Jednání Red Bull – Porsche kolabují

Dohoda o spolupráci Porsche a Red Bullu, která měla už být i dokonce oznámena při letošní Velké ceně Rakouska, rychle kolabuje.

Štítky: Pohonné jednotky Porsche Red Bull Zveřejněno 6. 09 2022 — Tomáš Richtr

Porsche mělo v úmyslu podobně jako sesterská firma skupiny Volkswagen, Audi, vstoupid do formule 1 od roku 2026, kdy bude představena nová generace vozů a pohonných jednotek. Porsche ale nikdy nechtělo být pouhým dodavatelem motorů, a tak jednalo o majetkovém vstupu do technického mozku Red Bullu, společnosti Red Bull Technology.

Nové motory F1 pro rok 2026 odklepnuty. Takhle budou vypadat

Hlavním problémem je, kdo bude mít větší sílu rozhodovacích pravomocí v budoucí ‘korporaci’ Red Bull / Porsche. Porsche údajně na poslední chvíli změnilo sílu schvalovacích pravidel budoucí firmy na úroveň, kterou nechce Red Bull akceptovat, protože by tím ztratil svou nezávilost.

Poradce Red Bullu Helmut Marko v dějišti Velké ceny Nizozemska prozradil, že Red Bull “nebude prodávat žádné podíly”, a že i když je Red Bull nejatraktivnější značkou současnosti, “nemá úplně nutně potřebu se ženit”.

“Nedokázali jsme se dohodnout,” řekl Marko a dodal, že “nakonec nejsme žádný seriál Porsche Supercup”.

Šéf týmu F1 Red Bull Christian Horner nezvykle ostře během víkendu na Zandvoortu prohlásil, že “Porsche, Honda, nebo kdokoli musí akceptovat naše podmínky”. Red Bull je ochoten bavit se o majetkové účasti v čerstvě založené divizi motorů Red Bull Powertrains, a tam vyvíjet a stavět motory, které mohou nést nálepku Porsche, nebo jiného z partnerů.

Zatímco na poli motorů nemá Red Bull tak silnou pozici, jako konvenční automobilka, jako tým je velmi silný, nezávislý a úspěšný, a nechce tyto parametry omezovat akceptováním vlivu od jiné automobilky, kdy by šéfové týmu musel začít reportovat jejímu nejvyššímu managementu.

Jak bude Audi (a Porsche) v F1 fungovat?

Red Bull ale nyní věří tomu, že když to bude nutné, je schopen si motory pro rok 2026 skrze svou divizi Red Bull powetrains vyvinout a posavit sám, bez pomoci automobilky.

“Máme už první prototyp,” řekl Horner o motoru, který vznikl ve spolupráci s rakouským koncernem AVL. Nemá ale k baterie, které budou s elektrickým motorem od roku 2026 daleko důležitější.

Podobný problém jako Porsche by ale měla i Honda, která dnes dodává Red Bullu motory. Honda, pokud by se v roce 2026 vrátila, chce být více než jen dodavatelem motorů. Ale Red Bull trvá na své nezávilosti a nechce nikoho do jiné firmy než Powertrains majetkově pustit.