GP Singapuru
Uspořádat noční Grand Prix bylo Ecclestonovým dlouhodobým snem, jenž se v roce 2008 stal skutečností. Velká cena Singapuru je historicky prvním závodem královny motorsportu, který se odjel pod umělým osvětlením, a vzhledem k velké oblibě ze strany fanoušků se vždy jedná o jeden z nejočekávanějších podniků sezony.
Osvícená městská trať vinoucí se zátokou Marina Bay nabízí společně s přilehlými mrakodrapy a dalšími architektonickými skvosty speciální atmosféru, jejímuž kouzlu se jen tak něco nevyrovná. Okruh v Singapuru měří 5 065 metrů a obsahuje třiadvacet zatáček (9 pravých, 14 levých). Kromě toho se zde nachází rovněž 230 ocelových sloupů a 1600 světelných reflektorů, díky nimž je místní trať nasvícena se čtyřikrát větší intenzitou než běžné fotbalové stadiony. To vše samozřejmě pro bezpečnost samotných pilotů, kteří se po zrádných cestách singapurského přístavu prohánějí průměrnou rychlostí 160 km/h.
Zdejší velká cena má hned několik specifik. Nedělní závod začíná ve 20:00 místního času, sobotní kvalifikace pak ještě o jednu hodinu později. To nutí piloty k dodržování evropského časového režimu – snídaně je na programu krátce po poledni, oběd kolem šesté odpolední a večeře v jednu hodinu ráno.
Další zajímavostí je, že se zde jezdí proti směru hodinových ručiček, což také pilotům jejich práci zrovna neusnadňuje, neboť na většině ostatních okruhů je tomu naopak.
Co se týče trati, ta skýtá řadu ošemetných a velmi zajímavých úseků. Za povšimnutí stojí rozhodně hned první šikana, která je složena celkem ze tří zatáček a kde bývá po startu tradičně velmi těsno. Ještě donedávna představovala opravdovou výzvu rovněž zatáčka 10, kde se nacházela další šikana se třemi vrcholy. Ty byly velmi blízko u sebe a navíc byly ohraničeny poměrně vysokými obrubníky, které v minulosti nachytaly nejednoho jezdce.
Dalším pozoruhodným úsekem je bezesporu více než 100 let starý Andersonův most či unikátní průjezd pod diváckou tribunou mezi zatáčkami 18 a 19.
Přestože se jedná o jednu z největších perel v kalendáři F1, má Velká cena Singapuru i své stinné stránky. Ty se vážou hned k jejímu premiérovému ročníku, jenž byl pošpiněn dosud největší sportovní aférou v královně motorsportu.
Nélson Piquet junior tehdy během nedělního klání na pokyn vedení stáje Renault úmyslně naboural svůj R28 do bariér, což v kombinaci se zvolenou strategií a následným vyjetím zpomalovacího vozů darovalo vítězství jeho týmovému kolegovi Fernandu Alonsovi.
A zatímco Španělovi nebyla spoluúčast v celé záležitosti nikdy prokázána, pro Piqueta, stáj Renault a její vedení to mělo neblahé následky. Piquet tím de facto už navždy přišel o místo v F1, Renault se posléze stáhl jen do role dodavatele motorů a hlavní strůjci Flavio Briatore a Pat Symonds dostali několikaletý zákaz činnosti.
Alonso zde vyhrál i v roce 2010, tentokrát již coby pilot Ferrari. Jedno vítězství na místní trati získal v sezoně 2009 Lewis Hamilton a v posledních třech ročnících se z triumfu radoval Sebastian Vettel.
Diskuse k článku