvazek závodí s hyperautomobilem Lamborghini ve vytrvalostním mistrovství světa a přibral si několik jízd v NASCAR.

Rio Haryanto (2016)

Kariéra Ria Haryanta v F1 byla bohužel krátká a nezajímavá. V roce 2016 se připojil k týmu Manor Racing, ale Haryanto nestihl celou sezónu, než ho tým degradoval na rezervního jezdce kvůli tomu, že mu slíbený sponzoring od indonéského ministerstva mládeže a sportu zablokoval parlament. Na jeho místo nastoupil Esteban Ocon.

Pro roky 2018 a 2019 se Haryanto přesunul k závodům sportovních vozů v Asii. Od té doby se věnoval kariéře profesionálního golfisty.

Nick Heidfeld (2011)

Nick Heidfeld byl dlouho držitelem rekordu v počtu umístění na stupních vítězů a druhých míst ve Formuli 1, aniž by získal vítězství – což je na jeho kariéru, která začala už v roce 2000 v týmu Prost, úctyhodný výkon. Na konci sezony 2011 se však Lotus Renault rozhodl nahradit Heidfelda Brunem Sennou poté, co se ukázalo, že Němec má problémy.

Heidfeld se na několik let přesunul do vytrvalostních závodů a také do Formule E. Letos spolu s bývalým šéfem Mahindra FE Dilbaghem Gillem oznámil vznik FG Series, což bude podle všeho elektrická série závodů s formulovými vozy podobná Formuli E.

Pedro de la Rosa (2010)

Španělský jezdec formule 1 Pedro de la Rosa se zúčastnil 107 Velkých cen za týmy jako Arrows, Jaguar, McLaren, Sauber a HRT – a je jediným jezdcem na tomto seznamu, který byl vyhozen a přesto si dokázal najít místo v jiném týmu!

Sauber opustil de la Rosu v roce 2010 a po Velké ceně Itálie ho nahradil Nickem Heidfeldem. De la Rosa působil jako testovací jezdec Pirelli, rezervní jezdec McLarenu, jezdec HRT a rezervní jezdec Ferrari.

Dnes je de la Rosa ambasadorem Aston Martin F1, technickým a sportovním poradcem týmu Techeetah Formula E a analytikem pro DAZN.

Sebastien Bourdais (2009)

Šampion Champ Car Sebastien Bourdais opustil americké formulové závody a na sezony 2008 a 2009 nastoupil do týmu Scuderia Toro Rosso – v polovině druhé sezony však skončil. Bourdais se snažil vyrovnat tempu svého týmového kolegy Sebastiena Buemiho a Toro Rosso ho nahradilo Jaimem Alguersuarim.

Bourdais zažaloval Toro Rosso, které se dohodlo na vyrovnání ve výši 2,1 milionu dolarů. Bourdais se poté vrátil do Ameriky, aby pokračoval v úspěšné kariéře v IndyCar. Zapojil se také do seriálu vytrvalostních závodů IMSA a každoročně se účastní závodu 24 hodin Le Mans.

Nelson Piquet Jr. (2009)

Nelson Piquet Jr. byl v polovině sezóny 2009 propuštěn společností Renault. Rozzuřený Piquet označil Flavia Briatoreho za svého kata… a následně si vzal na paškál svůj bývalý tým, když informoval FIA, že jeho havárie při Velké ceně Singapuru 2008 vůbec nebyla nehodou: Briatore a inženýr Pat Symonds řekli Piquetovi, aby havaroval, aby dal Fernandu Alonsovi šanci na vítězství.

To znamenalo nepěkný konec kariéry 23letého Piqueta ve Formuli 1. Poté se účastnil závodů NASCAR i mistrovství světa v rallycrossu a v letech 2014-2015 si zajistil účast v úvodním šampionátu Formule E.

Dnes Piquet Jr. závodí v jihoamerické sérii Stock Car ProSeries a také v TCR World Tour a European Le Mans Series.

Scott Speed (2007)

Scott Speed se v roce 2006 zapsal do historie Formule 1, když se stal prvním americkým jezdcem F1 po více než deseti letech. Jeho působení na výsluní však netrvalo dlouho a po 28 závodech Scuderia Toro Rossi nahradila v polovině roku 2007 Speeda Sebastianem Vettelem.

To už ale viselo ve vzduchu. Speed se na začátku sezóny 2007 téměř pohádal s Franzem Tostem a otevřeně se vyjádřil, že má pocit, že se ho tým snaží vyhodit.

Po ukončení kariéry v F1 se Speed zúčastnil několika závodů NASCAR a také mnoha soutěží Global a Americas Rallycross Championship, kde získal čtyři mistrovské tituly.

Speed se nyní účastní vybraných rallye soutěží se značkou Subaru.

Christijan Albers (2007)

Posledním na našem seznamu je nizozemský jezdec Christijan Albers, kterého v roce 2007 vyhodil tým Spyker F1. V týmu debutoval v roce 2006, ještě pod názvem Midland, a podepsal s ním smlouvu ještě předtím, než ho Spyker odkoupil.

Nepřinesl však týmu dostatek sponzorských peněz, aby si ho v roce 2007 udržel, a tak byl vyhozen a nahrazen nejprve Markusem Winkelhockem a poté Sakonem Yamamotem.

Albers se vrátil k DTM a závodům sportovních vozů a poté krátce působil jako ředitel týmu Caterham F1. Nyní Albers působí jako analytik společnosti Viaplay.