Jednotné posuzování incidentů? Nemožné, formule 1 není tenis, říká komentátor Tomáš Richtr

Přestože Velká cena Mexika nenabídla vzrušující podívanou po celý svůj průběh, do historie královny motorsportu se určitě zapíše. Ať už dramatickými momenty v samotném závěru závodu, nebo stupni vítězů, ze kterých byl nejprve odvolán třetí Max Verstappen, aby byl nahrazen Sebastianem Vettelem, jemuž bylo nakonec umístění na pódiu odebráno ve prospěch Daniela Ricciarda. Penalizace, ony kontroverzní…

12 Štítky: Rozhovor Tomáš Richtr Zveřejněno 31. 10 2016 — Lukáš Štěrovský

Přestože Velká cena Mexika nenabídla vzrušující podívanou po celý svůj průběh, do historie královny motorsportu se určitě zapíše. Ať už dramatickými momenty v samotném závěru závodu, nebo stupni vítězů, ze kterých byl nejprve odvolán třetí Max Verstappen, aby byl nahrazen Sebastianem Vettelem, jemuž bylo nakonec umístění na pódiu odebráno ve prospěch Daniela Ricciarda.

Penalizace, ony kontroverzní momenty a nejistota absolutního pořadí i po dojetí závodu, to vše pochopitelně ve fanoušcích vzbuzuje silné emoce – obvykle vystupňované s ohledem na to, jakou roli ve sporných situacích hraje jejich oblíbený pilot nebo tým.

„Jednou za delší dobu se odehraje velká cena se silně kontroverzním prvkem, jako teď v Mexiku. To pak zvedne velmi silné emoce v táboře fanoušků. Přiznám se, že miluji ten pocit, kdy se z okruhu hrnou informace například o udělení trestů. Člověk se v nich snaží najít to racionální vysvětlení ve vztahu k pravidlům a postoji sportovních komisařů, ale děje se to literárně přímo v centru silného uragánu fanouškovských emocí, z nichž někteří si jdou takříkajíc po krku,“ uvědomuje si tuto skutečnost Tomáš Richtr.


„Přijde mi, že agresivita v názorových a emotivních střetech je větší než kdy dřív. Upřímně v tom nacházím určitý obraz reálného dění v naší společnosti. Lidé jsou agresivnější pokaždé, když má někdo jiný názor. Vytratila se určitá grácie při názorové výměně. Respekt k názoru druhého. Uznání práva na jiný názor. Akceptace jeho existence,“ tvrdí dlouholetý komentátor formule 1.

Problémem podle něj je i skutečnost, že na rozdíl od jiných sportů se ne všechny nehody dají adekvátně ,rozseknout‘. „V okruhovém motorsportu se nedají incidenty posuzovat s milimetrovou metrikou. Zatímco v tenise existuje jestřábí oko na posouzení toho, zda se míček o milimetr čáry dotknul, nebo ji naopak minul, tento ‚šedý‘ prostor je ve formuli 1 daleko širší. A mění se okruh od okruhu.

Je mou rolí coby komentátora situaci okomentovat. Když někteří lidé v takovém případě volají po takzvaném „objektivním komentáři“, pak volají po věci neexistující a utopické. Je mou úlohou říci, že Sebastian Vettel byl na vině v kolizi s Danielem Ricciardem v závěru Grand Prix Mexika, pokud jsem o tom přesvědčen, a uvést do souvislostí. Například ve vztahu k přísnějšímu a psanému výkladu pravidel právě pro tyto případy. Lidsky chápu, že fanoušek Sebastiana Vettela se může takovým posouzením cítit pohoršen, ale upřímně: to není můj problém,“ zamýšlí se Tomáš Richtr nad svojí úlohou.

