Jednoduchá vysvětlení rošády Vettel – Sainz – Ricciardo
Odehrály se věci pro mnohé ještě před měsícem nemyslitelné nebo nepředstavitelné. Příští sezonu Sebastian Vettel nebude závodit za Ferrari, Daniel Ricciardo bude týmovým kolegou Landa Norrise v McLarenu a Ferrari bude mít v tandemu 'Carlos Sainz - Charles Leclerc' nejmladší jezdeckou dvojici za posledních padesát let. Jak se to všechno vlastně vůbec semlelo a jaké k tomu byly důvody?
Když věci vypadají složitě, hledej v nich jednoduchá vysvětlení. Je někdy až úžasné, jak často to funguje. Problém je ono jednoduché vysvětlení vyslovit někdy nahlas. Protože jej nikdo nechce přiznat a místo toho je balí do složitého chuchvalce líbivých a nic neříkajících PR slov.
Začněme Sebastianem Vettelem, který se na konci letošního roku rozchází s Ferrari. Není bez zajímavosti, že jakkoli jsou slova volena citlivě a s respektem, na PR standardy se jedná o neobvyklou upřímnost. To když obě strany přiznávají, že už nemají touhu ve vztahu pokračovat. Temperamentním Italům je Sebastian Vettel nedostupný stejně jako fanouškům na sociálních sítích. Po každé velké ceně se schová ve Švýcarsku se svou ženou a třemi dětmi. Žena a děti jsou samozřejmě rádi, ale Ital v Maranellu má pocit, že Sebastian zas až tak moc pro tým nežije.
Bylo by to samozřejmě jiné, kdyby se v některém z pěti let vztahu zrodil titul mistra světa. A to se nestalo. A to se nedělo. Rozčarování nad hybridní dominancí Mercedesu a pak zlomené snahy Ferrari v závěrečných fázích sezon 2017 a dále jen prohlubovaly napětí a frustraci. O průběžné vedení v šampionátu zmíněné sezony 2017 Vettel přišel paradoxně při Velké ceně Itálie na Monze.
V takové atmosféře přijde mladičký Monačan (tedy Francouz s příznačným temperamentem) Charles Leclerc. Nemá rodinu, děti a svým nasazením a výkony si rychle získává srdce Maranella a Leclerc se jim za to odmění dvěma vítězstvími v premiérové sezoně. To vše v době, kdy Vettel s poker tváří kupí jednu chybu za druhou.
Láska, pokud ta nějaká, pravá a intenzivní mezi Vettelem a Ferrari byla, vyprchala. Ferrari se při jednáních s Vettelem ani nesnažilo předstírat, koho tým doopravdy miluje, a Vettel by byl sám proti sobě, kdyby v takovém vztahu chtěl pokračovat. Poklidný rozvod, který sice nepostrádá příchuť hořkosti, ale obešel se alespoň bez práskání dveřmi, jako tomu bylo v případě odchodu Fernanda Alonsa v roce 2014.
Tým F1 nezačne hledat náhradu až poté, kdy se nedohodne se současným pilotem. Znamená to, že jednání s Carlosem Sainzem probíhala už nějakou dobu. Také proto McLaren věděl, že je v situaci, ve které může přijít o jednoho ze svých pilotů velmi populární dvojice Carlos Sainz – Lando Norris. McLaren měl zájem o to, aby Sainz zůstal, ale Ferrari se neříká ‘ne’, že ano?
V téhle fázi přichází moment, kdy vám padnou kostky nebo si vytáhnete kartičku Carcassone, která se vám parádně hodí. Daniel Ricciardo.
