Jednou a dost: Týmy, které vyhrály pouze jednou

Když týmy ze středu pole dokážou co nejlépe využít neobvyklé podmínky, mohou dokonce i triumfovat. Pamatujete si na památné vítězství Vettela na Monze 2008 nebo na nečekaného vítěze GP Maďarska 2021?

Štítky: Historie Zveřejněno 17. 02 2025 — Bára Goldmannová

V 75leté historii formule 1 došlo celkem 12krát k tomu, že tým, který se jinak pohyboval ve středu pole, vytáhl z rukávu nezapomenutelný výkon a slavil vítězství. Ale posléze se mu už nepodařilo na tento úspěch navázat.

Kuzma: Indianapolis 500 1952

Jeden z prvních konstruktérů, který vyhrál ve formuli 1 pouze jednou, je americká Kuzma. Tým, který působil od roku 1951 do roku 1960, dosáhl svého jediného úspěchu v sezoně 1952 v prestižním závodě v Indianapolis 500 (tehdy bylo Indy 500 součástí kalendáře F1, pozn. red.).

Podnik ovládl Troy Ruttmann. V té době se stal nejmladším víětzem v historii závodu. Kuzma byl relativně malý tým, který dosáhl tohoto historického triumfu před tím, než se z šampionátu opět stáhl.

Porsche: GP Francie 1962

Dalším týmem s jedním vítězstvím je Porsche, které startovalo ve formuli 1 od roku 1957 do roku 1964. Své první a zároveň poslední vítězství zaznamenali v Grand Prix Francie 1962.

Tohoto úspěchu dosáhli s americkým jezdcem Danem Guneyem, který ve voze Porsche podával velmi dobré výkony. O dva roky později německá automobilka z F1 odešla, aby se mohla soustředit na jiné projekty v motorsportu, především na mistrovství světa sportovních vozů.

Eagle: GP Belgie 1967

Americký tým Eagle byl na startovním roštu od sezony 1966 do sezony 1969 a jediný triumf si zajistil v roce 1967 v belgickém Spa. Strůjcem úspěchu byl opět Dan Guney, který tentokrát nebyl pouze pilotem, nýbrž také konstruktérem a šéfem stáje.

Američan je dodnes vedle Jacka Brabhama jediným jezdcem, který dokázal vyhrát s monopostem navrženým vlastní rukou.

Hesketh: GP Nizozemska 1975

Britská stáj Hesketh zaznamenala své jediné vítězství v Zandvoortu. V závodě plném nehod se prosadil James Hunt.

Vítěžství bylo malou senzací, protože Hesketh v té době nepařil ke špičkovým týmům a tímto úspěchem na sebe upoutal pozornost světa královny motorsportu. Huntův triumf byl odrazovým můstkem pro jeho budoucí kariéru, díky němuž se v dalším roce stal mistrem světa.

Penske: GP Rakouska 1976

Penske byl dalším americkým týmem, který byl součástí soupisky v letech 1974 a 1977. Svého jediného vítězství dosáhl v Grand Prix Rakouska 1976.

Za překvapivým triumfem stál John Watson. Byť je Penske známější pro své úspěchy v závodních sériích na domácí půdě, zůstává tato výhra v Rakousku jedním z vynikajících vrcholů v jeho krátké historii ve formuli 1.

Shadow: GP Rakouska 1977

O rok později bylo Rakousko svědkem dalšího historického úspěchu. Shadow závodil ve formuli 1 mezi lety 1973 až 1980. Jediné vítězství Britové zaznamenali právě na místě, kde se zrodil vrchol působení týmu Penske.

Australský pilot Alan Jones odjel tento závod za Shadow a jeho vítězství bylo jedním z největších úspěchů týmu.

Stewart: GP Evropy 1999

Až v roce 1997, kdy Stewart vstoupil do formule 1, se na scéně objevil další britský tým, který dokonce jednou vyhrál. Johny Herbert zajistil vítězství v Grand Prix Evropy 1999 na Nürburgringu.

Tento úspěch byl pro Stewarta vrcholem jeho krátké štace ve formuli 1. Tým posléze převzal Ford a ze Stewarta se stal Jaguar.

BMW Sauber: GP Kanady 2008

Německá automobilka BMW Sauber si užila svoji chvíli slávy v Montrealu, když Robert Kubica podal vynikající výkon za nevyzpytatelných povětrnostních podmínek a dovezl F1.08 do cíle na prvním místě. Kromě toho, že se jednalo o jediné vítězství BMW, tak on se stal prvním polským vítězem.

V roce 2009 BMW oznámilo, že se z formule 1 stahuje, aby se mohli soustředit na jiné projekty. Tým nikdy nebyl schopen držet krok s velkými jmény v šampionátu, ale během několika let dokázal, že je konkurenceschopný a za náročných podmínek zvládne zazářit.

Toro Rosso: GP Itálie 2008

V roce 2008 bylo Toro Rosso tím šťastlivcem, který perfektně odhadl situaci. Sesterský tým Red Bullu dosáhl tohoto milníku díky vynikajícímu výkonu Sebastiana Vettela, který propršenou velkou cenu na Monze s přehledem ovládl.

Právě tento okamžik upevnil Němcovu stoupající kariéru a postavil stáj z Faenzy do centra pozornosti.

AlphaTauri: GP Itálie 2020

Sice by se asi dalo namítat, že se nejedná o úplně první vítězství juniorky Red Bullu. Ale rozhodně je prvním a posledním triumfem pod novým názvem AlphaTauri (2020-2023).

Celá sezona 2020 byla doprovázena nečekanými zvraty kvůli probíhající pandemii koronaviru. Ale do výsledků opět promlouvalo i počasí. Po 12 letech ten samý tým, ale pod jiným názvem a s jiným pilotem, a na tom samém okruhu podal neuvěřitelný výkon, který byl odměněn vítězstvím. Chladnou hlavu si udržel v jednom velkém chaosu Pierre Gasly.

Racing Point: GP Sachíru 2020

Racing Point byl ve formuli 1 pouze dvě sezony (2019-2020), přesto se mu v bláznivém ročníku 2020 podařil jeden obrovský zářez. Sergio Pérez udržel nervy na uzdě po dramatickém finiši v Sachíru slavil jediné vítězství týmu.

Pro Péreze to bylo první vítězství, který v té době jezdil ve formuli 1 už přes deset let, ale nikdy před tím neměl natolik konkurenceschopné auto, se kterým by na tento úspěch mohl pomýšlet. Zatímco Mexičan v sezoně 2021 zamířil do Red Bullu, tak Racing Point převzal Aston Martin.

Alpine: GP Maďarska 2021 

Také francouzský tým Alpine byl zatím pouze jednou na stupínku nejvyšším. Na Hungaroringu nečekaně triumfoval Esteban Ocon a zajistil týmu první vítězství v jejich nové éře (pro sezonu 2021 došlo k rebrandování z Renaultu). Závod začal sérií nehod na mokré trati, do nichž byli zapleteni i jezdci ze špičky.

Po restartu se Ocon ujal vedení a udržel si ho až do cíle. Klíčovou roli v jeho úspěchu sehrál i týmový kolega Fernando Alonso. Španěl dokázal udržet několik kol za sebou rozjetého Lewise Hamiltona, který předváděl skvělou stíhací jízdu.

Každé z těchto vítězství podtrhuje nepředvídatelnost formule 1 a ukazuje, že i menší týmy se s výjimečnými výkony mohou postavit špičkovým týmům. I když výše zmínění konstruktéři dokázali triumfovat pouze jednou, mají své pevné místo v historii tohoto sportu.