GP Maďarska
Historie závodů označených jako velké ceny a pořádaných na území Maďarska sahá až do třicátých let minulého století. Tehdy se na pětikilometrovém okruhu situovaném v jednom z budapešťských parků proháněly za přítomnosti tisíců diváků vozy ikonických značek předválečné éry, jakými byly například Mercedes-Benz, Alfa Romeo či Auto Union. Druhá světová válka a následně i Železná opona ovšem znamenaly, že se vrcholový motorismus z této středoevropské země na dlouhých padesát let naprosto vytratil.
Návrat Maďarska do světa velkých cen přišel až v roce 1986. Vedení formule 1 dlouhou dobu usilovala o pořádání závodu v některé ze zemí východního bloku. Za hlavního favorita bylo považováno Rusko, jednání ale nakonec ztroskotala, a tak se štěstí usmálo právě na Maďarsko.
Mezi prvními návrhy bylo uspořádat velkou cenu v ulicích Budapeště, posléze byla nicméně odsouhlasena varianta výstavby zbrusu nového okruhu nedaleko hlavního města.
Premiérovou Velkou cenu Maďarska navštívilo v roce 1986 úctyhodných 200 000 diváků, takže z marketingového hlediska se jednalo o obrovský úspěch. Od té doby je Hungaroring pravidelným hostitelem Grand Prix.
Okruhu je vzhledem k jeho tvaru přezdíváno Mickey Mouse a mnozí jej můžou rovněž znát pod přezdívkou Monte Carlo Východu. To proto, že zdejší trať je velmi úzká a dosti špatně se na ní předjíždí.
Ze čtrnácti zatáček, které okruh nabízí, je osm pravých a šest levých. S celkovou délkou 4 381 metrů je Hungaroring jen nepatrně delší než kanadský Circuit Gilles Villeneuve a řadí se tedy mezi nejkratší v kalendáři, přičemž piloti jej vždy v neděli odpoledne musejí obkroužit celkem sedmdesátkrát.
Jedná se o okruh, který klade důraz na vysoký přítlak a dobrou trakci, maximální rychlost zde vzhledem k několika krátkým rovinkám nehraje až takovou roli.
Speciální vzpomínky pak na Hungaroring mají bezesporu Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button a Heikki Kovalainen, a to z toho důvodu, že se právě tady dočkali svých prvních vítězství v rámci formule 1.
Diskuse k článku