Daniel Ricciardo, vtipný, chytrý a veselý Australan s částečně italskými kořeny od Red Bullu před dvěma lety odešel, protože prostě Red Bull miloval Maxe Verstappena stejně jako Ferrari nyní miluje Charlese Leclerca. Ricciardův překvapivý krok odejít do Renaultu, který mu nabídl nemalé peníze, by zafungoval, pokud by tovární tým Renault dosáhl na cíle, které si předsevzal. Renault skončil čtvrtý v Poháru konstruktérů sezony 2018, bodově (a tedy výkonnostně) daleko za trojicí Mercedes, Ferrari, Red Bull.
O rok později, už s Danielem Ricciardem, když se Renault rozešel s Nikem Hülkenbergem, to bylo páté místo. V pořadí jej totiž přeskočil McLaren, kterému dodává motory. Renault, místo toho, aby rozšířil silnou trojku, výkonnostně padá.
Šéf programu F1 Renaultu Cyril Abiteboul bere fakt, že se Ricciardo už po roce rozhodl Renault opustit, za neloajální zradu v těžkých dobách. A když jsme u těch jednoduchých vysvětlení: do jisté míry se dá Ricciardova volba Renaultu po odchodu z Red Bullu chápat: velké peníze, zbavit se Verstappena, mít v zádech tovární tým. Ale asi se dalo tušit, že chemie mezi Italo-Australanem Ricciardem a čistokrevným Francouzem Abiteboulem bude směsí spíše výbušnou než romantickou.
Cyril Abiteboul je šéfem důležitého týmu F1 a měl by dávat jasné instrukce a směr. Ale často jen vysílá velké množství slov, a nikdo pořádně neví, co chtěl vlastně říci.
McLaren se pro rok 2021 vrátí k motorům Mercedes. Nová manažerská struktura pod někdejším šéfem Porsche Andreasem Seidlem v tandemu se Zakem Brownem jen nabývá na síle a z tohoto pohledu je to tisíckrát lepší volba než zůstat u Renaultu. Jestli Cyril Abiteboul zpochybňuje loajalitu, může hledat pochopení například právě u Sainze, který mu nebyl dost dobrý, nebo Nika Hülkenberga či Jolyona Palmera. Jakbysmet.
Proč Ferrari sáhlo po Sainzovi? Který bude s Leclercem tvořit nejmladší pár týmu od sezony 1968, kdy pro Ferrari jezdili Novozélanďan Christopher Amon ve věku 24 let a Jacques-Bernard ‘Jacky’ Ickx ve věku 23 let?
Je prostě lepší než si někteří možná myslí. Rychlý, spolehlivý, psychicky odolný a co je pro Ferrari důležité, je také silnou osobností co do korporátních aktivit. Ferrari vidí větší potenciál v levnějších mladých pilotech, kteří mají široké spektrum schopností na dráze i mimo ni. Je s nimi totiž snazší práce než s ‘rozmazlenějšími’ držiteli titulů nebo řady vítězství ve velkých cenách. To v dobách své největší slávy věděl Frank Williams, který se s mistry světa takříkajíc nemazal a posílal je jinam, když po něm chtěli podstatně více peněz. Sainz má smlouvu na dva roky, Leclerc na dobu o rok delší. Napětí mezi oběma piloty tentokrát bude jen tak velké, jak Ferrari dovolí. Oba jezdci to vědí.
Proč si Ferrari nechystá místo pro Micka Schumachera, syna sedminásobného mistra světa Michaela, jak celý svět očekává? Podobně, jako si vychovalo Charlese Leclerca a před ním na stejném principu spolupracoval s Julesem Bianchim? Inu… proto, že být nositelem jména Schumacher vám automaticky nezaručuje místo ve Ferrari. Mick Schumacher získal titul šampiona evropské formule 3 před dvěma lety, ale v loňské sezoně formule 2 jsou jeho výsledky za očekáváním. A výsledky jsou to, co se počítá.
Sainz do Ferrari, Ricciardo do McLarenu a Vettelův odchod z Ferrari jsou zajímavé, ale celkem racionální pohyby na scéně formule 1. Bude zajímavé sledovat, co se bude dít s uvolněnými místy.
Diskuse k článku