Jsou TV údaje o spotřebě paliva přesné?

Ano, ale s určitými omezeními

Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 6. 10 2015 — Lukáš Štěrovský

Během televizních přenosů se občas objeví grafický údaj o spotřebě paliva v autech jednotlivých závodníků. Otázkou je, nakolik přesné tyto údaje jsou.

S příchodem šestiválcových turbomotorů v roce 2014 vešla v platnost nová pravidla ohledně spotřeby paliva na závod, kterého nesmí být v nádrži více než 100 kilogramů. Společnost FOM vyrábějící hlavní televizní signál pro přenosy F1 nabízí během závodu grafiku, která informuje o tom, kolik kilogramů paliva již jednotliví závodníci spálili. Jsou tyto informace stoprocentně relevantní?

“Ano, avšak s několika omezujícími podmínkami,” upřesňuje expert F1 Gary Anderson.

To, co podle něj vidíme na obrazovkách, je stav spotřeby paliva, který je aktualizován několikrát za kolo. Ale ne všechny vozy jsou na stejném místě okruhu, takže vedoucí vůz má o něco větší spotřebu než monoposty za ním.

Další věcí je to, že FOM neví přesně, jaké množství paliva týmy natankovaly do jednotlivých vozů. Maximální povolené množství je 100 kilogramů na závod, ale pokud se tým rozhodne z důvodu výkonnostní výhody jet pouze s 90 kilogramy, potom uvidíte, že jezdec využívá mnohem méně paliva. Jenže jeho situace může být horší než u soupeřů s vyšší spotřebou ale větším množstvím paliva v nádrži.

Platí rovnice, že 10 kilogramů je ekvivalent zhruba pro tři desetiny vteřiny času na kolo (tento údaj se mírně liší v závislosti na konfiguraci daného okruhu), takže auto s 90 kilogramy paliva může jet právě až o tři desetiny vteřiny na kolo rychleji než auto s plnými 100 kg paliva.

Jezdec ale musí poupravit svůj styl či nastavení motoru, aby byl schopen odjet délku závodu, takže reálná výhoda je okolo jedné desetiny vteřiny na kolo – což však například během závodu na 55 okruhů činí náskok 5,5 vteřiny na konci grand prix. Bohužel pro týmové inženýry palivová strategie ne vždycky funguje v praxi stejně dobře jako na papíře.

Diskuse k článku

Napsat komentář