Kam měl uhnout, nechápe Marko Verstappenovu penalizaci

Penalizace Maxe Verstappena rozděluje paddock F1 na dva tábory - jeden tvrdí, že trest je oprávněný, druzí by naopak netrestali. Poradce Red Bullu Helmut Marko patří k těm, kteří jsou proti.

Štítky: GP Saúdské Arábie Helmut Marko Max Verstappen Zveřejněno 22. 04 2025 — Bára Goldmannová

Nizozemský závodník si při v souboji o vedení v závodě s Oscarem Piastrim v prvním kole zkrátil první zatáčku, za což si vysloužil pětivteřinový trest, protože získal výhodu a nevrátil Piastrimu pozici. Mnozí se odvolávají na prakticky identickou situaci, která nastala během sobotního sprintu formule 2, kde Gabriele Mini onu zatáčku střihl hned čtyřikrát, ale vyvázl bez trestu. U Verstappena se údajně dokonce uvažovalo o ještě vyšším trestu, a to v hodnotě 10 sekund.

Zatímco sám Verstappen se k inkriminovanému okamžiku nevyjádřil, tak se o slovo přihlásil Marko, podle kterého si penalizaci nezasloužil. Podle něj se jednalo o závodní incident. “Myslím, že závod byl prohraný už na startu. A vážně, kam měl Max uhnout? Sledovali jsme závody formule 2 a tam se to samé stalo dvěma nebo třem jezdcům. Dostali pouze varování. Takže podle nás byla pětisekundová penalizace trochu přísná. Ta nekonzistence komisařů v rozhodování je těžko pochopitelná.”

“Ano, Piastri byl na startu před ním, ale v brzdné zóně byl Max lehce vpředu. Ale je to tak, jak to je. Pozitivní na tom je, že jsme měli tempo, opotřebení pneumatik bylo pod kontrolou. Ale opět bylo vidět, jak je předjíždění náročné. Po penalizaci jsme se soustředili, abychom ubránili druhou pozici.”

Marko dále upozorňuje na fakt, že byl Verstappen schopen relativně rychle si vybudovat na Piastriho třísekundový náskok, protože Australana trápila degradace pneumatik. “Když jedete za jiným autem, je to vždycky těžší. A během druhého stintu na tvrdých pneumatikách, když Max opravdu tlačil na maximum, jsme zase začali stahovat,“ dodal Marko, jehož slova cituje portál Motorsport.com.

V pátek by byli za P2 ještě rádi

Přestože byly výsledkem do jisté míry zklamáni, tak připustil, že na začátku víkendu nečekali, že skončí tak vysoko.

“Kdyby nám někdo v pátek řekl, že dojedeme druzí, slavili bychom. Jenže změny na autě byly tak účinné, že jsme teď samozřejmě trochu zklamaní, že jsme si neodvezli vítězství. Přesto jsme ukázali, že máme rychlost a pneumatiky pod kontrolou – to nám dává sebevědomí do dalších závodů,” pochvaluje si Marko v rozhovoru pro rakouskou televizní stanici ORF.

Verstappen aktuálně ztrácí na lídra šampionátu Piastriho 12 bodů, což není příliš. Marko vzpomíná, že zažil i mnohem větší bodovou ztrátu, a to v roce 2012, kdy jejich barvy hájil Sebastian Vettel:  “To není nic alarmujícího. Pamatuju si, že jsme s Vettelem měli jednou ztrátu 40 bodů a titul jsme nakonec stejně získali. Bojový duch je stále živý a víme, kde máme slabiny. Technické vylepšení se časem vyplatí.”

Co se týče Piastriho a Landa Norrise, Marko dodal, že jejich týmová rivalita by mohla Red Bullu pomoct. “Bylo by pro nás ideální, kdyby se ve vítězstvích střídali – znamená to, že si navzájem berou body. Nemyslím si, že by se někdo z nich spokojil s rolí dvojky. Pokud mezi sebou začnou opravdu bojovat, je to pro nás velká příležitost,” uzavřel.