GP Monaka
Trať Circuit de Monaco v Monte Carlu patří mezi nejslavnější okruhy formule 1 a Velká cena Monaka se vedle 500 mil Indianapolis a 24 hodin Le Mans řadí mezi nejprestižnější motoristické závody na světě. Na městském okruhu se závodilo už od roku 1929 a od roku 1950 chyběl monacký závod v kalendáři šampionátu pouze čtyřikrát v letech 1951 až 1954. Jedná se o nejpomalejší a nejobtížnější trať v šampionátu. Úzké uličky, kde se obtížně předjíždí, žádnou chybu neodpouští. Okruh měří 3340 metrů.
Stávající varianta je v pořadí již pátá. V minulosti se měnilo zejména uspořádání tratě a šikan v okolí přístavu a plaveckého bazénu. Nyní má trať devatenáct zatáček (osm levých, jedenáct pravých), mezi nejznámější patří Sainte Dévote, Casino, Mirabeau, Fairmont (dříve Loews či Grand Hotel), po kterých piloti zamíří do tunelu, ze kterého vyjedou do přístavu, odkud se přes Novou šikanu dostanou k zatáčce Tabac a přes šikanu Louise Chirona zamíří okolo plaveckého bazénu do Rascasse a přes zatáčku Anthonyho Noghese zpět do cíle. Po závodě nejlepší tři v cíli nestojí na klasických stupních vítězů, ale jsou dekorováni na schodech knížecího paláce přímo samotným knížetem. Vládnoucí dynastie Grimaldiových motorsport v zemi vždy podporovala.
Okruh se pro závody využívá o jednom víkendu v roce, tribuny a svodidla se staví šest týdnů, poté se během tří týdnů znovu rozeberou.
Kromě F1 se zde jezdí také doprovodné série GP2, GP3, Porsche Supercup a formule Renault 3,5 a zpravidla dva týdny před velkou cenou se zde koná přehlídka historických závodních vozů.
Diskuse k článku