Jízda v závěsu za jiným vozem je opravdu jednoduší, hlásí jezdci

Cílem nových revolučních pravidel je zlepšit úroveň závodění. Předjíždění bylo žhavým tématem posledních několik let a po prvních testech v Barceloně se zdá, že formule 1 konečně dosáhla kýženého zlepšení.

Štítky: Pravidla Testy Zveřejněno 1. 03 2022 — Vašek Štěpánek

Ještě loňská konstrukce monopostů generovala až příliš ‚špinavého vzduchu‘, který zhoršoval jízdní vlastnosti vozu vzadu. Díky tomu bylo předjíždění velmi obtížné a pilot musel být buďto výrazně rychlejší nebo velmi odvážný, aby k předjetí vůbec došlo.

S příchodem nových technických pravidel, která byla zavedena hlavně proto, aby se úroveň závodění opět zvedla, se však zdá, že svítá na lepší časy. Nové formule sice také generují onen ‚špinavý vzduch‘, ten ale nově míří vzhůru, a ne za monopost, který jej vytváří.

Díky těmto změnám v proudění vzduchu by mělo být následování jiného vozu snazší než v posledních letech. Po prvních předsezonních testech se piloti shodují v tom, že změny jsou očividné a formule 1 se vydala správným směrem.

„Je to o něco snazší. Nepočítám s tím, že ten vzduch úplně zmizí, ale určitě nedochází k tak zvláštní ztrátě přítlaku jako v minulosti a mám pocit, že vozy budou letos trochu více pod kontrolou, což je fajn,“ uvedl mistr světa Max Verstappen.

Piloti Williamsu Nicholas Latifi a Alex Albon byli z nových pravidel nadšeni o něco více. Latifi byl potěšen tím, že může bez výraznějších problémů následovat jiné vozy. Navrátilec Albon byl zase příjemně překvapen, jak velkou změnou formule 1 přes zimu prošla.

Chystá se update, který by měl umožnit Tesla Cybertrucku plout po vodě

Zatímco většina jezdců a týmu se během testování v Barceloně soustředila na poznání zcela nových vozů, George Russell a Lando Norris si na trati našli čas proto, aby zjistili, jak se nová generace formulí s ground efektem chová při jízdě za jiným vozem.

„Myslím, že jsme to s Georgem docela dobře demonstrovali. On (Russell) byl v rychlém kole a já ho nechtěl pustit. Na chvíli jsem ho za sebou zdržel a myslím, že jízda za někým jiným bude letos o něco lepší. O kolik přesně? To si netroufám říct,“ uvedl Norris.

„Jízda za jiným vozem je rozhodně snazší, ale poměrně dost byl zredukován efekt slipstreamu a pravděpodobně budeme moci předjíždět jen na konci rovinek, protože se za vůz před vámi zkrátka nedotáhnete, což je znepokojivé,“ přiznal své obavy Russell.

I přes poměrně slibné zprávy od jezdců F1, je stále důležité mít na paměti, že má formule 1 za sebou teprve první tři dny testů. Následující předsezonní testování v Bahrajnu by nám však mohlo nabídnout další informace o změnách, které byly letos zavedeny.

Hlavním měřítkem bude až první závod v Bahrajnu, kde se všech dvacet pilotů seřadí na startovní rošt a budou naplno závodit. Do té doby je nutné veškeré informace brát trochu s rezervou. Samotný Bahrajn také nemusí stačit a skutečný obrázek o nových pravidlech získáme až po několika prvních Velkých cenách.