Katapultáž jako ve stíhačkách byla zvažovaným řešením

Podle bývalého prezidenta FIA a předchůdce Jeana Todta Maxe Mosleyho byla zvažována možnost, že moderní formule 1 projde transformací a převezme některé technologie, které známe především z leteckého prostředí. Jde například o systém katapultáže v případě nehody. Každý motorsport má společný základ, a to vysokou rychlost a především všudepřítomné napětí a adrenalin. Monopost formule 1…

14 Štítky: Bezpečnost FIA Max Mosley Zveřejněno 26. 09 2015 — Marie Tomšíková

Podle bývalého prezidenta FIA a předchůdce Jeana Todta Maxe Mosleyho byla zvažována možnost, že moderní formule 1 projde transformací a převezme některé technologie, které známe především z leteckého prostředí. Jde například o systém katapultáže v případě nehody.

Každý motorsport má společný základ, a to vysokou rychlost a především všudepřítomné napětí a adrenalin. Monopost formule 1 pravidelně překračuje rychlost 300 km/h, ale například narozdíl od NASCAR se zde stále používá systém otevřeného kokpitu. Názory na toto téma jsou různé, ale pravdou je, že otevřený kokpit představuje velké riziko.

Bývalý prezident FIA Max Mosley se nechal slyšet, že probíhala řada debat na různá témata, která se týkala bezpečnosti.

„Mluvili jsme o různých řešeních, třeba i o možnosti katapultáže. Od tohoto řešení jsme ustoupili, protože vše by muselo fungovat velmi rychle a bylo by to velmi složité a náročné. Mohlo to vypadat podobě jako u stíhaček.“

V uplynulém roce přišel motorsport a dva piloty, kteří doplatili na otevřený kokpit. Při loňské GP Japonska utrpěl Jules Bianchi vážná zranění hlavy, kterým podlehl letos v červenci. Minulý měsíc zemřel pilot IndyCar a bývalý pilot F1 Justin Wilson poté, co byl zasažen do hlavy částí z jiného vozu. Tyto skutečnosti nenechaly nikoho chladným a možnost uzavřeného kokpitu se opět stala předmětem mnoha debat. FIA nezůstala stranou a rozhodla se provést další testy nových možností.

„Když jsem byl ve funkci prezidenta FIA, testovali jsme několik typů uzavřených kokpitů. Kola mířící na kokpit se od něj sice odrazila, ale mohla znamenat nebezpečí pro lidi okolo. Podobné testy FIA uskuteční tento měsíc, tak uvidíme, s čím přijdou.“

Motorsport / Formula 1: Grand Prix Monaco 2006, Max Mosley ( ENG, FIA President ), www.hoch-zwei.net, copyright: HOCH ZWEI / Juergen Tap +++ITALY OUT+++

Diskuse k článku

14 komentářů: “Katapultáž jako ve stíhačkách byla zvažovaným řešením”

  1. otas napsal:

    No, myslet si, že by kryt kokpitu, síťka nebo nějaká karbonová obruč, nadzvedl několikatunový traktor při bočním nárazu v rychlosti přesahující 100 km/h, je poněkud optimistické. Každopádně, nemá cenu tady slovíčkařit. Kryté kokpity stejně přijdou dříve nebo později, tomu nezabráníme. Jinak ještě námět k moderování závodů. Hodně se mi líbí spolukomentář Josefa Krále, neuvažujete o jeho častějším zapojení pro příští sezonu? Jan Charouz má také spoustu výborných poznámek, protože do toho vidí jako pilot, ale Josef Král, co jsem ho měl možnost sledovat na slovenské stopě, kyž zaskakoval, tak byl výbornej.. Jinak za sebe musím konstatovat, že nyní s Tomášovým komentováním nemám problém, asi si už zvykl na jiné prostředí a docela to jde. Občas samozřejmě přeřeky jsou, ale to je asi dáno spoustou myšlenek, které prochází komentátorovi hlavou a musí si dávat pozor, aby vypustil jen to, co je publikovatelné…:-)

  2. Tomáš Richtr napsal:

    Krytý kokpit by měl šanci zvednout traktor tak, aby do něj Bianchi nenajel hlavou. Pak by to fungovalo jako běžný naráz, kdy hlava má prostor jít trochu dopředu a zafunguje HANS.

    otas:
    A teď tedy upřímně Tomáši, kdo má pravdu? Sám jsi nám teď potvrdil, že příčinou smrti bylo zranění způsobené prudkým zpomalením, nikoliv střetem hlavy s traktorem. Takže krytý kokpit v tomto případě k h…., pardon k ničemu.

  3. Tomáš Richtr napsal:

    Prokrista. Já tvrdím to samé už rok na základě diagnózy a zprávy FIA. Fatální poranění mozku byla způsobena extrémním přetížením (zpomalením) působícím na mozek v důsledku téměř okamžitého zastavení hlavy způsobené nárazem hlavy do traktoru. Tzn. ne jeho fyzickým poraněním např. vniknutím předmětu do hlavy.

    Laicky řečeno mozek narazil do čela jeho hlavy.

