Kauza havárií v Baku: týmy podvádějí s pneumatikami, pravidla jsou výrazně zpřísněna
Selhání pneumatik na vozech Lance Strolla a Maxe Verstappena během uplynulé GP Ázerbájdžánu vyvolalo téměř nulovou reakci navenek, ale hodně silnou dovnitř směrem k týmům. Aniž by to bylo řečeno nahlas, týmy jsou obviněné z obcházení pravidel. Počínaje Velkou cenou Francie a dále pak příští rok budou pneumatiky vozů pod přísným dohledem. V čem je vlastně problém?
POVINNÉ PARAMETRY
Pirelli předepisuje pro každou velkou cenu parametry, který jsou týmy povinny dodržovat. Jezdci si dlouhodobě stěžují na to, že pneumatiky jsou jako “přehuštěné” balóny. Tlak v nich navíc roste s teplotou. Takže týmy se snaží dosáhnout nižších tlaků i teplot poté, kdy projdou měřením. Jedná se o kauzu podobnou s flexibilními spojlery, které vyhovují měřicím testům, ale na závodní dráze se ohýbají více, než je žádáno.
Dříve byly parametry Pirelli doporučené, ale před lety se staly povinnými, hlavně proto, že Pirelli nechce vidět své pneumatiky selhávat a následně čelit silné mediální a veřejné kritice.
VŠE V POŘÁDKU, ALE…
Před Velkou cenou Fracie vydalo Pirelli prohlášení, ve kterém ujišťuje, že inkriminované pneumatiky na vozech Aston Martin a Red Bull v Baku neměly žádnou výrobní ani kvalitativní vadu, ani nebyvyl objeveny známky materiálové únavy nebo selhání. Pirelli ale jako příčinu uvádí oddělení obvodu vnitřní stěny pneu, což “by mohlo mít souvislost s provozními podmínkami pneumatik”. A to navzdory tomu, dodává Pirelli, že startovní hodnoty diktované dodavatelem pneumatik byly splněny.
Tiskové prohlášení Pirelli s výjimkou neurčitého pojmu “provozních podmínek” nikoho přímo neobviňuje. Ale Red Bull a Aston Martin vydaly veřejná prohlášení, ve kterých ujišťují, že za selháním pneumatik není žádná závada na autě a že oba týmy dodržují parametry diktované Pirelli.
Zákulisní informace ale hovoří o jasné ztrátě důvěry ze strany Pirelli a FIA vůči týmům, které podle nich diktované podmínky obchází. Hlavním problémem je, že FIA nemá možnost (na rozdíl od týmů) hodnoty tlaku v pneumatikách kontrolovat v reálném čase – to bude možné v příštím roce. Týmy taktizují s různými metodami tak, aby dosáhly nižších tlaků, mnohdy prostřednictvím nižších teplot poté, co bylo provedeno kontrolní měření. Toho jsou si Pirelli a FIA vědomi, a od příštího závodu budou přísně monitorovat chování týmů a častěji kontrolovat tlaky v pneu.
CELÁ ŘADA OPATŘENÍ
Sportovní komisaři velkých cen tak budou informováni pokaždé, když auto bude stát delší dobu v garáži i po sundání zahřívacích deček (na to si směrem k Red Bullu stěžoval Lewis Hamilton ve Španělsku). Každé auto tři minuty před startem velké ceny, které nesplní parametry pneu, bude muset odstartovat z pitlane. Tlaky se budou měřit po skončení kvalifikace i závodu v již ochlazených pneumatikách. Pirelli určí, jaké tlaky pneu by měly být při různých teplotách, a i to se bude kontrolovat. Používat se budou plomboané uzávěry ventilů. Týmy nesmí využívat různých vzduchových směsí či jejich vlhkosti, aby dosáhly požadovaného tlaku na dráze. FIA bude v garážích měřit teplotu pneu infračerveným senzorem a příliš horké pneu budou muset být vyměněny. Sportovní komisaři budou informováni také o chování týmů, pokud budou opakovaně zahřívat pneumatiky, ale nebudou je používat. Pneumatiky se navíc budou moci zahřívat je v době, kterou určí Pirelli. Týmy mají povinnost všechny displeje s hodnotami teplot učinit jasně viditelné.
Upřesňující pravidla (technická direktiva) má údajně přes 12 stran.