Přesto se komentátor závodů na stanicích Sport 1 a 2 k jednotlivým incidentům vyjádřil. „Ve výsledku jsou to pak sportovní komisaři, kteří mají autoritu o trestech rozhodovat. Rozhodli v případě Vettel – Ricciardo správně? Podle mě ano. Tím spíš, když je to právě velmi zkušený Vettel sahající k činům, které jiným s použitím sprostých slov vytýká. Znamená to, že Vettela nerespektuji? Absolutně ne. A už vůbec neznamená, že bych tímto fandil jednomu nebo druhému. Sedět v červeném autě ve stejné situaci Daniel Ricciardo, bude to on, kdo je na vině.

Situace Maxe Verstappena v souboji s Vettelem, ve kterém vyjel mimo trať a udržel si místo, už tak jednoznačná není. V takových případech si počkám den dva, a pak detailně zanalyzuji záběry a udělám si názor. Pravidla říkají, že v takovém případě pilot zaslouží trest, pokud tím získá výhodu. Ale výhodu jakou? Časovou výhodu? Výhodu v podobě úspěšného setrvání na pozici? Získal vůbec Verstappen výhodu? To jsou všechno věci, které nelze posoudit jen použitím televizních záběrů, ale také telemetrických dat. Komisaři rozhodli, jak rozhodli. Zrovna tohle je případ, kde rozumím argumentům obou stran. Na to prostě není recept ve stylu jednoznačné ‚ano‘, nebo jednoznačné ‚ne‘.

Hamiltonův výlet mimo trať v prvním kole je extrémní případ. Měl snad okamžitě po návratu na dráhu odevzdat Rosbergovi vedení v závodě a s tím téměř také titul? Skoro si to neumím představit. Ještě se na oba incidenty podívám v klidu. Stejně jako na drobný náraz Verstappena do Rosberga. Že Verstappenovo auto do Rosberga ‚doklouzalo‘ je zřejmé, ale penalizovat každé takové otření se do soupeře, to si také neumím představit.

Také z tohoto pohledu například nesouhlasím s Rosbergovou penalizací z Malajsie, kde šťouchnul do Räikkönena, ale ani s penalizací v Německu po incidentu s Verstappenem. Je to ale každopádně úžasná záležitost, protože lidé si o tom povídají, hádají se, a to znamená, že formuli 1 sledují. Přiznám se, že s kulminujícím bojem o titul a velmi frustrovaným týmem Ferrari je i situace pro nás dost náročná. Stačí někoho pochválit nebo někomu něco vytknout, a okamžitě jste coby komentátor uprostřed válečné zóny! Ale bez tohoto to asi nejde, patří to k tomu. Já to beru a hlavně, že je vzrůšo!“

Co však na rozdíl od incidentů a kolizí nelze podle Tomáše Richtra prominout, to je chování Sebastiana Vettela, který během víkendu, jak má poslední dobou ve zvyku, počastoval hned několik pilotů titulem jako „idiot“ nebo „hlupák“. Řediteli závodů Charliemu Whitingovi pak dokonce doporučil, kam může se svým názorem na posouzení incidentu s Maxem Verstappenem jít…

„Přiznám se, že se mi nelíbil velmi sprostý Vettelův verbální útok na ředitele závodu Charlieho Whitinga. Na straně druhé: je to vlastně intimní rádiová komunikace mezi jezdcem a jeho týmem, a my máme to úžasné privilegium být u toho. To je skoro podobné jako lézt někomu do mobilu. Navíc odvysílání této části komunikace bylo autorizováno ze strany FOM, takže vinna je spíše ona než Vettel, který hned po závodě za Charliem Whitingem přiběhl a omluvil se. Pod závodní přilbou zazní daleko strašlivější věci a určitě to nebylo osobní. Byť si myslím, že by Vettel mohl ‚fuckovat‘ méně, protože se i on dopouští chyb jako ti, které takto kritizuje,“ dodává Tomáš Richtr.

Čtěte dále: Vysvětlení jednotlivých (ne)penalizací z Grand Prix Mexika

Foto: f1fanatic.co.uk

Diskuse k článku

Napsat komentář