    A během tréninků jsem popisoval tu část traktoru a popisoval to samé. Pokud se mi zamotal jazyk a já omylem řekl něco jiného, tak to vyloučit nemohu, ale pointa je taková, že naráz hlavy do traktoru a fatální poranění mozku v důsledku velkého přetížení (zpomalení), tzn. Zastavení hlavy z velké rychlosti na nulu téměř na fleku, což způsobil bohužel naráz hlavy do tělesa traktoru, jedno a to samé jest.

    Nerozumím té jedovaté šikaně na mou adresu.

  4. otas napsal:

    A teď tedy upřímně Tomáši, kdo má pravdu? Sám jsi nám teď potvrdil, že příčinou smrti bylo zranění způsobené prudkým zpomalením, nikoliv střetem hlavy s traktorem. Takže krytý kokpit v tomto případě k h…., pardon k ničemu.

  5. Variotek napsal:

    Tomáš Richtr:
    Bianchiho mozek byl poškozen v důsledku vystavení obrovskému přetížení při nárazu jeho hlavy do traktoru. Podívejte se jak vypadá formule a nelze tvrdit nic jiného. V důsledku tohoto přetížení se dvě části mozku s různou hustotou pohla každá jinak a zpřetrhala tzv. axony, což je příčinouBianchiho kómatu a následně smrti.

    Krytý kokpit by pomoci mohl a nemusel, to nelze s určitostí říci.

    Komu by krytý kokpit a lá simulace Mercedesu nepomohl,tak to je Massa v Maďarsku 2009.

    To nic nemění na tom že napřed řekneš v tv jedno a pak na netu druhé…

  6. Tomáš Richtr napsal:

    Bianchiho mozek byl poškozen v důsledku vystavení obrovskému přetížení při nárazu jeho hlavy do traktoru. Podívejte se jak vypadá formule a nelze tvrdit nic jiného. V důsledku tohoto přetížení se dvě části mozku s různou hustotou pohla každá jinak a zpřetrhala tzv. axony, což je příčinou Bianchiho kómatu a následně smrti.

    Krytý kokpit by pomoci mohl a nemusel, to nelze s určitostí říci.

    Komu by krytý kokpit a lá simulace Mercedesu nepomohl, tak to je Massa v Maďarsku 2009.

  7. Variotek napsal:

    V tom případě nemáš ověřená fakta ani ty, když si včera tvrdi v kvalifikacl to samé co otas….

  8. otas napsal:

    V tomhle případě jsou fakta na naší straně Tomáši. Nehledě na to, že jsi tvrdil i ty sám v průběhu tréninků na VC Japonska, že jeho hlava nebyla v kontaktu s traktorem a poranil se v důsledku obrovského zpomalení. Jestli budeš trvat na tom, že ne, tak ten záznam najdu.

  9. Jirka FT napsal:

    Konfucius:
    No na těhle stránkách bylo psáno, už si nepamatuji který pohlavár v paddocku to měl říct, že Bianchimu by nepomohl ani uzavřený kokpit, takže on to až takový nesmysl asi nebude.

    Stačí si zde na servru přečíst závěry komise FIA, která vyšetřovala Bianchiho nehodu: http://gpf1.cz/zavery-komise-o-bianchiho-nehode-naraz-v-126-kmh-do-traktoru-neni-mozne-zmirnit/ . jasně je tam napsáno, že ani uzavřený kokpit by mu nepomohl. Takže fakta jsou ověřena …

  10. Konfucius napsal:

    No na těhle stránkách bylo psáno, už si nepamatuji který pohlavár v paddocku to měl říct, že Bianchimu by nepomohl ani uzavřený kokpit, takže on to až takový nesmysl asi nebude.

    Tomáš Richtr:
    To si ověř fakta tedy.

  11. Tomáš Richtr napsal:

    To si ověř fakta tedy.

    otas:
    Nemohu souhlasit, v článku je hrubá chyba a manipulace:

    Jules Bianchi nezemřel z důvodu nárazu hlavou do překážky. Jeho zranění byla způsobena prudkým zpomalením, ale to víte také. Nechápu proto, proč píšete nesmysly a zbytečně manipulujete..

  12. otas napsal:

    Nemohu souhlasit, v článku je hrubá chyba a manipulace:

    V uplynulém roce přišel motorsport a dva piloty, kteří doplatili na otevřený kokpit. Při loňské GP Japonska utrpěl Jules Bianchi vážná zranění hlavy, kterým podlehl letos v červenci.

    Jules Bianchi nezemřel z důvodu nárazu hlavou do překážky. Jeho zranění byla způsobena prudkým zpomalením, ale to víte také. Nechápu proto, proč píšete nesmysly a zbytečně manipulujete..

  13. JirkaCH napsal:

    Chlapi, mimo diskuzi, kontakty tu nemate. Ale. Bílé písmo na černém pozadí je totál hrůza, to se nedá číst. Popřemejšlete.

  14. CZJ napsal:

    Ono to riziko smrti k tomu sportu (a nejen k němu) tak nějak patří. Leda že by to Evropská komise zatrhla nějakou směrnicí a piloti by formule ovládali na dálku z boxové zítky…

Napsat komentář