Jolyon Palmer a Yuji Ide, piloti s velmi podobným příběhem

Palmer a Ide (kteří shodou okolností v úterý, respektive ve středu slaví narozeniny) se dokázali během své kariéry propracovat až do královny motorsportu. Za jejich úspěchem však stálo především kvalitní finanční zázemí. Znovu se ale potvrdilo nepsané pravidlo, že peníze neznamenají vše.

Štítky: Historie Jolyon Palmer Yuji Ide Zveřejněno 21. 01 2020 — Lukáš Podstata

Oba jezdce od jejich debutu dělí přesně deset let. Příběh je však do jisté míry podobný. Yuji Ide byl přijat jako týmová dvojka k Takumovi Satovi do nově vzniklého týmu Super Aguri. Na Ideho padla volba právě proto, že disponoval značným kapitálem, který nutně nový japonský tým potřeboval.

Ide zaujal již před startem sezony 2006. Japonci v době podpisu smlouvy bylo třicet jedna let a stal se tak jedním z nejstarších nováčků historie královny motorsportu. Japonec to měl však od samého začátku velmi těžké, protože byl většinou osob ve formuli 1 podceňován. Bohužel pro Ideho se tyto názory potvrdily hned na začátku sezony. Jezdec totiž ve své debutové kvalifikaci na GP Bahrajnu zaostal za nejlepším Michaelem Schumacherem o propastných sedm vteřin. Závod taky nedopadl podle představ a Ide musel pro poruchu motoru odstoupit. Podobná situace se opakovala i další závodní víkend v Malajsii. To nejhorší pro Ideho však teprve mělo přijít.

Japonec byl obviňován za blokování Rubense Barrichella během kvalifikace na GP Austrálie, ale Ide vyvázl bez trestu. Závod však dopadl katastrofálně. Japonec se několikrát roztočil a skončil dvě kola za vítězem. Majiteli týmu postupně docházela trpělivost a Ide měl před sebou poslední šanci.

Yuji Ide při GP Austrálie..

Ani tu však nevyužil. Ide v prvním kole Velké ceny San Marina nevybíravým způsobem sestřelil Christijana Alberse, který skončil koly vzhůru. Ide za toto počínání obdržel od sportovních komisařů trest, ovšem Aguri Suzuki se snažil počínání svého pilota obhájit. „Neměl během zimní přestávky dostatečný prostor pro testování, takže přesně nechápe, jak auto ovládat.“

4. května 2006 však přišlo prohlášení, že Ide u týmu končí a jeho kapitola ve formuli 1 se nadobro uzavřela.

Druhý jmenovaný Joylon Palmer do formule přicházel jako šampión GP2 a nikdo nepochyboval o jeho schopnostech. Nejprve figuroval v roli testovacího jezdce pro tým Lotus, kde působil s Romainem Grosjeanem a Pastorem Maldonadem. Palmer se během sezony 2015 několikrát zúčastnil pátečních testů, ale v závodě příležitost nedostal.

V sezoně 2016 se však do formule 1 vrátil tovární tým Renault, který Palmera angažoval jako hlavního jezdce a sliboval si od něj velmi dobré výsledky. Ovšem opak byl pravdou. Maximem pro Brita bylo desáté místo a zisk jednoho mistrovského bodu během Velké ceny Malajsie. Zbytek sezony Palmer závodil na chvostu startovního pole a sezonu zakončil na osmnáctém místě v Poháru jezdců.

Jolyon Palmer během své poslední GP.

Jolyon Palmer dostal jasný pokyn, že se do sezony 2017 musí razantně zlepšit. To ale moc nedopadlo, ačkoliv dokázal získat své kariérní maximum během GP Singapuru, kterým bylo šesté místo a celkových osm bodů. Dne 7. října 2017 vydal tým Renault prohlášení, které šokovalo spoustu fanoušků. „Jolyon Palmer opustí náš tým po skončení Velké ceny Japonska a nahradí ho aktuální pilot Toro Rosso Carlos Sainz Jr.“

Palmer, který měl mít velký potenciál, tak byl nucen se z královny motorsportu poroučet ani ne po dvou sezonách.

Jak Ide, tak Palmer se přesvědčili, že peníze nejsou vše a nezajistí vám úspěch. Ide je za své krátké působení dokonce několika servery označován za jednoho z nejhorších pilotů historie. Palmer je na tom lépe, ale taky si neodpustil několik kiksů. Nejznámější je jeho kontakt s Fernandem Alonsem během GP Itálie, kde Španěl tento souboj dlouhou dobu rozdýchával.

Diskuse k článku

Napsat komentář