Kabely v pitlane? Džentlmenská dohoda, která padla
Formule 1 je sport s extrémně malým rozpětím, kde i ty nejmenší detaily mohou rozhodnout o úspěchu či neúspěchu. A když se v F1 2021 utkali Max Verstappen z Red Bullu a Lewis Hamilton z Mercedesu v boji o mistrovský titul, rozšířila se bitva i na ta nejnepravděpodobnější místa.
Mechanik týmu Red Bull Calum Nicholas se svěřil se svými zkušenostmi s úspěšným týmem – a prozradil několik fascinujících detailů o nákladné taktice v boxové uličce Mercedesu.
Mercedes měl „velmi dráždivou“ strategii pro úspěch
Po několika letech nadvlády Mercedesu se v průběhu sezony 2021 ve Formuli 1 něco změnilo. Lewis Hamilton už nemohl počítat s tím, že mu titul spadne do náruče – musel bojovat, a to tvrdě, s Maxem Verstappenem z Red Bullu. Bitva byla všeříkající. Šéfové týmů Toto Wolff a Christian Horner si šli po krku, připraveni bránit své jezdce až do konce. Je tedy logické, že touha po úspěchu prostupovala celým paddockem.
Nyní se mechanik Red Bullu Calum Nicholas podělil o podrobnosti jednoho obzvláště mazaného tahu Mercedesu, který Red Bullu způsobil v boxové uličce obrovské starosti.
Nicholas si za posledních deset let, během nichž působil jako technik týmu Red Bull Racing, vytvořil působivý profil.
V podcastu Road to Success Nicholas vysvětlil, že v boxové uličce je klíčové zacházení s kabely ze strany týmů v prostoru boxových stání. Většina týmů z úcty ke svým kolegům v boxové uličce udržuje otravné hadice nebo kabely mimo dráhu.
„V roce 2021 už to Mercedes nedělal,“ řekl Nicholas. „V polovině roku prostě nechali kabely viset, aby nám to ztížili. Bylo to velmi nepříjemné, protože jezdci samozřejmě musí ty kabely objíždět, a to jim ztěžuje vjezd do garáže.“
Rozviklané kabely nutily k pomalejší jízdě a možná měly také za cíl psychicky ovlivnit závodníky Red Bullu. Vše bylo také naprosto legální; neexistuje žádné pravidlo, které by týmům ukládalo povinnost zabezpečit kabely. Spíše se jedná o gentlemanskou dohodu mezi jednotlivými týmy – a když přišel čas vybojovat titul zpět, Mercedes odhodil dekorum do větru.
Nakonec se, jak vysvětlil Nicholas, Red Bull rozhodl oplatit laskavost.
I oni přestali zajišťovat své kabely a na oplátku dali Mercedesu zabrat.